"שוק ההון" הוא מושג נפוץ ביותר אשר נזרק לאוויר אינספור פעמים במהלך היום, הן בתקשורת ובערוצי המדיה למיניהם והן בשיחות סלון פרטיות וכד'. בעוד רובנו יודעים כי מדובר במשהו בסיסי וגדול מעולם הכלכלה והעסקים, רבים מאיתנו איננו מבינים לעומק מהו שוק ההון בפועל, מהם החלקים השונים שהוא כולל וכיצד כל זה רלבנטי עבורנו.
מה, אם כן, מייצג אותו מושג כללי ואפילו מופשט במידת מה של "שוק ההון"?

 

חלק נכבד מהמערכת הכלכלית העולמית

באופן רשמי וכלכלי "גרידא" מתייחס המושג "שוק ההון" לשוק ניירות הערך העולמי, הכולל את שוק המניות ואת שוק אגרות החוב. מניות הן למעשה חלקים של חברות הנסחרות בבורסה, והבעלות עליהן באה לכדי ביטוי בקנייה ומכירה של מניות בשוק ההון. אגרות חוב הן שטרות המונפקים על ידי גופים שונים דוגמת ממשלות, ומאפשרים לגייס הון מהציבור. כך, כולל שוק ההון מערכת מורכבת ומסועפת של בנקים ומוסדות פיננסיים רבים אחרים דוגמת בתי השקעות, קרנות הון שונות ועוד, והבורסה לניירות ערך מהווה חלק מרכזי בו. עם זאת, "שוק ההון" הוא מושג המייצג מערכת גדולה ורחבה הרבה יותר מאשר הבורסה בלבד.

 

מטרתו המרכזית של שוק ההון

על מנת להבין באופן פשוט ובהיר יותר מהו שוק ההון, נסתכל על תפקידו העיקרי, המטרות לשמן נוצר אותו שוק ואשר מניעות אותו מדי יום. בגדול, שוק ההון הוא המערכת בה יכולים להיפגש גורמים הזקוקים למימון כלשהו (דוגמת יזמים המעוניינים לפתח עסקים, ממשלות המעוניינות לגייס הון מיידי וכו') עם גורמים המעוניינים להשקיע את כספם בתמורה לתמורה מסוימת (משקיעים מסוגים שונים). מכיוון שעל מנת לפתח מוצרים ושירותים מורכבים ומתקדמים קיים צורך בהשקעה של הון רב, ללא הזירה של שוק ההון לא יכולים היו כל אותם מיזמים לקום ולהתחיל לפעול.
תיווך אפקטיבי בין גורמים הזקוקים להון לבין גורמים המעוניינים להשקיע הון הוא אחד מעמודי התווך של הכלכלה המודרנית, ואחד הכוחות העיקריים העומדים מאחורי השגשוג החומרי חסר התקדים של האנושות בעידן המודרני. בעשורים האחרונים, הודות להתקדמות מרחיקת לכת בתחומי התחבורה והתקשורת, הפך שוק ההון למערכת עולמית יעילה ומשומנת מאי פעם, המאפשרת לאנשים פרטיים בכל פינה של העולם לסחור עם גורמים אחרים באופן מיידי ואפקטיבי ביותר.
בנוסף למסחר בין גורמים פרטיים (משקיעים פרטיים, חברות מסחריות וכד'), מהווה כאמור שוק ההון כלי מרכזי לייצוב המשק בידי הממשלה. ממשלות העולם פונות לשוק ההון על מנת לגייס הון מהציבור, אשר מאפשר להן להשקיע בהווה ולהחזיר את ההלוואה למשקיעים לאורך שנים קדימה.

 

מספר מושגים בסיסיים בשוק ההון שחשוב להכיר ולהבין –

• מניה – נייר ערך המקנה למחזיק בו שותפות בחברה. על פי רוב, ככל שלשותף יש מניות רבות יותר, כך השפעתו על החברה רבה יותר

• אגרת חוב – שטר חוב או הלוואה. חברה גדולה או ממשלה לוקחים הלוואה מסוחרי שוק ההון תוך התחייבות להחזיר אותה כעבור תקופה מסוימת

• מדד – המדד הוא שקלול של כמה מניות השייכות לחברות נבחרות. לדוגמה, מדד דאו ג'ונס כולל את מניותיהן של 30 חברות אמריקניות נבחרות, הנאסד"ק כולל על פי רוב חברות טכנולוגיות הנסחרות בבורסה ומדד ת"א-35 מורכב מ-35 החברות המובילות בישראל

• תעודת סל – בדומה לאגרת חוב, תעודת סל היא תעודת התחייבות הנסחרת בבורסה ומהווה מכשיר אשר נועד לעקוב אחר ערכו של נייר ערך או מדד מסוים. גובה התשואה של תעודת הסל מבוסס על הביצועים של המדד. לעתים בוחר המשקיע לרכוש את תעודת הסל ולא את המניה עצמה

• הנפקה – פעולת גיוס כספים ממשקיעים עבור חברה מסוימת בעזרת מכירת מניות לקראת יציאה לגיוס כספים מהציבור.

 

חלק מהחיים של כולנו – היכן שוק ההון רלבנטי עבורנו?

כאמור, המושג "שוק ההון" הוא נפוץ כל כך בחיי היומיום כיום מפני שמדובר במערכת המהווה בפועל חלק מהחיים של כולנו. גם אם איננו מבינים דבר וחצי דבר בכלכלה או בעולם העסקים, סביר מאוד להניח ששוק ההון מהווה חלק מהחיים שלנו גם אם איננו מודעים לכך. לדוגמה, החסכונות לפנסיה של כולנו מושקעים כיום בשוק ההון בצורה זו או אחרת. הפעילות בשוק ההון משפיעה על רמת המחירים במשק לה כולנו נתונים, כמו גם על שוק העבודה בו כולנו לוקחים חלק.
מעבר לכך, מהווה שוק ההון והעיסוק בו מקור פרנסה לאחוז בלתי מבוטל של אנשים – החל מרואי חשבון, כלכלנים ואנליסטים בבתי השקעות ועד לסוכני ביטוח, עובדי מדינה בתחומי הכלכלה, פקידים בבנק וכו' – מיליונים רבים של אנשים עוסקים במקצועות שונים במסגרת שוק ההון, כמו גם פועלים בו כסוחרים, משקיעים, יזמים וכו'. לכן מהווים לימודי שוק ההון למיניהם מוקד משיכה פופולארי כל כך בשנים האחרונות – רבים ורבות מבינים כי שוק ההון מהווה מקור תעסוקה פורה ומגוון, אשר כניסה מסודרת אליו יכולה להבטיח לא רק את ההזדמנות להשקיע את החיסכון המשפחתי בצורה שקולה ורווחית, אלא גם מאפשר פרנסה יציבה וארוכת טווח.