עם השחרור מהשירות הצבאי, בין אם בסיום תקופת הסדיר ובין אם בסיום תקופת קבע, מקבלים כל חייל/ת משוחררים פיקדון כספי בגובה מסוים, המיועד בראש ובראשונה עבור לימודים מסוגים שונים, כמו גם עבור הקמת עסק או רכישת נכס למגורים. הרעיון הכללי העומד מאחורי פיקדון זה הוא כי המדינה מקצה סכום כסף מסוים אשר ייעודו הבלעדי הוא בניית העתיד המקצועי של דור החיילים המשוחררים, הן על ידי רכישת השכלה מועילה והן על ידי הקמת בית עסק מסוג זה או אחר או רכישת דירה. בהתאם, אינספור מוסדות לימוד שונים בארץ מציעים לחיילים משוחררים לבוא וללמוד אצלם בתמורה לכספי הפיקדון, כלומר – אותם חיילים משוחררים אינם משלמים למוסד הלימודים, והתשלום נגבה ישירות מהפיקדון שמעמיד הצבא לרשותם. החל מקורסים מזדמנים מאינספור סוגים ועד לתארים שלמים באוניברסיטאות של ישראל – עולם הלימודים פתוח לרווחה בפני חיילים משוחררים המחזיקים בפיקדון המדובר. עבור כל אלו, ובמיוחד עבור המעוניינים בקריירה יציבה וארוכת טווח בתחום מניב, מציעה האקדמיה לפיננסים את הדרך הטובה והוודאית ביותר להשתמש בכספי הפיקדון הצבאי – הכנה מקצועית לקראת רישיונות תעסוקה במקצועות הפיננסים העיקריים.

 

מקצועות שנראים יציבים ומבוקשים לאורך זמן בעולם הפיננסים

אחד המאפיינים המרכזיים והבולטים ביותר של שוק העבודה בעשורים האחרונים, הן בישראל והן בשאר העולם, הוא רמה גבוהה יחסית של תזזיתיות ושינויים תכופים, המתאפיינים בראש ובראשונה בהרבה מאוד אי וודאות. שוק העבודה הגלובאלי והמקומי גם יחד משתנים בקצב מסחרר ומאיץ, וקשה מאוד כיום להעריך אילו מקצועות הם ה"בטוחים" ביותר ללמידה כרגע, בהנחה כי אנחנו מעוניינים לרכוש מקצוע לטווח הארוך, כזה אשר יהיה רלבנטי גם בעוד עשרים או שלושים שנים.

אך העובדה כי קצב הזעזועים במשק העולמי הוא גבוה ונמצא במגמת עלייה מתמדת, כמו גם העובדה כי רמות חוסר הוודאות בשוק העבודה גבוהות כיום יותר מאי פעם בעבר, אינן סותמות את הגולל על האפשרות לבחור בצורה מושכלת מקצועות מסוימים בהם בכל זאת הסיכוי לתעסוקה עתידית יציבה וארוכת טווח הוא גבוה יותר. כאלו הם בדיוק מקצועות הפיננסיים העיקריים, דוגמת יועץ השקעות, מנהל תיקי השקעות, ייעוץ פנסיוני וכד'. הסיבה העיקרית לכך שמדובר במקצועות יציבים ו"בטוחים" באופן יחסי למרבית המקצועות הפוטנציאליים האחרים במשק היא בדיוק הסיבה הגורמת לשוק העבודה כולו להיות כל כך בלתי צפוי ובלתי יציב – העובדה כי העתיד הכלכלי של מרבית האוכלוסייה לוטה בערפל מבחינות מסוימות גורמת למיליוני אנשים לחפש אחר ייעוץ ותמיכה מקצועיים, אחר אנשי מקצוע אשר יסייעו להם לנווט במים הסוערים והבלתי צפויים של החיים בכלכלה המודרנית. אנשי מקצוע אלו הם בדיוק כל אותם יועצים (יועץ פנסיוני או יועץ השקעות, לדוגמה) ומנהלים (מנהלי תיקי השקעות) למיניהם, אשר מתמחים בצורה מקצועית ומעמיקה בדיוק בתחומים של תכנון פיננסי ופנסיוני, של ניירות ערך והאופן בו ניתן ורצוי להשקיע את כספי החיסכון על מנת שיהיו בטוחים מצד אחד וימשיכו לצמוח מצד שני וכו'.

