מר שמואל שמואלי ועו"ד ורו"ח שמחה לב
(מרצים בקורס הכנה לבחינת מועצה בדיני מיסים א באקדמיה לפיננסים של BDO)

ברכות על שבחרת ללמוד לבחינת המועצה הקרובה בדיני מיסים א'. על מנת להבטיח את הצלחתך בבחינה הקרובה ולהפיק את המרב מחוויית הלימוד בקורס, חשוב לתת את הדעת לנקודות הבאות שמטרתן לשפר סיכויי הצלחתך באופן משמעותי:

1. ככל שתקדים ללמוד למבחן כך סיכויי המעבר יעלו משמעותית. כל מי שניגש למבחן במיסים א' נדרש להיכרות מעמיקה הן עם פקודת מס הכנסה (בגרסתה העדכנית ביותר) והן עם הפסיקה.

2. לגבי הפקודה – רוב המידע לו תזדקקו במהלך המבחן כתוב בפקודה ובתקנות הנלוות. חשוב לדעת כיצד להתמצא בפקודה וחשוב לא פחות לדעת כיצד לקרוא אותה על מנת להוציא את המידע לו אתה זקוק לפתרון השאלות. לכן, על כל תרגול שתבצע במהלך הקורס להתבצע בצמוד לפקודה ולאור הוראותיה.

מומלץ לרכוש את פקודת מס הכנסה המעודכנת (קר"ן א') ואת ספר התקנות הנלוות (קר"ן ב'). את שני הספרים הנ"ל ניתן להכניס לבחינה. ניתן לסמן במרקר את סעיפי החוק הרלוונטיים אך אסור לעשות שימוש במראי מקום ("דיגלונים") וכמובן אסור לכתוב בתוכה.

לגבי פסיקת בית המשפט – ישנן מאות אם לא אלפי פסקי דין אשר תומכים ומסבירים את הוראות החוק. רוב השאלות במבחן יידרשו את התייחסות הנבחן לפסיקה רלוונטית. הפגנת ידע בפסיקה או הסתמכות עליה הינם בסיס משמעותי לתוספת נקודות על ידי הבודק. מכיוון שכך, מומלץ ללמוד בעל פה את כל פסקי הדין המרכזיים תוך היכולת לשייך אותם לנושא במסגרתו הם הוזכרו. לימוד הפסיקה לוקח זמן ולכן רצוי להתחיל לשנן אותה מוקדם ככל שניתן ולא לחכות לשבועות האחרונים לפני הבחינה.

למרות הניסיון והמאמץ ללמוד את כל הפסיקה החדשה הרלוונטית, הרי שתמיד ייתכן מצב בו כותב השאלה התכוון בכתיבת השאלה לפסק דין אחר מאלו שצפיתם שיידרשו. כמו כן, ייתכן כי עד למועד המבחן יצוצו פסקי דין "טריים" יותר. לאור זאת הרי שמומלץ בחום לעקוב אחר אתר רשות המיסים ולהירשם לאתרים כגון "כל מס" (kolmas.net), "קפיטקס" (capitax.co.il) והמכון למסים וליעוץ כלכלי (mastax.co.il). אתרים אלו יאפשרו לכם להישאר מעודכנים בהתפתחויות החדשות בתחום עד למועד הבחינה. מקובל לחשוב שהמועצה לא תשאל שאלות על פרסומים מהחצי שנה האחרונה, יחד עם זאת כדאי להיות מוכנים

3. מבנה המבחן – מבחן מיסים א' כולל שמונה שאלות ובנוי, בשנים האחרונות, בפורמט קבוע:

שאלה 1 – עוסקת בנושא הכנסות, הוצאות וקיזוז הפסדים.
שאלה 2 – עוסקת בנושא מיסוי בינלאומי,
שאלה 3 – עוסקת בנושא מיסוי תאגידים,
שאלה 4 – עוסקת בנושא מיסוי יחיד,
שאלה 5 – הינה שאלה כללית המורכבת ממספר סוגיות על חומר הנלמד.
שאלה 6 – עוסקת בנושא ביטוח לאומי,
שאלה 7 – עוסקת בנושא מיסוי שוק ההון
שאלה 8 – עוסקת בנושא רווחי הון

4. הלימוד העצמי שלכם צריך לכלול הן מעבר על החומר התיאורטי והן לתרגול. חשוב לשים דגש מיוחד בעיקר על חקיקה חדשה, פסיקה עדכנית ומעבר על נושאים שידוע כי קיים לגביהם קושי כזה או אחר שבגינו נדרשת התייחסות ספציפית.

