האופן בו כל אחת ואחד מאיתנו מנהלים את הכספים שלנו – הכסף שאנחנו חוסכים מדי חודש וחסכונות מהעבר, נכסים שקיבלנו מהמשפחה וכיוצ"ב, יכול לעשות הבדל עצום ברווחה הכלכלית ממנה נהנה. השקעה מושכלת ומחושבת יכולה לשמור על הערך של הכסף שלנו ולהגדיל אותו בהתמדה, בעוד החלטות השקעה לא טובות עלולות בקלות ובמהירות להמיט עלינו אסון כלכלי, ולגרום לכסף שלנו להיעלם במקרה הגרוע או סתם להישחק במקרה הפחות נורא. יועץ ההשקעות הוא אחד מאנשי המקצוע שאמורים ויכולים לסייע לנו בהקשר זה. מהו בדיוק תפקידו וכיצד ניתן להיכנס למקצוע זה ולפעול בו בהצלחה?

ייעוץ שוטף והכוונה של הלקוח ללא התערבות ישירה – תפקידו של יועץ ההשקעות

יועץ השקעות, כשמו כן הוא, מעניק ייעוץ מקצועי שוטף ללקוחותיו – היכן כדאי להשקיע את כספם, האם כדאי להסיט כספים מאפיק השקעה מסוים לאפיק אחר, כיצד להגיב להתרחשויות שקורות בשוק, במדינה ובעולם, למה לצפות מבחינת ההשפעות על השוק והכסף שלנו המושקע בו וכו'.

חשוב להדגיש כי יועץ ההשקעות אינו מתערב בפועל בכספים של לקוחותיו, אינו מנהל אותם ומבצע את הפעולות הללו בעצמו, אלא אך ורק מייעץ ומשאיר ללקוחות את החופש והאפשרות להחליט בעצמם ולהוציא זאת לפועל. זאת בניגוד למנהל תיקי השקעות, אשר מוסמך לנהל בפועל את תיקי ההשקעות של לקוחותיו, לקחת החלטות ולפעול לפיהן בניהול כספי ונכסי הלקוח. כפי שניתן להבין, מקצועו של יועץ ההשקעות הוא פחות מחייב מבחינת האחריות שהוא לוקח על עצמו, אך אין זה אומר כי אינו מחויב להיות מעודכן בכל מה שקורה בשוק ובעולם הפיננסים בכל רגע נתון, ולעשות את המירב על מנת לייעץ ללקוחותיו בצורה האמינה, המקצועית והאיכותית ביותר שהוא יכול.

על מנת להעניק ייעוץ השקעות מקצועי ואמין, נדרש מיועץ ההשקעות כמובן להכיר את התחום ולהיות בקיא באספקטים שונים בו, ועל מנת לוודא זאת עליו להחזיק ברישיון רשמי מטעם המדינה לעסוק בתחום (רישיון ייעוץ השקעות).

ללמוד את התחום לעומק כבר בשלב הלימודים לקראת קבלת הרישיון

כאמור, על מנת לעסוק בייעוץ השקעות נדרש להחזיק ברישיון מטעם המדינה, ועל מנת לקבל רישיון זה נדרש לעבור סדרה של חמש בחינות מטעם הרשות לניירות ערך ומשרד האוצר, כמו גם תקופת התמחות בת חצי שנה.

כבר במסגרת הלימודים לקראת בחינות אלו, כמו גם במהלך תקופת ההתמחות (אשר יכולה להתחיל כבר במקביל לתקופה בה ניגשים למבחני הרשות לני"ע), כדאי ללמוד את כל מה שניתן ללמוד בנוגע לעולם ההשקעות והפיננסים ולהתחיל לרכוש ולסגל את הכלים השונים בהם משתמש יועץ ההשקעות על מנת להבין טוב יותר את השוק ולהציע את האסטרטגיה הטובה ביותר ללקוחותיו.

במסגרת לימודי ייעוץ השקעות שאנו מעבירים כאן באקדמיה, מלבד להכנה המקיפה והיסודית ביותר שבנמצא לקראת כל אחת מבחינות הרשות לניירות ערך ומשרד האוצר, אנו מציעים ומנגישים גם את כל הידע הרלבנטי אשר יסייע ליועץ ההשקעות לפעול מול לקוחותיו, ובפרט שמים דגש על שיטות ללמידת השוק והנתונים המגיעים ממנו כך שאותו יועץ עתידי יחזיק בהבנה ובכלים הנדרשים על מנת לנתח את מצב העניינים הנוכחי בכל רגע נתון, בצורה המקצועית והמושכלת ביותר.

המאמר פורסם ב-1.3.23