הביקוש הגבוה למסלולים שונים של לימודי שוק ההון ולקורס שוק ההון למתחילים, מתקדמים ובמגוון נושאים ספציפיים שונים, מעיד בין היתר על העניין הגובר בקרב הציבור הרחב בשוק ההון כמקור לעיסוק חובבני ומקצועי כאחד, וכמקור פרנסה לגיטימי ואטרקטיבי לכל דבר ועניין. כמות האנשים אשר אינם מגיעים מרקע מקצועי פיננסי ועוסקים כיום במסחר בשוק ההון על צורותיו השונות היא עצומה בהשוואה למצב בשוק לפני עשר או עשרים שנים, ובהתאמה נפתחים כאמור גם מסלולים שונים ומגוונים של לימודי שוק ההון בבתי ספר ומכללות ייעודיות. בעוד הביקוש ללימודים אלו גבוה ונמצא רוב הזמן במגמת עלייה מתמדת, מעניין לבחון את השאלה – למה? מה הופך את שוק ההון ואת העיסוק במסחר בשוק לרלבנטי עבור כל כך הרבה אנשים, מה מקור המשיכה של שוק ההון כענף בו ניתן למצוא פרנסה וכיצד מסייעים קורסי שוק ההון למיניהם בהשתלבות אמיתית בשוק?

 

תחום אטרקטיבי להיכנס אליו – שוק הנמצא במגמת עלייה כללית

סיבה ראשונה ועיקרית לעניין המתרחב וגובר במסחר בשוק ההון ובלימודי שוק ההון היא פשוטה ומתבקשת – שוק ההון העולמי נמצא באופן כללי במגמת עלייה חדה ומתמדת, לפחות מאז המשבר הגדול של שנת 2008. כבר בשנת 2009 זינק השוק חזרה למעלה לאחר השפל אליו הגיע, וכל מי שהשקיע בשוק בצורה זו או אחרת בתקופה זו (או פשוט שמר על נכסיו ולא מכר אותם מיד כשהנפילה הכתה בשווקים) החזיר את השקעתו והרוויח בצורה יפה. מאז ועד היום השוק לא ידע משברים גדולים באותו סדר גודל, ומגמת הצמיחה המתמדת נמשכת. זה כמובן מאותת לאינספור אנשים בארץ ובעולם כי שוק ההון הוא מקום טוב להשקיע בו, כי מדובר בתחום אליו כדאי להיכנס ולנצל את מאפייני הכלכלה העולמית בתקופה זו, אשר אחד מהם הוא העלייה המתמדת והעקבית בשווקים הפיננסיים.

בעוד ההשקעה בשוק יכולה להתבצע במספר תחומים וענפים שונים דוגמת מניות, נדל"ן וכד', מסחר בשוק ההון מהווה אופציה יחסית פשוטה ללימוד וביצוע. אין צורך בהון עצמי משמעותי או בשיתופי פעולה עם גופים דוגמת בנקים ומשרדי עורכי דין למיניהם כמו בתחום הנדל"ן, אין צורך בנטילת משכנתא או הלוואה וניתן להתחיל ולסחור באופן כמעט מיידי, גם אם לא עשיתם זאת מעולם (כמובן זה לא מומלץ, לפחות לא עד שמתחילים ללמוד את התחום בצורה מסודרת).

העליות בשוק והקלות בה ניתן להיכנס ולפעול בו מהוות סיבה עיקרית ראשונה לביקוש הגבוה לקורסי שוק ההון ולימודי התחום באופן כללי בישראל בשנים האחרונות.

 

לעבוד מהבית ובשעות גמישות

סיבה נוספת שניתן למנות בנוגע לביקוש הגבוה לקורסי שוק ההון בארץ בשנים האחרונות היא הרצון הגובר של יותר ויותר אנשים שלא להשתעבד בצורה מוחלטת למקום עבודתם, על מנת שיוכלו לעבוד בשעות הנוחות להם, ממיקום לבחירתם (הבית, בית הקפה השכונתי או זה שברחוב של המלון בעיר בחו"ל בה נופשים…) ובאופן כללי – בתנאים גמישים ונוחים.

