אנשים רבים בכל הגילאים מבינים כיום כי הדרך הטובה ביותר לפתח קריירה מצליחה בשוק ההון, הן כסוחרים עצמאיים והן כאנשי מקצוע בתחומי הייעוץ והניהול, היא באמצעות מסלול לימודים ייעודי, כזה המעניק לתלמיד את כל הידע והכלים הנחוצים, ומכין אותו למבחנים הרשמיים (במידה ונדרשת תעודה רשמית מטעם המדינה) בצורה מעמיקה.
לכן ניתן לראות ביקוש הולך ועולה בשנים האחרונות למסלולי לימודים אלו, ומוסדות לימוד מקצועיים רבים המתמחים בלימודי שוק ההון פועלים כיום בארץ. מוסדות לימודים אלו מציעים מגוון מסלולים ייעודיים, הנבדלים ביניהם לא רק בתחום הספציפי הנלמד, אלא גם בשיטת הלימוד. מהן האפשרויות העיקריות העומדות בפני מי שפונה כיום למסלול זה או אחר בלימודי שוק ההון ומהם היתרונות והחסרונות של כל אפשרות כזו?

 

אינטראקציה ישירה עם המורים ותרגול מעשי עם ליווי צמוד – לימוד פרונטאלי

האפשרות הגדולה הראשונה והעיקרית בעולם לימודי שוק ההון, היא זו של לימודים פרונטאליים, כלומר – קורס המועבר בכיתת לימוד, כמו שאנחנו רגילים משאר תחומי הלימודים. מרבית מסלולי הלימוד הרציניים של לימודי שוק ההון נערכים בצורה פרונטאלית, מסיבות שונות וברורות.
נתחיל בכך שנציין כי מוסד לימודים רציני ומקצועי המציע קורסים מעמיקים והכנה טובה לבחינות החיצוניות הנחוצות לצורך קבלת תעודה רשמית, מציע לרוב קורסים המשלבים בין שני אלמנטים מרכזיים שונים – לימוד תיאורטי ולימוד מעשי. הלימוד התיאורטי ברור מאליו – החומר התיאורטי הרלבנטי מועבר באמצעות מורים מקצועיים וחומרי לימוד כתובים הניתנים לתלמידים. הלימוד המעשי הוא לא פחות חשוב בחלק מן המקרים, דוגמת קורס שוק ההון למתחילים העוסק במסחר בורסאי עצמאי (תחום אותו חשוב להכיר מעשית ולתרגל לפני שקופצים למים העמוקים…), כמו גם קורס ייעוץ פנסיוני או ייעוץ משכנתאות – תחומים הכוללים שימוש בטכניקות מעשיות שונות דוגמת בניית תמהילי משכנתאות וכו' – גם כאן קיימת חשיבות עצומה לתרגול מעשי של התלמיד.
לכן, עבור מרבית תחומי העיסוק המרכזיים הנלמדים במסגרת לימודי שוק ההון, לימוד פרונטאלי הוא פורמאט מתבקש ומרכזי בעל יתרונות רבים. יתרון ראשון הוא כמובן הגישה הישירה שמקבלים התלמידים למוריהם – אנשי מקצוע מנוסים וותיקים בתחום. אין תחליף ללמידה ישירות מאדם המחזיק בידע וניסיון מעמיקים בתחום הנלמד, ולימוד פרונטאלי מאפשר לתלמידים להשתתף בשיעור ולשאול שאלות בצורה נוחה ושוטפת. בנוסף, בתי ספר מקצועיים אשר מעניקים לתלמידיהם את התנאים הטובים ביותר מאפשרים לרוב גם ליצור קשר עם המורים לפני או אחרי השיעור, לשאול שאלות ולקבל עצות ומידע באופן ישיר.
גם בכל הנוגע לתרגול המעשי קיים יתרון עצום כמובן ללימודים פרונטאליים הנערכים בבית הספר עצמו. כיתות התרגול המעשי במקרה זה כוללות מחשבים המצוידים בתוכנות ובמערכות הרלבנטיות, והתרגול המעשי נערך תחת הדרכה צמודה וישירה של המורים. כאשר המדריך/מורה נמצא לידך בעת שאתה מתרגל שימוש במערכת מסחר, במחשבון פיננסי מקצועי או כל כלי מקצועי אחר הרלבנטי למסלול הלימודים בו בחרת, הלימוד המעשי הוא יעיל, נוח ופשוט הרבה יותר.

