הסבות מקצועיות הפכו בשנים האחרונות לנפוצות יותר מאי פעם בעבר. בעוד בימים עברו מרבית האנשים דבקו במקצוע המסוים אותו למדו או בו התמקצעו בצעירותם, בדרך כלל למשך מרבית חייהם ועד הפרישה לפנסיה, כיום צעירים ומבוגרים כאחד עוברים ממקצוע למקצוע בקצב מסחרר, לעיתים מרצונם החופשי לחלוטין ולעיתים מפאת אילוצים שונים. מה שבטוח הוא כי מדובר במגמה הנמצאת בהאצה מתמדת – שוק העבודה כיום מאלץ רבים יותר ויותר לעבור מתחום תעסוקה אחד לאחר. הסבה מסוג זה עשויה להיות קשה ומאתגרת, במיוחד עבור אנשים מבוגרים יותר ובעלי משפחות ומחויבויות כלכליות שוטפות. לכן, מקצועות אשר ההסבה אליהם היא יחסית מהירה ופשוטה מהווים מוקד אטרקטיבי המושך אליו רבים. כזה הוא תחום הביטוח בכלל, וענף הביטוח הפנסיוני בפרט. כפי שנראה מיד, הוצאת רישיון סוכן ביטוח נחשבת להסבה מקצועית פופולארית בישראל כיום, ואילו קורס ביטוח פנסיוני הוא בפרט מוקד משיכה משמעותי עבור ישראלים וישראליות רבים, ומסיבות ברורות וטובות. מה הופך את עולם הביטוח בכלל ואת הביטוח הפנסיוני בפרט לאחת מסוגי ההסבות המקצועיות הפופולאריות ביותר בארץ כיום?

 

הדרך הפשוטה והמהירה לקבלת רישיון סוכן ביטוח

על מנת לעסוק בתחום הביטוח (תחום בו היצע העבודה רחב ויציב יחסית), יש להחזיק ברישיון סוכן ביטוח המוענק מטעם משרד האוצר. רישיון זה הוא כמובן דרישת חובה מבחינת החוק, אשר באה לוודא כי אותו סוכן ביטוח אכן יודע את עבודתו כהלכה, וכך מציע שירות אמין ומקצועי ללקוחותיו. על מנת לקבל את אותו רישיון המעניק את האפשרות לעסוק בעולם הביטוח באופן מקצועי, יש לעבור מספר בחינות מטעם משרד האוצר והרשות לניירות ערך, בחינות אשר כאמור באות לוודא כי אותו/ה סוכן/ת ביטוח עתידיים אכן למדו את התחום ומחזיקים בידע ובכלים המתאימים על מנת לעסוק בו. בנוסף, נדרשת תקופת התמחות מסוימת בטרם ניתן לעסוק בתחום באופן עצמאי לחלוטין. אך אם ניגשים למסלול הכשרה זה באופן ממוקד ומחושב מראש, ניתן לסיים את התהליך כולו בפרק זמן קצר ביותר ביחס למסלולי לימודים והכשרה מקיפים אחרים, ובתוך פחות משנה כבר לקבל את הרישיון ולעסוק בתחום באופן מלא.

אם כן, בתור הסבה מקצועית יכול עולם הביטוח לספק מסלול קצר, אשר כולל בסך הכל כשש בחינות חיצוניות (אלו המועברות מטעם משרד האוצר והרשות לניירות ערך), ותקופת התמחות בת כשישה חודשים. על מנת לצלוח את כל הבחינות בהצלחה מלאה כבר בניסיון הראשון, וכך לוודא כי תקופת ההסבה אינה נמשכת יתר על המידה, מוצעים קורסי הכנה ממוקדים עבור כל אחת מהבחינות. לימודי ביטוח במסגרת קורס יסודות הביטוח (קורס ייעודי המכין לקראת בחינת החובה ביסודות הביטוח), למשל, הוא קורס מתומצת אשר מכין את התלמידים לבחינה באופן מקצועי ואפקטיבי בתוך שניים עשר מפגשים בלבד. גם קורס גמר פנסיוני המכין לקראת הבחינה הסופית הנדרשת עבור המעוניינים לעסוק בייעוץ פנסיוני, למשל, מועברת במתכונת גמישה מבחינת השעות ומקומות הלימוד, אך מתומצתת מבחינת הזמן הנדרש להקדיש לה מדי שבוע, כמו גם מספר השבועות הכולל שאורך הקורס.

 

המהירות והיעילות שבה ניתן להתחיל ולסיים לימודי ביטוח ייעודיים, כאלו אשר ממוקדים ספציפית בהכנה פרטנית לקראת כל אחת מהבחינות הנדרשות לצורך קבלת רישיון סוכן ביטוח, הם אחד הגורמים אשר הופכים את ההסבה המקצועית והכניסה לתוך עולם הביטוח (ובתוכו גם הביטוח הפנסיוני) לאטרקטיבית כל כך, ולאחת ההסבות המהירות והמשתלמות ביותר בשוק ההסבות המקצועיות.

 

אופק תעסוקתי מבטיח בתחום הביטוח בכלל והביטוח הפנסיוני בפרט

גורם נוסף אשר הופך את ההסבה המקצועית לתחום הביטוח לאטרקטיבית ומשתלמת כל כך הוא האופק התעסוקתי הנצפה כיום בענף זה. שוק העבודה עובר כיום שינויים תכופים ודראסטיים בקצב גבוה יותר ויותר, ואחת הבעיות המרכזיות של עובדים צעירים כיום היא להבין אילו מהמקצועות עדיין יהיו רלבנטיים ויציבו היצע רחב של משרות גם בעוד עשור או שניים. מהבחינה הזו נראה שעולם הביטוח נמצא בעמדה טובה ומבטיחה יחסית. מספר הסוגים השונים של ביטוחים, כמו גם הביקוש להם בעולם כולו, רק הולך ועולה ככל שהאוכלוסייה גדלה וככל שרמות אי הוודאות השוררות בתחומים רבים בעולם הולכות ומטפסות.

בנוסף, בכל הנוגע לביטוח פנסיוני, נראה כי ספציפית בישראל מדובר בתחום מבטיח ביותר מבחינה תעסוקתית. רק במהלך העשור האחרון באמת נכנסה לתוקף הרפורמה בשוק הפנסיה בישראל, וכתוצאה מכך הביקוש לשירותי ייעוץ פנסיוני, לדוגמה, מרקיע שחקים. גם בשנים הקרובות ובעשורים הבאים הצורך באנשי מקצוע מתחום הביטוח הפנסיוני צפוי להמשיך ולהיות גבוה ואף לעלות, מה שנכון גם לגבי תחומים מסוימים נוספים בעולם הביטוח. לכן, הסבה מקצועית לענף זה כיום מהווה הימור בטוח יחסית, במיוחד בהשוואה לאלטרנטיבות אשר מתאפיינות לרוב ברמה גבוהה ביותר של אי וודאות וחוסר יציבות.

 

לסיכום, קורס ביטוח פנסיוני, בדומה לקורס יסודות הביטוח ושאר מסלולי הלימוד הרלבנטיים עבור רישיון סוכן ביטוח, מהווה כיום את אחת האפשרויות האטרקטיביות והמתבקשות ביותר עבור הסבה מקצועית, הן עבור צעירים וצעירות והן עבור מבוגרים יותר המחפשים להתחיל קריירה שנייה או שלישית.

 

למידע נוסף על לימודים של הרשות לני"ע ומשרד האוצר לחצו כאן