המושג "שוק ההון" עולה פעמים רבות בהקשרים שונים, החל משיחות סלון אשר עוסקות במצב במדינה, בבורסה ובשוק העבודה ועד למאמרים וכתבות כלכליות, תיאוריות שונות שמפתחים אנשים בנוגע לדרכים להרוויח כסף, העיסוק החשוב בחסכונות שלנו ושל ילדינו לפנסיה ועוד.

ואכן, שוק ההון מהווה חלק אינטגראלי מהכלכלה במדינה ובעולם, וכך משחק תפקיד גם בחיים הפרטיים של כל אחד ואחת מאיתנו. עבור אינספור אנשים, שוק ההון רלבנטי גם מבחינת חייהם המקצועיים, וקביעה זו נכונה לגבי קשת רחבה של תחומי עיסוק, לא רק כאלו אשר במפורש נכללים בתחומי הכלכלה והפיננסים. מפאת הרלבנטיות של "שוק ההון" לחיים של כולנו, לכל אחד מאיתנו סיבה טובה ללמוד קצת יותר לעומק אודות תחום זה. לימודי שוק ההון מציעים מספר מסלולים שונים אשר יכולים לספק ידע זה בצורה מעמיקה ומקצועית, כאשר מסלולים שונים עונים כאמור על צרכים שונים. אילו חלקים בדיוק במסגרת לימודי שוק ההון מתאימים לנו על מנת ללמוד קצת יותר על נושא מרכזי זה?

 

היכרות והבנה אישית מעמיקה יותר – לימודי שוק ההון למתחילים

נתחיל עם אילו מבינינו אשר הצורך העיקרי שלהם בהקשר זה הוא להכיר את תחום הפיננסים ושוק ההון מעט יותר מקרוב, להבין מה בדיוק קורה שם ומה משמעותם של שלל המונחים הנזרקים לאוויר בכל מהדורת חדשות כלכלית בה אנו צופים ולהצליח לרכוש הבנה וידע מספקים על מנת להתנהל בצורה חכמה בכל הנוגע למעורבות האישית שלנו בשוק ההון (וכאמור, כמעט עבור כולנו תחום זה רלבנטי בצורה זו או אחרת…).

עבור המעוניינים בהיכרות ראשונית אך מעמיקה ומרתקת עם שוק ההון, קורס דוגמת לימודי שוק ההון למתחילים יכול לתת מענה מדויק על צורך זה. במסגרת קורסים אלו נלמד התחום מן היסוד, ללא כל צורך בידע מקדים מצד התלמידים. גם אם מעולם לא למדתם ולא התעניינתם בעולם הכלכלה והפיננסים, אין לכם מושג מה משמעותם של מושגים בסיסיים כמו "מדד" או "נייר ערך" ואתם אפילו לא לגמרי מבינים כיצד גם החיים שלכם מושפעים משוק ההון, קורס מסוג זה הוא בדיוק שמתאים לצורך שלכם.

קורסים בסיסיים ומקיפים מסוג  זה מעניקים לתלמידים המשתתפים בהם ידע וכלים מספיקים על מנת לא רק להבין בכלליות כיצד פועל השוק, על רמת המורכבות הגבוהה המאפיינת אותו, אלא גם היכן בדיוק נמצאות הנקודות הרלבנטיות לחיינו האישיים, היכן נמצאות הזדמנויות אותן ניתן לנצל לטובתנו ולא פחות חשוב – מהן בדיוק הסכנות והמקומות בהן המעורבות האישית שלנו בשוק (למשל – החיסכון הפנסיוני שלנו) עלולה לפגוע בנו, וכיצד ניתן להתגונן מפני סכנות שכאלו ולהתנהל בצורה שקולה יותר.

 

מגוון רחב של תחומי עיסוק פוטנציאליים

מעבר להיכרות ולהבנה האישית הבסיסית שרצוי שיהיו לכולנו בנוגע לשוק ההון, מדובר גם במקור למגוון תחומי עיסוק פוטנציאליים, אליהם פונים המוני אנשים בישראל ובעולם כולו בשנים האחרונות. החל מייעוץ וניהול השקעות, דרך מקצועות מתחום החסכונות הפנסיוניים ועד למקצועות שונים מתוך עולם הנדל"ן (אשר כרוך בצורה עמוקה עם שוק ההון כמובן…) – לימודי שוק ההון מכילים גם מגוון מסלולי לימודים אשר מכשירים בתקופה קצרה יחסית את התלמידים לעסוק במקצועות אלו.

זוהי הסיבה העיקרית השנייה בגינה כדאי לנו ללמוד אודות שוק ההון – מדובר במקור תעסוקה פוטנציאלי אטרקטיבי ביותר. מספר הנשים והגברים המועסקים במקצועות אלו בישראל הוא עצום, ומדובר על תחומים יציבים יחסית בהם ניתן לתכנן קריירה ולבנות אותה, ברמת וודאות גבוהה יחסית. שוק ההון ועולם הפיננסים מציעים מספר גדול יחסית של מקצועות יציבים, אשר לא רק שאינם נעלמים מהעולם אלא רק מתרחבים וקולטים לשורותיהם עוד ועוד אלפי עובדים.

 

לסיכום, שוק ההון רלבנטי לחיים של כולנו ממגוון סיבות שונות, ולכן כדאי מאוד לכולנו ללמוד אודותיו קצת יותר. הן עבור התנהלותנו האישית בחיי היומיום, המשכנתא שאנחנו לוקחים או החיסכון הפנסיוני שאנחנו מכינים לגיל הפרישה, והן עבור כל מי שמחפש אחר תחום עיסוק אטרקטיבי, המתאפיין בהיצע משרות גבוה וביציבות לטווח הארוך – לכולנו יש הרבה מאוד מה להרוויח מכך שנלמד יותר אודות שוק ההון.