שנת 2020 החלה באופן מפתיע עם תופעה כלל עולמית חסרת תקדים – התפשטות מהירה של וירוס הקורונה, אשר הביא בתוך שבועות ספורים בלבד לסגירת הגבולות הבינלאומיים בעולם, עצירה כמעט מוחלטת של טיסות, הסתגרות של מאות מיליוני בני אדם בבתיהם ושינויים יסודיים נוספים באורחות החיים של כולנו. את השינוי מרגישים כולם, בכל מקום בעולם ובמספר תחומים שונים, כולם בסיסיים ומהותיים לחיי היומיום. אחד התחומים בהם מתרחשת פגיעה משמעותית ורחבת היקף (יש שיאמרו קטסטרופאלית ממש…) הוא שוק העבודה, בו מאות מיליוני (או אפילו מיליארדי) בני אדם הפסיקו להגיע למקומות עבודתם. בעוד רבים מספור פשוט נותרו ללא עבודה באופן זמני, אך בלתי מוגבל מבחינת זמן בשלב זה, מיליונים רבים עברו לעבודה מהבית. גם בעולם הכלכלה והפיננסים ניתן למצוא מקצועות רבים המאפשרים עבודה מלאה או חלקית מהבית, מה שעלול להיות אטרקטיבי ביותר לא רק במצב הנוכחי, אלא גם בעולם שלאחר מגיפת הקורונה.

 

יועצי השקעות ומנהלי תיקים בשלט רחוק

המצב הקיצוני השורר בארץ ובעולם נכון לחודש מרץ 2020 בו מוטלים עוצרים וסגרים המוניים על האוכלוסייה במרבית המדינות בעולם מגלה לכולנו דברים חדשים על החיים שלנו ועל האופן בו הם מתנהלים בשגרה, כמו גם על האופן בו הם יכולים להתנהל, אילו רק נבחר בכך. עבודה מהבית היא אחת הדוגמאות הבולטות ביותר לכך – מיליונים רבים של אנשים מגלים בימים אלו ממש כי הם יכולים לבצע את עבודתם, לכל הפחות באופן חלקי אך במקרים רבים באופן מלא, ב"שלט רחוק" מהבית או מכל מקום אחר בו הם שוהים. הטכנולוגיה של היום וספציפית התחום של תקשורת מחשבים ורשת האינטרנט, מאפשרים לנו כיום דברים מופלאים, וביניהם האפשרות לעבוד מרחוק, להיות בקשר עם לקוחות וגורמים שונים במגוון ערוצים שונים, לבצע פעולות שונות מרחוק ובעצם להעביר את העבודה שלנו סוג של טרנספורמציה, ולנהלה מהבית. כמובן שהדבר אינו נכון עבור כל המקצועות, אולי אפילו לא עבור רובם, אך כן עבור חלק ניכר מהאוכלוסייה.

וכך, בעולם הכלכלה והפיננסים אנו מוצאים לא מעט תפקידים ומקצועות אשר במובנים רבים אידיאליים עבור עבודה מהבית. כיום, כמו גם במהלך העשורים האחרונים, עבודתם של אנשי מקצוע דוגמת יועצי השקעות, מנהלי תיקי השקעות, סוכנים פנסיוניים, סוכני ביטוח ועוד נעשית יותר ויותר דרך מחשבים ותקשורת מקוונת, ופחות ופחות מול הרים של תיקים וניירות או במפגשים ישירים (בהם נפגשים יחדיו) עם לקוחות או עמיתים שונים. כיום ניתן בקלות וביעילות לנהל חשבונות השקעות, לדוגמה, כמו גם לבצע אינספור פעולות נוספות מעולם זה, ב"שלט רחוק" ובאמצעות תקשורת מקוונת, ולכן אין זה קריטי אם אותו בעל מקצוע יושב במשרדו או נמצא בביתו או בכל מקום אחר בעולם.

כאן המקום לסייג מעט את הנאמר עד כה ולהבהיר כי מרבית המקצועות הללו, כמו גם מקצועות אחרים אשר בשגרה מתנהלים ממשרדים, אינם ניתנים להמרה מלאה, מידית ומושלמת לעבודה מרחוק. למעבר חד ומהיר לדרך עבודה זו בעקבות נסיבות חיצוניות (כפי שקרה בעקבות התפרצות הקורונה) ישנם מחירים שונים, נדרשת תקופת הסתגלות מסוימת וייתכן בהחלט כי לפחות בהתחלה יהיו מעט בעיות או חיכוכים, לא כולם יהיו מרוצים לחלוטין וכו'. עם זאת, ביחס לשינויים רחבי היקף אחרים בהיסטוריה, המעבר של מקצועות מסוימים לעבודה אונליין נעשית באופן מהיר ויעיל ביותר, הרבה מעל ומעבר למה שרבים מאותם אנשי מקצוע ממש יכולים היו לדמיין בעיני רוחם.