 

פחות מחויבות, יותר גמישות אך מצריך יותר עצמאות – לימוד וירטואלי

האפשרות העיקרית השנייה הקיימת כיום בעולם הלימודים בכלל, ובלימודי שוק ההון בפרט, הוא לימוד וירטואלי. הכוונה היא לקורסים הנערכים באופן חלקי או מלא דרך האינטרנט, למשל דרך שיעורים מקוונים, הרצאות מוקלטות וחומרים כתובים המועלים לאתר הקורס וקשר עם המורים/מדריכים באמצעות אימיילים וכו'.
גם לדרך לימוד זו יתרונות משלה. היתרונות העיקריים הם הגמישות הרבה המאפיינת קורס מסוג זה – הסטודנט אינו מחויב לשעות או לימים קבועים ואינו נדרש להגיע לבית הספר, ויכול במקום זאת לצפות בשיעורים בזמנו הפנוי מכל מקום ובכל שעה. במקרה של קורסים בשוק ההון המכילים גם תרגולים מעשיים, מערכות הלימוד הרלבנטיות (דוגמת מערכת מסחר דמו וכו') הן בכל מקרה מקוונות, והתלמידים יכולים לגשת אליהן ממחשבם האישי. הליווי, ההדרכה וההתייעצות עם המורים נעשית באופן מקוון, בין אם באמצעות אימיילים ובין אם בשעות וימים קבועים בהם נערך השיעור המקוון ב"שידור חי". במסלולי לימודים מסוימים כל השיעורים נערכים באופן "חי", כלומר – בזמן קבוע בשבוע בו מתחברים כל התלמידים למערכת המקוונת של בית הספר, והשיעור מועבר באופן ישיר עם אפשרות לשאול שאלות בזמן אמת וכו'.
לימוד וירטואלי טומן בחובו יתרונות לצד חסרונות. את היתרונות העיקריים הזכרנו – אלו הם הגמישות הרבה המאפיינת סוג לימוד זה ורמת המחויבות הנמוכה יחסית של הסטודנט (למיקום מסוים, זמן מסוים וכו'). החסרונות של צורת לימוד זו כוללים, למשל, היעדר ליווי צמוד, מה שבא לכדי ביטוי גם ובמיוחד בחלק של התרגול המעשי. כאשר המורה אינו נמצא לידך ויכול להדריך אותך בצעדיך הראשונים בתרגול המעשי, ההתקדמות עשויה להיות איטית יותר, ודורשת יותר עבודה עצמית ומאמץ. לכן, מתאימה אפשרות זו לאנשים אשר רגילים ללמוד בעצמם, ומעדיפים לעבוד באופן עצמאי ומאומץ יותר בעצמם, בתמורה ליתרונות כמו הגמישות והנוחות של לימוד דרך האינטרנט.

לסיכום, עבור כל אחד ואחת עשויה להתאים יותר אפשרות אחרת – לימוד פרונטאלי "מסורתי" מול לימוד וירטואלי. לפחות בתחום לימודי שוק ההון, נראה כי ללימוד הפרונטאלי מספר יתרונות מרכזיים, במיוחד בקורסים למתחילים וכאלו הכוללים תרגול מעשי בכיתות מחשב. במקרים אלו, הליווי וההדרכה הצמודה של המורים בכיתה הם חשובים ומשמעותיים עבור מרבית הסטודנטים.