בעולם רישיונות התעסוקה הפיננסיים, וספציפית ברישיונות מסוג ייעוץ/ניהול השקעות, ייעוץ/שיווק פנסיוני, סוכן ביטוח ורישיונות דומים נוספים, קיימים נושאים המשותפים עבור רישיונות שונים, ולכן נבחנים במסגרת בחינה אחת המועבר מטעם מוסדות המדינה הרלבנטיים. כזה הוא נושא אשר רלבנטי עבור מקצועות פיננסיים שונים אך אינו ממש מוכר למרבית האנשים – גמר פנסיוני. אמנם בשנים האחרונות יותר ויותר אנשים לומדים להכיר את העולם הפנסיוני ולכן גם את המקצועות שהוא מכיל, הדרישות מאנשי המקצוע בתחום וכו', אך מרבית המתעניינים בתחום אינם מודעים, למשל, לכך שמבחן גמר פנסיוני הוא מבחן הרלבנטי עבור כמה רישיונות תעסוקה ומקצועות שונים. מהם רישיונות התעסוקה עבורם רלבנטי המבחן בגמר פנסיוני המועבר מטעם המפקח על הביטוח במשרד האוצר, מה הוא כולל ומהי דרך ההכנה המומלצת ביותר עבור מבחן זה?

אנשי מקצוע מעולם הפנסיה וסוכני ביטוח – עבור מי רלבנטי מבחן גמר פנסיוני?

מבחן גמר פנסיוני הוא מבחן מתקדם, אליו ניגשים רק לאחר סיום מבחני היסוד הבסיסיים יותר. מבחן זה נכלל בדרישות החובה עבור מספר רישיונות תעסוקה מתחום הפיננסים, וביניהם ייעוץ פנסיוני, שיווק פנסיוני ותעודת סוכן ביטוח.
בנוגע למשווקים והיועצים הפנסיוניים, ברור מדוע מבחן זה נכלל ברשימת הדרישות לצורך הנפקת רישיון תעסוקה – מדובר במקצועות מתחום הפנסיה ובאנשי מקצוע אשר מייעצים ומרכיבים עבור לקוחותיהם את החיסכון הפנסיוני ארוך הטווח שלהם. אך גם עבור סוכני ביטוח, אשר אינם בהכרח עוסקים אך ורק בתחום הפנסיה, נדרש מעבר של בחינה זו. זה מפני שחיסכון פנסיוני הוא למעשה סוג של ביטוח לכל דבר ועניין – פנסיה נחשבת כמענה לגילאי הפרישה, ביטוח עבור הגיל בו כבר לא נרצה ו/או לא נוכל להמשיך ולעבוד ולפרנס את עצמנו. לכן, על סוכן הביטוח הממוצע להבין גם בתחום הביטוחי הפנסיוני, אשר הפך בשנים האחרונות כאמור לרלבנטי ביותר עבור כל אזרח ואזרחית במדינה.

 

חקיקה מהתחום, הרפורמה בשוק הפנסיה, קופות גמל ועוד – מה כולל המבחן?

מה כולל מבחן גמר פנסיוני  ומהו החומר בו יש להיות בקיאים על מנת לצלוח מבחן זה בשלום, החומר אשר הופך אותו לרלבנטי הן עבור משווקים ויועצים פנסיוניים והן עבור סוכני ביטוח בכלל?
אחד הנושאים הראשונים הנכללים בחומר המבחן הוא חקיקה רלבנטית מהתחום – חוקים כמו חוק הסכמים קיבוציים, חוק הגנת השכר, חוק פיצויי פיטורים, תקנות הפיקוח על שירותים פיננסיים ועוד תקנות וחוקים רבים הרלבנטיים עבור תחום הפנסיה, ולכן עבור עבודתם של אנשי המקצוע הנ"ל. מלבד לחקיקה בתחום, כולל המבחן גם היכרות עם שוק הפנסיה הישראלי, אשר כאמור עובר שינויים מרחיקי לכת בעשור וחצי האחרון. על הניגשים למבחן גמר פנסיוני להכיר את הרפורמות הרלבנטיות על בוריין (דוגמת רפורמת בכר), ואת מבנה שוק הפנסיה הישראלי בעקבות רפורמות אלו (אשר נמצאות בעיצומן גם כיום). בנוסף, נבחנים במסגרת גמר פנסיוני גם על תחומים ספציפיים המרכיבים את עולם הפנסיה, כמו קופות גמל, פקודות מיסים רלבנטיות ועוד.

 

קורס הכנה ייעודי ומוכוון בחינה – כיצד להתכונן כראוי לבחינת גמר פנסיוני

כפי שכבר צוין לעיל, המבחן בגמר פנסיוני הוא אחד ממבחני הגמר הנדרשים על מנת לסיים את תהליך הוצאת רישיון התעסוקה המקצועי בתחום – מבחן הכרחי המשמש כדרישת חובה לצורך קבלת הרישיון ותחילת תעסוקה רשמית ומקצועית בתחום. כמבחן גמר, מדובר כאמור במבחן מתקדם ומאתגר יותר מאשר מרבית המבחנים האחרים, דוגמת מבחני היסודות.
מכיוון שמדובר במבחן יחסית מקיף ועשיר בחומר, המועבר על ידי המפקח על הביטוח במשרד האוצר – גוף המבקש לוודא כי סוכני הביטוח והיועצים/משווקים הפנסיוניים שלנו יהיו אכן מקצועיים ואיכותיים, נדרשת הכנה יסודית ומקצועית למבחן זה, לפחות עבור מי שמעוניין להגיע לבחינה בראש שקט ולדעת כי עשה את המקסימום על מנת להגיע למבחן מוכן "כמו שצריך".
לימודי סוכן ביטוח הינו קורס ההכנה הייעודי למבחן בגמר פנסיוני כולל לא רק למידה משותפת ומעמיקה של כל חומר הלימוד הרלבנטי, אלא גם תרגול נרחב של שאלות אשר חוזרות על עצמן בווריאציות שונות שוב ושוב במבחן זה לאורך השנים. מורי הקורס מחזיקים בניסיון בן שנים רבות בהכנה של אלפים רבים של תלמידים ותלמידות, אשר צלחו בהצלחה מרובה את מבחן גמר פנסיוני, ומחזיקים כיום ברישיון הנכסף.