עולם המסחר הבורסאי עובר מהפכה יסודית בעשורים האחרונים, כאשר מערכות המידע והתקשורת הקיימות כיום מביאות לפתח כל בית את האפשרות לסחור ישירות בשווקים השונים, בכל זמן ומכל מקום. זאת בניגוד למצב ששרר בשוק ההון ועולם הפיננסים במהלך רובה המכריע של המאה העשרים.
מהן הדרכים העיקריות בהן משנה עידן המידע החופשי וטכנולוגיות התקשורת המתקדמות את יכולות המסחר העצמאי ומהן הדרכים המומלצות מנקודת מבטם של שחקנים פעילים בשוק ההון לנסות ולהפיק את המירב מהשפע הטכנולוגי מולו אנו ניצבים כיום?

 

לימוד עצמאי ולימודי שוק ההון – האפשרות לרכוש ידע וניסיון כיתרון מהותי

לפני שנגיע למערכות המסחר עצמן ולאפשרויות שהן פותחות בפני כל אחד ואחת מאיתנו כיום, נתמקד ברכישת ידע וניסיון מעשי כיתרון עצום, אולי אחד הגדולים ביותר, שיש לעידן המידע החופשי להציע לנו.
הן עבור סוחרים ומשקיעים אשר פעילים בשוק כבר עשרות שנים והן עבור מי שחדש לחלוטין בעולם הכלכלה והפיננסים, הזמינות של ידע רלבנטי לתחום הקיימת כיום עבור כולנו היא חסרת תקדים, ועד לפני כמה עשורים ספורים קשה היה אפילו לדמיין מצב כזה.
ישנן כיום דרכים רבות ומגוונות לרכוש כמויות עצומות של ידע חשוב ומהותי לפעילות בשוק ההון, החל מלמידה עצמאית מאינספור מקורות שונים באינטרנט ועד למסגרות ייעודיות של לימודי שוק ההון אשר מקנות ידע מסודר בצורה מקצועית.
בנוסף לידע התיאורטי קיימות גם אפשרויות בלתי מוגבלות לרכישת ידע וניסיון מעשי, באמצעות מערכות תרגול וסימולציה רבות הזמינות לכולם באינטרנט, ופועלות על פי נתוני האמת במגיעים מן השווקים בזמן אמת. כך, במסגרת קורס בלימודי שוק ההון למתחילים ניתן לקבל כחבילה אחת מורחבת כמות גדולה ומסודרת של ידע תיאורטי ומעשי – ידע מעמיק אודות השווקים השונים, כלים פיננסיים רבים, ניירות ערך שונים ומאפייניהם, שיטות לניתוח ידע ותכנון אסטרטגיות מסחר ועוד. לצד כל זה, גם תרגול מעשי במערכות מסחר מדומות, ובסך הכל מדובר ב"חבילת ידע" אחת גדולה אשר מוציאה את התלמיד הבוגר לפעילות בשוק כאשר הוא מושכל ומוכן יותר לאין שיעור בהשוואה למשקיעים מתחילים בעבר הלא רחוק כל כך.

 

לסחור מכל מקום, בכל שעה ובכל שוק אפשרי – מסחר בשוק ההון בעידן הדיגיטלי

כמובן שמלבד לנגישות חסרת התקדים למערכת מידע הקיימת כיום, העידן הדיגיטלי מציע גם אפשרויות חלומיות ובלתי נתפסות לפעול בשוק בכל שעה ומכל מקום בו אנו נמצאים. בעוד בעבר פעולות השקעה ומסחר שונות היו נערכות בתיווכם הבלעדי של ברוקרים או גורמים מסוימים בעולם הבנקאות וההשקעות, כיום כל אחד מאיתנו יכול לסחור בכל שוק בעולם, מהמחשב הביתי, הנייד או אפילו הסמארטפון. אינספור סוחרים בכל רחבי העולם מתנהלים גם באמצעות הסלולרי שלהם, מעבירים פקודות רכישה ומכירה במהירות האור מכל מקום בו הם נמצאים ונשארים תמיד מעודכנים בכל מה שקורה בשוק בזמן אמת.

המצב שנוצר בעידן הנוכחי עקב הזמינות של מערכות תקשורת משוכללות ויעילות כל כך מעלה את קרנו של תחום המסחר העצמאי. במיוחד עבור אנשים בעלי יכולת למידה עצמית וסבלנות הופך תחום זה לזמין ואטרקטיבי יותר מאי פעם בעבר. מאגרי המידע האינסופיים אליהם יש לנו נגישות כיום, מסלולי הלימודים הייעודיים דוגמת לימודי שוק ההון למתחילים או למתקדמים (וקורסים ממוקדים רבים נוספים), מערכות המסחר המדומות השונות וכמובן – מערכות המסחר האמיתיות והפשוטות כל כך להפעלה – כל אלו הופכים את המסחר העצמאי כיום לתחום עיסוק פופולארי ונגיש במיוחד.
כאן המקום לציין כי אמנם עידן המידע החופשי ומערכות התקשורת המתקדמות מציע לנו יתרונות עצומים, אך לצידם קיימים גם חסרונות שחשוב מאוד להכיר ולהיות מודעים אליהם. החיסרון העיקרי הוא כי את האדם הממוצע, הכמות האינסופית של מידע ואפשרויות פעולה מיידיות עשויה לבלבל, ולגרום לפעילות בלתי רציונאלית ומסוכנת. מומלץ לקחת את הנקודה הזו ברצינות גמורה – רובם המכריע של האנשים אינם חסינים בפני הבלבול שיוצר עודף מידע ואפשרויות, ועל מנת להתמודד כראוי עם סכנה זו קיים צורך מהותי בלמידה מסודרת של התחום, ובתכנית פעולה מושכלת ומודרכת. עבור רובנו הפתרון המתבקש למצב זה הוא לימודים מסודרים של התחום (גם אם מדובר רק בקורס ממוקד אחד או שניים), וסיגול רמה גבוהה של משמעת עצמית ויכולות למידה עצמית טובות.