5. בנושאים היותר מורכבים מומלץ גם לעבור על החומר התיאורטי הרלוונטי מספר פעמים תוך סימון נושאים לא ברורים או כאלו שאתם מתקשים בהם על מנת להציף שאלות בהמשך. אנו נשמח לתת לכם מענה במסגרת הקבוצה בפייסבוק "ראיית חשבון לומדים בקליק". חשוב שתזכרו כי נושא שאתם מתקשים או שהוא איננו ברור, סביר להניח כי גם אחרים מתקשים בו באותה המידה – לכן תשתפו אותנו בקשיים, תציפו שאלות וביחד- נצליח! בדרך זו נוכל להפוך יחד את חווית הלמידה לאפקטיבית הרבה יותר.

6. כמובן שקריאת החומר לבדו לא מבטיחה ציון עובר בקורס, שכן יש לא מעט מיומנויות תרגול שעליך לרכוש במהלך הקורס. לכן בנוסף לקריאת החומר התיאורטי, מומלץ לרכז את התובנות שלמדת על כל נושא ונושא. רצוי לכלול בתוך הסיכום הזה את הדגשים שלמדת מהתיאוריה ובעיקר את מה שלמדת מהתרגול – נקודות שבהן טעית, נתוני סרק שבלבלו אותך, סוגיות נפוצות שנשאלות בבחינות וכיו"ב. יהיה לזה המון ערך מוסף בסוף הלימוד, כשבימי הלימוד האחרונים שלפני הבחינה תוכל/י פשוט לקחת את כל הדגשים על כל נושא ונושא בקלות ובמהירות.

7. חשוב להקדיש את רוב הזמן קודם כל לתרגול רוחבי בשיטת "פטיש-מסמר", כלומר, כל נושא שנלמד. גם אם אתה מרגיש לא לגמרי מוכן – אל תפחד לטעות ואל תחכה עם התרגול. ברגע שסיימת ללמוד נושא מסוים, קפוץ ל"מים" וגש מיד לתרגול. זכור – טעויות הן המורה הכי טוב!

8. מבחני המועצה, עליהם מתבסס רוב התרגול המעשי, כוללים גם פתרונות מפורטים של השאלות. חשוב מאוד לנסות ולהתמודד עם השאלות לבד ולא לקפוץ מיד לפתרון הרשמי. בפתרון שאלה, תנסה ראשית להגדיר מה הוא הנושא עליו מדובר ומה הם סעיפי החוק הרלוונטיים. חשוב כבר בשלב הזה לפתוח את הפקודה ולעבור על סעיפי החוק הרלוונטיים על מנת לגשר בין הוראות החוק ובין הנדרש בשאלה. כאמור למעלה, היכרות אינטימית עם הפקודה והתקנות הנלוות הינה המפתח להצלחה.

9. מומלץ לרכז תוך כדי לימוד רשימת שאלות מייצגות / שאלות קשות / שאלות שבהן טעית או שאלות חשובות שעליהן כדאי לחזור בימים האחרונים שלפני הבחינה. זה יאפשר לעשות חזרה יעילה יותר ותרגול מסכם נכון יותר לקראת הבחינה.

10. והכי חשוב … שגם תהנה מהחוויה הלימודית. מדובר בנושא מעניין שיש לו השלכות על העבודה הפרקטית כרואה חשבון לעתיד. אנחנו פה כדי לעזור כמיטב יכולתנו ולהבטיח שתקבל את הכלים הנדרשים להצלחה.

 

מאחלים הצלחה במבחן,

צוות המרצים בקורס הכנה לבחינת מועצת רואי חשבון של האקדמיה לפיננסים של BDO
שמואל שמואלי (MBA, MSc)
שמחה לב – עו"ד רו"ח