עולם ההשקעות והפיננסים  ועולם הפנסיה והחסכונות הפנסיוניים, מהווים כיום ענפים מרכזיים בכלכלה ובאפשרויות התעסוקה של רבות ורבים המחפשים אחר תחום יציב, מניב ומבטיח להיכנס אליו. בעוד קיימות דרכים שונות להיכנס לעולמות אלו ולבנות בהן קריירה מסודרת וארוכת טווח, חלק מאותן דרכים מתבקשות ויעילות יותר מאחרות, כמובן. כיצד נראה עיסוק מקצועי בתחומים אלו ומהן הדרכים המומלצות והיעילות ביותר להיכנס לעסוק בהם ולבנות את עצמכם כאנשי מקצוע בעלי קריירה משגשגת?

מקצועות פרטיקולריים ועיסוק מקצועי בעולם ההשקעות

כמובן שהתואר הכללי "עולם ההשקעות" כולל בתוכו אינספור אפשרויות שונות לפעילות כלכלית, דוגמת השקעה בבורסה ובשוק ההון, בפרויקטים של נדל"ן וכיוצ"ב. אך כאן אנו מדברים על עיסוק מקצועי – רכישת מקצוע ובניית קריירה בתחום, כנותני שירותים ממוקצעים.

בין המקצועות הספציפיים והאטרקטיביים ביותר המרכיבים את עולם ההשקעות, ניתן למצוא יועצים ומנהלים מסוגים שונים. בפרט, יועצי השקעות ומנהלי השקעות. הן אלו והן אלו הם אנשי מקצוע המחזיקים ברישיון רשמי מטעם המדינה, רישיון אשר בא להבטיח כי הם למדו ועברו את ההכשרה הנדרשת על מנת לייעץ ו/או לנהל בפועל כספים של אנשים אחרים, כמו גם צברו ניסיון מסוים בעיסוק זה בטרם הם מבקשים מלקוחות לשים בהם את מבטחם ולתת להם גישה לחסכונותיהם.

על מנת לקבל רישיון יועץ השקעות או רישיון ניהול תיקי השקעות נדרש כאמור לעבור סדרה של בחינות מטעם הרשות לניירות ערך (ומשרד האוצר), ובנוסף להשלים תקופת התמחות בת שישה עד תשעה חודשים (שישה חודשים עבור רישיון ייעוץ השקעות ותשעה חודשים עבור רישיון ניהול השקעות).

לאחר קבלת הרישיון ניתן להמשיך ולעסוק בתחום כשכירים בחברה (שכן עוסקים בו כשכירים כבר במהלך תקופת ההתמחות) דוגמת בית השקעות, בנק וכיוצ"ב, או לעסוק בתחום באופן עצמאי – לפתוח משרד משלכם ולהתחיל לקבל לקוחות באופן פרטי. כך או כך, מדובר בייעוץ שוטף לאנשים בנוגע לאופן בו מומלץ שישקיעו את כספם (כמובן, בהתחשב בצרכים וברצונות שלהם, במידת הסיכון שהם מעוניינים לקחת וכו'), או בניהול בפועל של תיק ההשקעות שלהם.

עיסוק מקצועי בעולם הפנסיה והחסכונות הפנסיוניים

תחום עיסוק מרכזי ואטרקטיבי נוסף בתוך עולם הפיננסים הוא תחום החסכונות הפנסיוניים, אשר התנפח משמעותית בישראל במהלך שני העשורים האחרונים. כיום, מחויב כל עובד שכיר או עצמאי בישראל להחזיק בחיסכון פנסיוני, כך שקיים היצע תעסוקה רחב וחסר תקדים עבור יועצים ומשווקים פנסיוניים. היועץ הפנסיוני, כשמו כן הוא, מייעץ ללקוחותיו בנוגע למסלול הפנסיה (או חיסכון ארוך טווח אחר) הטוב והמתאים ביותר עבורם, וכזה העומד בדרישות של המדינה בכל הנוגע לחובה להחזיק בחיסכון פנסיוני. משווק פנסיוני כבר מוכר בפועל פוליסות ביטוח פנסיוני וחסכונות מסוגים שונים ללקוחותיו, גם כן לפי צרכיהם ורצונותיהם.

גם במקרה של מקצועות אלו קיים צורך להחזיק ברישיון תעסוקה רשמי מטעם המדינה, וגם כאן נדרש לעבור בהצלחה סדרה של בחינות מטעם הרשות לני"ע. חלק מהבחינות הן אותן בחינות כמו אלו הנדרשות עבור רישיונות ייעוץ וניהול השקעות וחלקן ייחודיות לעולם הפנסיוני. כמו כן, גם כאן נדרשת תקופת התמחות לצורך קבלת הרישיון.

הדרך המהירה לעיסוק מקצועי בתחום

בשני המקרים, הן בעולם ההשקעות והן בעולם הפנסיה, הדרך המהירה, הבטוחה ומומלצת ביותר לעיסוק מקצועי בתחום היא באמצעות לימודי הכנה – קורסי הכנה עבור כל אחת מהבחינות הנדרשות, במטרה ללמוד את החומר כמה שיותר מהר וכמה שיותר ביעילות, ולהגיע למבחנים עם סיכויי ההצלחה הגבוהים ביותר.

כאן באקדמיה תמצאו את כל קורסי ההכנה הנדרשים עבור כל בחינה ובחינה, ללא יוצא מן הכלל. הרקורד שלנו מדבר בעד עצמו!

המאמר פורסם ב-25.3.2022