לימודי שוק ההון הפכו בשנים האחרונות לאחד מתחומי הלימודים המבוקשים ביותר בשוק, כאשר ערב רב של אנשים ממגוון גילאים ותחומי עיסוק שונים מתעניינים בקורס שוק ההון זה או אחר במטרה להיכנס לתחום, להתחיל לפעול בו כעצמאיים או שכירים ולבצע הסבה מקצועית מלאה או חלקית. הביקוש הרב לתחום לימודים זה אמנם מצביע על האטרקטיביות של התחום עבור רבים כיום, אך עלול גם לחשוף לא מעט אי הבנה או רעיונות מוטעים שעלולים להיות לאנשים בנוגע לתחום. בכל הנוגע לקורסים ספציפיים בשוק ההון או ללימודי שוק ההון באופן כללי – מה מצריך קורס מקצועי לכל דבר ועניין ומה ניתן (וגם רצוי) לעשות וללמוד לבד ?

 

היכרות ראשונית נרחבת והקניית בסיס להמשך – קורס שוק ההון למתחילים

כמובן שאחד המקרים בהם נמצא את הסיבות כן ללכת על קורס מקצועי בשוק ההון הוא זה בו אנו חדשים לתחום, וזקוקים ללמוד את הבסיס ולערוך היכרות מקצועית מעמיקה וראשונית עם תחום זה. במקרה זה, כפי שנסביר מיד, קיימים יתרונות מהותיים ביותר להשתתפות בקורס למתחילים, במיוחד על פני אפשרויות אחרות של למידה עצמאית.

מדוע מומלץ ספציפית למתחילים להיכנס לתחום דרך לימודים מסודרים ומקצועיים ולא בכוחות עצמם, דרך למידה עצמאית באינטרנט? ובכן, על מנת להבין זאת, יש להבין קודם כל את היקף ועומק התחום המדובר, עד כמה הוא מורכב ומלא בנושאים שונים אותם יש להכיר לעומק על מנת לפעול בצורה מושכלת בשוק, ועוד…

השם הכללי "שוק ההון", כמו גם מה שבאמת רלבנטי עבור כל מי שמתחיל לפעול בשוק, למשל בתור סוחר, בעצם מתייחס למערכת עצומה וסבוכה ביותר, הכוללת אינספור סוגים שונים של מושגים, כלים ומכשירים, מערכות בירוקראטיות ופיננסיות ועוד – רובם ככולם רלבנטיים ביותר עבור הסוחרים בשוק, כמו גם עבור אנליסטים וכל מי שמנסה להבין אותו ולפעול בו. עבור אנשים המגיעים לתחום מבחוץ ואינם מחזיקים בידע או הבנה בסיסיים בנוגע למערכת הפיננסים ושוק ההון – יש הרבה מאוד מה ללמוד. כמובן שניתן לנסות ולדלות את המידע מהאינטרנט וממקורות עצמאיים שונים, אך לאדם הממוצע יהיה קשה ביותר, עד בלתי אפשרי, לרכוש את כל הידע הנדרש ולעשות בו סדר בכוחות עצמו. למעשה, סביר להניח שיהיה לו קשה ביותר רק להבין מהם הנושאים והתחומים השונים אשר באמת רלבנטיים עבורו, ובמה עליו להתמקד בכל נושא ונושא שכזה.

בדיוק כאן נכנסים לתמונה קורסי מתחילים שונים בתחום, ובראשם קורס "שוק ההון למתחילים" – קורס זה נבנה במיוחד עבור מתחילים בתחום אשר זקוקים לרקע ובסיס נרחבים, עשירים ומספקים, כאלו אשר יאפשרו להם להתחיל לפעול ולהתפתח הלאה בכוחות עצמם. קורס זה כולל היכרות נרחבת עם מספר נושאים ותחומים מרכזיים, החל מהיכרות ראשונית עם המערכת הפיננסית הגלובאלית והמקומית ועד ללמידה ראשונית של מושגים בסיסיים בתחום, ולאחר מכן מושגים טכניים ומתקדמים יותר.

 

להתחיל לתרגל פעילות בשוק בצורה מבוקרת ומתוכננת

יתרון משמעותי נוסף של מסגרת לימודים דוגמת קורס לימודי שוק ההון למתחילים הוא כי במסגרת קורסים מסוג זה אנו זוכים להתחיל ולתרגל בפועל את הפעילות בשוק, באופן מבוקר ומתוכנן תוך כדי ליווי צמוד של מרצי הקורס – אנשים בעלי וותק רב ועשיר בפעילות בשוק ההון.

חלק אינטגראלי מקורס שוק ההון למתחילים הוא שימוש במערכות מסחר מדומות ("מערכות דמו"…), כאלו אשר מבוססות על נתוני אמת המגיעים מהשוק אך הפעילות בהן נעשית באמצעות כסף מדומה, במטרה ליצור אצל התלמידים התנסות ראשונית מעמיקה יחסית במסחר בשוק, ולאפשר להם לחוות עיסוק זה בפועל, הן מבחינה טכנית והן מבחינת הסיכון מצד אחד, והתכנון המושכל מצד שני, הכרוכים בו.