 

לימודי יועץ השקעות, ניהול תיקים ועוד – הדרך לרישיונות שיאפשרו לכם עבודה מהבית

המצב הנוכחי גם מעורר רבים המחפשים אחר מקצוע להתמחות בו או אחר תחום להסבה מקצועית להבין כי במקצועות מסוימים קיימים יתרונות אינהרנטיים ואטרקטיביים ביותר לאופן בו העולם של היום בנוי, דוגמת מקצועות בהם ניתן לעסוק מכל מקום באמצעות לפטופ וחיבור לאינטרנט. גם מקצועות הפיננסיים השונים דוגמת ניהול תיקים, ייעוץ השקעות וכו' נכללים כאמור בקבוצת המקצועות ה"גמישים" הללו, לפחות באופן חלקי. אם אתה מחזיק כיום ברישיון יועץ השקעות, סוכן פנסיוני, מנהל תיקי השקעות או סוכן ביטוח, אתה לא חייב להפסיק לעבוד לחלוטין, גם כשכל העולם נמצא בהסגר בית. אנשי מקצוע אלו בהחלט יכולים לעבוד מהבית לפחות באופן חלקי, וזו סיבה נוספת בגינה הרישיונות לעסוק במקצועות אלו הם מבוקשים כל כך.

עבור כל אותם אנשים המעוניינים באחד מרישיונות אלו, בין אם בעקבות המצב הנוכחי ובין אם התעניינו בכך עוד מלפני כן, הדרך הטובה והמהירה ביותר להשגת רישיונות אלו היא באמצעות לימודי הכנה מקדימים וקורסי הכנה ממוקדים לכל אחת מהבחינות אותן נדרש לעבור בדרך לקבלת הרישיון הנכסף. אמנם נכון לאפריל 2020 לא מתקיימים שיעורים פרונטאליים בכיתות באף מוסד לימוד, ולכן גם לא בבתי ספר מקצועיים לתחום דוגמת האקדמיה לפיננסים, אך בהחלט ניתן לצפות בקרוב לקורסים מקוונים בתחום, כמו גם ליהנות ממגוון רחב של חומרי לימוד ואף מערכות תרגול מקוונות, הזמינים כולם לתלמידים אונליין בכל רגע נתון. כך, ברגע שיחזרו מבחני הרשות לני"ע ומשרד האוצר לשגרתם, אתם יכולים להיות מוכנים ומזומנים, לגשת אליהם ולעבור בהצלחה. את הזמן בו כולנו סגורים בבית עכשיו ניתן בהחלט לנצל ללימודים מסוגים שונים, דוגמת לימודי הכנה לבחינות עבור רישיונות הפיננסים.

חשוב לציין כי כרגע לא ניתן אמנם להשלים את התהליך הנדרש לצורך קבלת רישיון, שכן זה יצריך כאמור בחינות חיצוניות של הרשות לני"ע ומשרד האוצר, כמו גם התמחות בת שישה עד תשעה חודשים, ועבור כל אלו אנו צריכים משק פתוח ומתפקד, אך זה צפוי לחזור למסלולו בשבועות או בחודשים הקרובים. בינתיים, ניתן להתחיל ללמוד ולהתכונן, שכן ההכנה לבחינות השונות בכל מקרה לוקחת כמה חודשים טובים.

 

אטרקטיבי גם ליום שאחרי הקורונה – רישיונות הפיננסים ביום שאחרי

סגירת מקומות הלימוד וחלק ניכר מהמשק כולו אינה צפויה להמשך לנצח – בנקודה כלשהי החיים יחזרו למסלולם, גם אם בהדרגה, וגם אז ימשיכו מקצועות ותחומי עיסוק שונים המאפשרים עבודה מהבית להיות אטרקטיביים ביותר. במאה העשרים ואחת, גמישות ודינמיות הן תכונות מרכזיות ורבות ערך עבור תחומי עיסוק ומקצועות שונים. העולם של היום הוא דיגיטלי ומתנהל יותר ויותר דרך עולם המחשבים והאינטרנט, ואנשי מקצוע אשר מסוגלים לעשות את עבודתם אונליין, במידה וזה מסייע להם בדרך כלשהי, מחזיקים ביתרון מובהק. החלום הקלאסי בו אנו יושבים בכיסא נוח על החוף בתאילנד ועובדים דרך הלפטופ הוא כיום כבר המציאות של רבים, ובעקבות ההתנסויות החדשות אליהן דוחף אותנו נגיף הקורונה ייתכן בהחלט כי עוד אינספור אנשים יבינו לפתע כי גם הם יכולים להתנהל כך, או לפחות להגמיש מעט את השעות בהן הם מבלים במשרד.

יועצי השקעות, מנהלי תיקים וסוכנים פנסיוניים הם כאמור חלק מאוכלוסיה זו של אנשי מקצוע המגלים כיום כי גם הם יכולים לעשות לפחות חלק משמעותי מעבודתם מרחוק, ותובנה זו לא תיעלם ברגע שבתי העסקים ייפתחו מחדש והחיים יחזרו למסלולם.

לכן, ניתן להעריך בזהירות כי משבר הקורונה יביא לשינויים באורחות החיים לטווח הרחוק, באופן חיובי – מקצועות שלמים עשויים לעבור לעבוד אונליין באופן חלקי או מלא, ורישיונות המאפשרים תעסוקה במקצועות דוגמת ניהול תיקים וייעוץ השקעות צפויים להפוך למבוקשים ואטרקטיביים אפילו עוד יותר ממה שהם עכשיו.