מגפת הקורונה אמנם לא נעלמה לחלוטין מהעולם עדיין ובחודשים האחרונים העולם חוזר להתנהלות ה"רגילה" שאפיינה אותו לפני 2020. אך כמובן שלא הכל חזר בדיוק לקדמותו – המגפה האיצה שינויים שונים בחברה ובעולם כולו, שינויים אשר חלקם כבר החלו להתרחש בכל מקרה, אך זכו לדחיפה משמעותית במהלך השנתיים האחרונות. כזה הוא המעבר למדיום הדיגיטלי, באינספור תחומים והקשרים שונים. מה הקשר של תהליך זה לעולם של שוק ההון והמסחר הבורסאי, כמו גם ללימודי שוק ההון כפי שהם מועברים כאן באקדמיה ובמקומות דומים אחרים?

קורסים במתכונת דיגיטלית ולימודים מרחוק – לימודי שוק ההון בעידן פוסט קורונה

מיד נגיע להשפעות של המעבר המואץ למדיום הדיגיטלי אשר חובקות עולם ובאות לכדי ביטוי במגוון תחומים של החיים, אך לפני כן כמה מילים על לימודים באופן כללי, וספציפית לימודי שוק ההון ופיננסים כפי שהם מועברים כאן באקדמיה לפיננסים.

אחד המקומות בהם הורגשה האצת תהליך המעבר למדיום הדיגיטלי בצורה המשמעותית והמהירה ביותר הוא עולם הלימודים. כאשר נאסרו התקהלויות חברתיות, נפסקו מיד מסגרות הלימודים בארץ ובעולם כולו. במרבית המסגרות, בטח אלו של לימודים גבוהים (מוסדות לימודים אקדמאיים ומקצועיים גם יחד) עברו במהרה הלימודים למתכונת דיגיטלית – שיעורים מקוונים בזום, העלאה של חומר הלימודים לאתרי הקורסים והנגשת תכני לימודים שונים דרך האינטרנט, שעות קבלה טלפוניות מצד המרצים ומענה מוגבר לשאלות בדואר אלקטרוני ואפילו קיום של בחינות בפורמט דיגיטלי.

בתחום של לימודי פיננסים, בו אנו מתמחים כאן באקדמיה (הכוונה הן לקורסי ההכנה לבחינות עבור רישיונות פיננסים והן לקורסים במסגרת לימודי שוק ההון למיניהם), התרחש מעבר מהיר וגורף לקורסים במתכונת דיגיטלית, ובמקרים רבים האפשרויות שפותחו בתקופה זו נשארו רלבנטיות ומוצעות לתלמידים גם היום. התבוננות מהירה ברשימת הקורסים שלנו תגלה במהרה כי ניתן למצוא לא מעט קורסים בחטיבת לימודי שוק ההון, כמו גם בחטיבת רישיונות וחטיבת נדל"ן, המוצעים גם היום כקורסים דיגיטליים לחלוטין.

גם המסחר המקוון בשוק ההון עצמו הופך נגיש ומוכר יותר

אותם שינויים שהתרחשו בעולם הלימודים באופן כללי ובלימודי שוק ההון ופיננסים במסגרות כמו זו של האקדמיה לפיננסים בפרט, מהווים כאמור חלק ממגמה עולמית כללית של מעבר מואץ למדיום הדיגיטלי. כמובן שמגמה זו קיימת כבר כמה שנים טובות (ואפילו כמה עשורים) בעולם, אך כאמור תקופת הקורונה האיצה מעבר זה בצורה משמעותית.

המעבר לעולם דיגיטלי יותר ויותר באה כמובן לכדי ביטוי גם בכל הנוגע לשוק ההון עצמו והמסחר בו, ולא רק ללימודים הקשורים אליו. כבר שנים רבות שניתן לסחור בשוק ההון מכל מחשב (ואף מכל סמארטפון או טאבלט) בקלות ומכל מקום בעולם, אבל ההאצה במגמת המעבר למדיום הדיגיטלי פותחת אפשרות זו בפני עוד ועוד אנשים, אשר במהלך המגפה גילו כי הם מסוגלים (ואפילו מסתגלים במהירות) לפעול בתחומים נוספים בחיים במדיום דיגיטלי. פתאום, לנהל את הכספים שלנו באמצעות האפליקציה של הבנק ולבצע פעולות פיננסיות שונות אונליין הופכים לעניין שבשגרה עימו יותר ויותר אנשים מרגישים בנוח. לכן, גם מסחר בשוק ההון, למשל במערכות מסחר ממוחשבות ומוסדרות, הופך נגיש ו"קרוב" יותר עבור רבות ורבים מאיתנו.

גם מבחינה זו, לימודי שוק ההון יכולים לסייע לנו להתפתח ולהתקדם, להיכנס לתחום אשר אולי יהיה חדש עבורנו, אבל כזה שמרגיש נגיש ואפשרי. שעות התרגול הרבות במערכות מסחר מקוונות הנכללות במסגרת קורס שוק ההון למתחילים, מהווה דוגמה טובה לאופן בו לימודי שוק ההון יכולים לסייע לנו לעשות את המעבר לעידן בדיגיטלי בצורה טובה, מהירה ומניבה יותר.

המאמר פורסם ב-03.06.2022