גם כאן ניתן לנסות ולהתחכם ולומר – ניתן להשתמש במערכות המסחר המדומות גם בכוחות עצמנו, ללא לימודים מסודרים או קורס ייעודי לעניין. אך זו תהיה טעות בסיסית נפוצה – העובדה כי יש לנו גישה לכלים מתקדמים ויעילים ביותר בתחום (דוגמת מערכות מסחר מדומות) אינה אומרת כי בכל דרך בה נשתמש בכלים אלו נוכל להפיק את אותה התועלת. ישנה חשיבות רבה לעובדה כי את השימוש במערכות המדומות עושים תוך כדי הדרכה, הכוונה וליווי צמוד של אנשי מקצוע המחזיקים בשנים רבות של ניסיון בתחום, כמו גם לעובדה כי במסגרת הקורס מגיעים להתנסות בשימוש במערכות המסחר הללו רק לאחר הקניית בסיס תיאורטי עמוק ועשיר מספיק. על פי רוב, מי שמנסה לעשות הכל בכוחות עצמו ולבד, לא יגיע להתנסויות הראשונות שלו במסחר במערכות הללו לאחר שדאג לרכוש ידע והבנה נרחבים, כמו גם הבנה בנוגע לדרכי פעולה מושכלות ומומלצות בכל הנוגע למסחר מקוון בפועל.

 

קורסים ייעודיים המאפשרים התמקצעות בנושאים ספציפיים

יעד מרכזי ומשמעותי נוסף בפעילות בשוק ההון אשר מעלה את הצורך ואת היתרון שבפנייה ללימודי שוק ההון ולקורסים מקצועיים בתחום הוא התמקצעות נוספת ומעמיקה יותר בנושאים ספציפיים, לאחר שכבר פועלים בשוק ומחזיקים בבסיס כלשהו בתחום. בחטיבת לימודי שוק ההון ניתן למצוא דוגמאות רבות לכך, בקורסים שונים אשר עוסקים באופן מפורט וממוקד בתחום ספציפי בתוך שוק ההון. לדוגמה, קורס "השקעות ערך" (קורס שוק ההון למתקדמים) עוסק בסוג מסוים ביותר של השקעות, קורס אופציות ונגזרים פיננסיים עוסק לעומק בכלים פיננסיים ספציפיים אלו בהם רבים מעוניינים להתמקצע, קורס "ברוקר אמריקאי" עוסק בשוק ההון האמריקאי ומעניק כלים ייעודיים לפעול בשוק זה ולא חסרות דוגמאות נוספות.

כלומר, גם אם אתם כבר מגיעים מעולם הכלכלה והפיננסים ומעוניינים לוותר על הקורסים למתחילים, או אם כבר סיימתם קורסים שונים למתחילים בתחום, התמקצעות נוספת ומעמיקה יותר בתחום ספציפי בתוך העולם הרחב כל כך של שוק ההון מצריכה לרוב קורס מסודר ומפורט המועבר על ידי אנשי מקצוע העוסקים ספציפית בנושא מסוים זה, מזה תקופה ארוכה. ככל שנכנסים יותר לעומק בכל אחד מהנושאים הרבים המרכיבים את התחום ואת הפעילות הפיננסית בשוק ההון כך יש להכיר בצורה מקצועית יותר את התחום, ללמוד מונחים מקצועיים ספציפיים יותר ויותר, ללמוד אסטרטגיות פעולה מתוחכמות יותר וכו' – הלימוד הנדרש הופך מקצועי ומעמיק יותר, ולכן מצדיק יותר פנייה למסגרות לימוד מקצועיות.

 

אז לאילו קורסים כדאי להירשם על מנת לבנות קריירה בתחום במהרה?

לאחר כל מה שציינו עד כה, נשאלת השאלה – אילו קורסים ומסגרות לימוד הן הרלבנטיות ביותר עבורנו? ובכן, זה תלוי כמובן ברצונות ובתכניות שלנו מהפעילות בשוק – מהם התחומים הספציפיים בהם אנו מעוניינים להתמקצע ואיזה סוג של פעילות בדיוק אנו מעוניינים לבצע. בהתאם לכיוונים אליהם נרצה לפנות, נוכל למצוא את הקורסים הרלבנטיים והמתאימים ביותר עבורנו.

בכל מקרה, קורס מקיף עבור מתחילים, דוגמת "לימודי שוק ההון למתחילים", מהווה נקודת התחלה מצוינת עבור כל מי שאינו סגור לחלוטין על הנושא הספציפי בו הוא מעוניין להתמקד. מנקודת התחלה זו תוכלו לרכוש ארגז כלים רחב ועשיר יחסית, כזה אשר יסייע לכם לא רק להחליט לאן פניכם מועדות הלאה מבחינת לימודים ועיסוק בשוק ההון, אלא גם להבין טוב יותר כיצד ללמוד בכוחות עצמכם…