שוק העבודה של היום, לפחות זה הישראלי, מתאפיין בשעות עבודה רבות וארוכות. במיוחד בתחומים אשר הפכו מרכזיים וגדולים במיוחד בארץ בשנים האחרונות דוגמת היי טק, אך גם בתחומים נוספים רבים דוגמת פיננסים, משפטים ועוד, שעות העבודה הן ארוכות ביותר ואנשים רבים מתרגלים לחזור הביתה רק בשעות הערב, כשהילדים כבר ישנים. לרבים נמאס מדרך חיים זו ומההשתעבדות של מרבית זמנם למקום עבודתם והם מחפשים בצורה אקטיבית אחר תחום אחר בו יוכלו למצוא את פרנסתם, אך ללא אותה התחייבות לשעות אינסופיות במשרד.

מסחר בשוק ההון מספק בדיוק את האפשרות הזו – זהו תחום בו ניתן לעסוק בשעות גמישות ומועטות יחסית, אין צורך להיות במשרד מסוים או באף מקום ספציפי וכל מה שצריך זה לפטופ וחיבור לאינטרנט. אתם יכולים לשבת על החוף בתאילנד או בנוחות הבית שלכם ולעבוד בשעות שנוחות לכם, להיות שם כשהילדים יוצאים לגן או לבית הספר וגם לאסוף אותם בחזרה ובאופן כללי – להרכיב לעצמכם את הלו"ז ולבחור את כמות שעות העבודה שתעבדו.

אפילו בלימודי שוק ההון ובקורסי שוק ההון מסוימים ניתן לעשות חלק ניכר מהלימודים בגמישות ובמקום לבחירתנו, באמצעות פיצ'רים בסיסיים כמו הקלטות מצולמות הזמינות לצפייה בכל עת, ממשקים מקוונים המאפשרים לבצע חלקים הולכים וגדלים מהלימוד אונליין ובשעות גמישות ועוד.

 

הצורך בהגדלה ותוספת ההכנסה

סיבה נוספת לנהירה של רבות ורבים לכיוון של לימודי שוק ההון ועיסוק יומיומי במסחר בשוק היא פשוט הצורך של חלק ניכר מהאוכלוסייה בהגדלת פרנסתם. ישראל היא מדינה בה מעמד הביניים הוא רחב ומכיל מיליוני אנשים, ובעשורים האחרונים מעמד זה ספג מהלומות קשות ושחיקה מתמשכת בחוסנו הפיננסי בהשוואה לאינפלציה. המצב בשוק העבודה אינו מזהיר גם כן, כאשר חלק ניכר מהמועסקים מתלוננים, ובצדק, על כך שבתחומים רבים המשכורות פשוט אינם מספיקות לצורך פרנסת משפחה, ועל מנת לסגור את החודש עליהם לעבוד במשרה וחצי או שתיים ובשעות בלתי נגמרות, וברוב המקרים גם זה לא יספיק בסוף לצורך רכישת בית.

במהלך העשור האחרון, אשר החל עם המחאה החברתית הגדולה של 2011, מיליוני ישראלים הבינו כי עליהם להיות יצירתיים ולהגדיל את פרנסתם בצורה זו או אחרת אם ברצונם לסגור את החודש בכבוד ולפרנס את משפחתם ברמת החיים בה הם מעוניינים. מסחר בשוק ההון מספק בדיוק את הצורך הזה – כבר לאחר קורס שוק ההון למתחילים ניתן להתחיל ולהרוויח ממסחר בשוק וכך לספק תוספת להכנסה השוטפת, אשר בתקווה תלך ותגדל בהדרגה בחודשים ובשנים הבאות. זה מאפשר לרבים גם להחליף בסופו של דבר את עבודתם לחלוטין ולהגיע לרמת ההכנסה הרצויה מבחינתם.

