אחד מסוגי השירותים הפיננסים החשובים והבולטים ביותר בישראל בשנים האחרונות הוא ייעוץ פנסיוני. במסגרת הרפורמה המקיפה בה נמצא המשק הישראלי בכל הנוגע לקרנות פנסיה וחסכונות ארוכי טווח (רפורמה במסגרתה מחויב ציבור העובדים, שכירים ועצמאיים כאחד, על פי חוק, להחזיק בקרן פנסיה פעילה או בחיסכון ארוך טווח אחר כלשהו), מוצאים עצמם אינספור נשים וגברים במצב בו עליהם לעשות סדר בכל הנוגע לחסכונות הפנסיה שלהם, להבין מהם החוקים והתקנות הרלבנטיים עבורם וכיצד לבנות את החיסכון הפנסיוני היעיל והמשתלם ביותר ספציפית עבורם. בהתאם לביקוש, פועלים במשק כיום גם אינספור יועצים פנסיוניים הטוענים להיות מומחים בתחום, ומבטיחים לעיתים ניסים ונפלאות ללקוחותיהם. לכן, חשוב לשאול ולהבין – במה בדיוק כרוך תחום הפנסיה בארץ? מהי המשמעות של ייעוץ פנסיוני איכותי מול ייעוץ ברמה נמוכה יחסית ועד כמה חשוב לקבל את ייעוץ פנסיוני בכלל, וייעוץ טוב ואיכותי בפרט?

 

סוג של השקעות לטווח הארוך בשוק ההון – חסכונות פנסיוניים

חשוב כאמור להבין עד כמה מורכב וסבוך עלול להיות התחום של חיסכון פנסיוני, ברגע שמתחילים להתעמק בו ולנסות ולקבל החלטות מושכלות. על מנת להבין זאת, הנקודה הבסיסית שיש להבין היא כי חיסכון פנסיוני, כמו גם מרבית החסכונות ארוכי הטווח האחרים, הוא למעשה סוג של השקעה לטווח הארוך בשוק ההון. כמעט בכל קרן פנסיה, קופת גמל או חיסכון ארוך טווח אחר המוצע כיום לציבור הכסף מושקע באפיק זה או אחר בשוק, שכן זוהי הדרך הבסיסית בה הכלכלה עובדת כיום – על מנת לקבל תשואה טובה ויציבה לטווח הארוך יש להשקיע את הכסף באפיקים מסוימים בשוק, ויש לעשות זאת כמובן בחכמה – בעוד אפיקים מסוימים הם בטוחים ויציבים יחסית, מקומות אחרים אליהם ננתב את הכסף עלולים להיות מסוכנים יותר, ולעלות לנו ביוקר בבוא היום. כמו בכל השקעה בשוק, גם במקרה של חיסכון פנסיוני יש להיות עם האצבע על הדופק, לבצע התאמות שונות בהתאם לשינויים המתרחשים במשק ובשוק ההון העולמי ולדעת כיצד לנהל את החיסכון על מנת שמצד אחד באמת יהיה יציב ויבטיח לנו פרישה מכובדת בבוא היום, ומצד שני גם יניב תשואה טובה ויהיה משתלם מבחינתנו.
חשוב להדגיש שוב כי למרות שלאנשים מסוימים המילים "השקעה בשוק ההון" עלולה להישמע מפחידה או מסוכנת, בפועל זה ממש לא חייב להיות המצב – קיימים אפיקי השקעה רבים ושונים אשר יבטיחו לנו תשואה יציבה ובטוחה לאורך זמן, אך יש לדעת לאן להפנות את הכסף כמובן. גם כאן נכנס לפעולה היועץ הפנסיוני.

לעשות סדר בדברים ולהתאים עבורנו את הקרן המתאימה ביותר – ייעוץ פנסיוני

אחד מתפקידיו הראשונים והחשובים ביותר של היועץ הפנסיוני הוא לעשות לנו סדר בדברים. כאמור, מי שלא מגיע מתחום הכלכלה והפיננסים או מעולם הביטוח, יתקשה מאוד על פי רוב להבין את מכלול החוקים והתקנות השונים החלים עליו בתור עובד במשק וחוסך לפנסיה, כמו גם את האפשרויות השונות העומדות בפניו ואת מלוא המשמעות של כל אחת מהן. יועץ פנסיוני טוב לבהיר לנו את התמונה הכללית, כמו את ירד לפרטים הקטנים ויצליח להעביר לנו, לפחות בקווים כלליים, מי נגד מי ומה כדאי לנו לעשות.
חשוב להבין כי יועץ פנסיוני הוא בעל מקצוע המלווה אותנו לאורך שנים – גם בעוד חצי שנה, וגם בעוד חמש או עשר שנים מהיום, קרן הפנסיה שלנו עדיין תפעל ועדיין יהיה צורך לעקוב אחריה באופן רציף, לבצע שינויים והתאמות במידת הצורך וכו'. כך שיועץ טוב הוא איש מקצוע עליו נצטרך לסמוך לטווח הארוך, וככזה חשוב מאוד שיהיה זה אדם עליו אנו סומכים, הן מבחינה מקצועית והן מבחינה אישית.
ההבדל בין ייעוץ פנסיוני איכותי לבין ייעוץ ברמה ירודה יבוא לכדי ביטוי בכיס שלנו, ובאופן משמעותי אשר עלול להיות כואב מאוד. שינויים קטנים בקרן או החיסכון הפנסיוני שלנו היום עלולים בקלות להתרגם להבדל של עשרות אלפי שקלים בעוד כמה עשרות שנים כאשר נגיע לגיל הפרישה. לכן, חשוב מאוד כי נעבוד עם יועץ פנסיוני ברמה מקצועית גבוהה ביותר, כזה שיודע בדיוק מה הוא עושה ויתאים לנו את החיסכון ארוך הטווח הטוב והמתאים ביותר עבור המאפיינים הייחודיים לנו ולהכנסה השוטפת שלנו.