 

נדרשים רישיונות תעסוקה מחמירים מטעם המדינה

על מנת לעסוק באותם תחומים שהזכרנו דוגמת שיווק וייעוץ פנסיוני, ייעוץ השקעות וכו', יש להחזיק ברישיון רשמי מטעם מדינת ישראל. הרעיון הכללי מאחורי רישיונות אלו הוא כי אנשי המקצוע האמונים על ייעוץ, תמיכה וניהול הכספים וחסכונות החיים של כולנו יהיו אכן אנשי מקצוע מנוסים, מיודעים ואמינים, אנשי מקצוע המחזיקים לא רק בידע ובניסיון הנדרשים על מנת לסייע לנו לנווט במים הסוערים של הכלכלה של תקופתנו אלא גם ברמת האמינות הנדרשת על מנת שלקוחותיהם יוכלו להפקיד בידיהם את הגישה לחסכונות ולכספים שלהם, ללא חשש וללא סיכון למעילה או הפרת אמונים מצד אותו בעל מקצוע.

האופן בו כל זה מעוגן ומובטח בדרישה להחזקת רישיון תעסוקה רשמי בתחום מתמצה בהליך אותו נדרשים לעבור לצורך קבלת הרישיון מלכתחילה. הליך זה בנוי בצורה אשר "מאלצת" את מי שמעוניין/ת להשיג את הרישיון המדובר ללמוד את התחום לעומק, בשלב ראשון, ולעבור מבחנים ותקופת התמחות אשר יבטיחו את הידע הנדרש, כמו גם את הניסיון ההתחלתי הנדרש על מנת להעניק ללקוחות את השירות האמין והטוב ביותר, כבר מההתחלה.

העובדה כי רישיונות תעסוקה אלו הם רישיונות מחמירים יחסית (אשר לצורך קבלתם יש צורך בעמידה במספר דרישות תובעניות יחסית) היא כמובן הכרחית לצורך הבטחת איכות המקצועות הללו והאנשים הממלאים אותם. אך כל זה לא צריך להפחיד את מי שהתחום מדבר אליו – בדיוק מכיוון שמדובר בהליך יחסית תובעני ולא טריוויאלי כלל, פיתחו מוסדות לימודים וותיקים ומקצועיים דוגמת האקדמיה לפיננסים את הקורסים הייעודיים הנחוצים על מנת שכל מי שמעוניין באמת לצלוח את הדרך להשגת הרישיון, יוכל לעשות זאת.

 

מיסודות הביטוח ועד מקצועית א' – קורסי הכנה ייעודיים

את המבחנים המדוברים אותם יש לעבור בהצלחה לצורך קבלת רישיונות התעסוקה מתחום הפיננסים מעבירים גופים רשמיים מטעם המדינה, בפרט הרשות לניירות ערך ומשרד האוצר. את ההכנה המסודרת והמקצועית למבחנים אלו ניתן לעשות במספר מכללות ובתי ספר ייעודיים, כאשר "האקדמיה לפיננסים" נחשבת לאחד הגופים המובילים, הוותיקים והמנוסים ביותר בתחום זה.

כמות הבחינות אותן יש לצלוח הוא כשש בחינות שונות, במקצועות מגוונים דוגמת יסודות הכלכלה והחשבונאות, סטטיסטיקה ומימון וכמו כן קורסים ייעודיים דוגמת קורס מקצועית א', העוסק בעולם ניירות הערך באופן מפורט.

עבור חייל או חיילת משוחררים אשר זה עתה התפנו משירותם הצבאי ומנסים להתוות את דרכם העתידית בעולם הלימודים ובשוק העבודה, כל זה עלול להישמע מעט מאיים. אך אין סיבה טובה להרגשה זו. בדיוק כאן נכנסים לתמונה הקורסים הייעודיים של מוסדות לימוד דוגמת האקדמיה לפיננסים. קורסים אלו מבטיחים כי גם מי שמגיע ללא כל רקע קודם בתחומי הכלכלה, החשבונאות וכו', ולמעשה גם מי שהשתחרר רק לפני חודש מהצבא, יכולים לזכות בסיכוי שווה וגבוה ביותר לעבור את המבחנים בהצלחה, בזכות קורסי ההכנה כאמור. אלו כוללים את כל החומר הנדרש, תרגולים טכניים רבים ושונים, הרצאות פרונטאליות של מורים מנוסים אשר כבר העבירו בהצלחה מאות ואלפי תלמידי בדיוק את הבחינה הזו ואת כל שאר מה שצריך על מנת להבטיח סיכויי הצלחה אופטימאליים.

 

במילים אחרות – זוהי אחת הדרכים האטרקטיביות והמומלצות ביותר לניצול כספי הפיקדון הצבאי, במיוחד עבור מי שמעוניין במקצוע יציב ומבוקש לעתיד הנראה לעין.