 

כולם רוצים היום להיות עצמאיים – קורסי שוק ההון ככלי לשחרור מכבלי הבוס

סיבה נוספת לביקוש ללימודי שוק ההון אשר רלבנטית במיוחד עבור ישראל, היא הרצון הנפוץ וההולך ומתפשט להשתחרר מכבלי הבוסים ומקומות העבודה התובעניים ולהגשים את החלום המודחק של אחוז ניכר מהשכירים, להפוך לעצמאיים או לפחות לפרילנסרים מסוג זה או אחר.

הדורות שעובדים כיום חיים בעידן בו הקונספט ששרר פעם בשוק העבודה, זה של מציאת מקום עבודה טוב והישארות בו לאורך עשרות שנים עד לפרישה לפנסיה, התנפץ לרסיסים ופשוט הפך לבלתי רלבנטי עבור רובם המכריע של העובדים. שכיר/ה ממוצעים כיום אינם מצפים בכלל להיות באותו מקום עבודה בעוד עשרים שנים מהיום, ונדירים העובדים אשר נשארים ובונים לעצמם קריירה ארוכת טווח באותה חברה בלי להחליף מקום עבודה לפחות כמה פעמים לאורך חייהם. עבור רבים, התלות במקום עבודה ובבוס אשר "יושב על הראש" ומחזיק בכוח עצום עלינו הפכו להיות מצב ממנו רבים ורבות מנסים לצאת ולהתחמק מלכתחילה, ולכן החיפוש אחר מקורות תעסוקה כעצמאיים הפך רלבנטי עבור אחוז ניכר מאוכלוסיית העובדים.

בעוד רבות ורבים מחפשים אחר דרכים יצירתיות שונות להשיג את פרנסתם כעצמאיים או כפרילנסרים ולא כשכירים במקום עבודה קבוע, שוק ההון קורץ להם ביותר בתור אפיק תעסוקה מגוון ועשיר בהזדמנויות מסוגים שונים. מיליוני אנשים מוצאים כיום את פרנסתם בפעילות מסוגים שונים בשוק ההון, והם עושים זאת ללא מקום עבודה "יציב" וקבוע וללא בוס שיושב להם על הראש. השחרור מכבלי מקום העבודה מדבר כיום אל רבים ושולח אותם לפחות לבחון אפשרויות אחרות, דוגמת זו של מסחר בשוק ההון. בחינה זו נעשית, בין היתר, באמצעות קורסים דוגמת קורס שוק ההון למתחילים, המעניקים לא רק הצצה מעמיקה אל התחום והאפשרויות הגלומות בו אלא גם טעימה לא קטנה בכלל מפעילות המסחר העצמאי בשוק.

קורסים בשוק ההון קורצים אם כן לאנשים רבים המעוניינים לפצוח בקריירה כעצמאיים או פרילנסרים, אך אינם מעוניינים בהכרח להקים עסק חדש, על כל המשתמע בכך. המסחר בשוק מהווה תחום בו ניתן לפעול באופן עצמאי לחלוטין ללא השקעה ראשונית משמעותית (כמו במרבית המקרים של הקמת עסק חדש) וללא התחייבויות פיננסיות גדולות במיוחד. בכך הוא מספק לרבים ורבות את ההזדמנות להגשים את חלומם, אחד החלומות הנפוצים והפופולאריים ביותר של העשורים האחרונים – פרנסה עצמאית ומשוחררת מכבלי מקומות העבודה והבוסים התובעניים.

לסיכום, ישנן כמה סיבות "גדולות" ועיקריות לנהירה ההמונית למסלולים שונים של לימודי שוק ההון בישראל לאחרונה. מאפיינים שונים של שוק העבודה והמציאות הכלכלית העכשווית דוחפים רבים לחפש אחר מקורות פרנסה אחרים, ושוק ההון מספק מגוון אפשרויות אטרקטיביות ביותר בהקשר זה. קורסי שוק ההון מהווים את הדרך המתבקשת והבטוחה ביותר להצליח אכן למצוא את המבוקש…