כיצד לרכוש מיומנות בסיסית במסחר בשוק ההון הוא מקצוע לכל דבר ועניין – מדובר בתחום עיסוק אשר מצריך לא מעט ידע אודות נושאים רבים שונים, הבנה של האופן בו פועלת המערכת המורכבת המכונה בכלליות "שוק ההון", היכרות עם מערכות טכניות שונות אשר שמות בידינו כלי מסחר יעילים ומתקדמים ואולי חשוב מכל – עיסוק רציני במסחר בורסאי מצריך מאיתנו לרכוש וליישם הרגלי עבודה שונים, כמו גם להכיר את עצמנו טוב יותר ולהתמודד עם מכשולים פסיכולוגיים נפוצים אשר עלולים להפריע לכל סוחר באשר הוא.
בואו נעשה קצת סדר בעניינים – היכן כדאי להתחיל? מהם השלבים הראשונים המומלצים והנחוצים על מנת להיכנס לעולם המסחר הבורסאי, ומשם להתחיל ולרכוש מיומנות בסיסית בו בדרך להפוך לסוחרים מקצועיים לכל דבר ועניין?

 

לימוד מקדים בסיסי אך מעמיק

עוד בטרם ניתן ממש להתחיל ולרכוש מיומנויות מסחר בפועל, חשוב להניח את התשתית התיאורטית הנחוצה על מנת שתבינו בכלל מה אתם עושים – מהן ההשלכות של ההחלטות השונות שתיקחו במסגרת המסחר. חשוב לזכור כי שוק ההון מהווה כיום את אחת המערכות המורכבות ביותר בעולם – מערכת עצומה ומסועפת, עשירה במידע ובאינספור כלים שונים אשר עומדים לרשותכם מצד אחד, כמו גם אינספור פקטורים שחשוב להכיר ושעלולים להכשיל אתכם, מצד שני.
את ההיכרות התיאורטית הראשונית עם התחום מומלץ לעשות בצורה מסודרת. קורס שוק ההון למתחילים, מעניק בסיס תיאורטי עשיר ומומלץ עבור כל מי שמעוניין לקחת את העיסוק הזה ברצינות. ניתן כמובן גם לנסות ולרכוש את הידע וההיכרות הראשונית בעצמכם, אך חשוב להבין בדיוק עד כמה תחום זה עשיר בידע רלבנטי והכרחי. הצצה קצרה בסילבוס של קורסים דוגמת לימודי שוק ההון למתחילים (Starter Broker) יכול להעיד על כמות התחומים השונים אותם כדאי להכיר לעומק כאשר מעוניינים להיכנס לעולם המסחר הבורסאי, החל מהיכרות בסיסית עם מדדים והאופן בו פועלת הבורסה ועד ללמידה של כלים פיננסיים חשובים כמו אופציות ונגזרים, שיטת הניתוח הטכני ואף נגיעה בתחום החשוב כל כך של פסיכולוגיה של השקעות.

 

מסחר במערכות מדומות תחת הנחייה מקצועית צמודה

סיבה נוספת לחשיבות של קורס מקצועי כשלב מקדים לרכישת מיומנויות וניסיון במסחר של ממש היא הגישה וההנחיה שמציע קורס מסוג זה במערכות מסחר מדומות (מערכות דמו). מערכות אלו מאפשרות לסחור על פי נתוני אמת ובזמן אמת (כלומר – מדובר במערכת אשר מתבססת על הנתונים המתקבלים בזמן אמת מהשוק), וכך להתחיל ולקבל הרגשה בנוגע למסחר בפועל, להבין מהם הפרמטרים השונים אליהם אתם צריכים לשים לב בזמן אמת, להתאמן על אסטרטגיות מסחר שונות וליישם כלים ותובנות שונות שרכשתם במהלך הלימוד התיאורטי. הערך המוסף של שימוש במערכות דמו במסגרת קורס מקצועי הוא ההנחיה הצמודה שמקבלים ממורי הקורס – סוחרים וותיקים ומנוסים בעצמם. בעוד כל אחד ואחת יכולים לסחור במערכת מדומה באמצעות תוכנה שמורידים למחשב (או אפליקציה שמורידים לסלולרי…), ניתן לסחור במערכות אלו לאורך זמן בלי להתקדם באמת ולרכוש מיומנויות והרגלי עבודה נכונים. זאת ניתן לעשות רק אם עובדים בצורה שיטתית ומושכלת, מקבלים הנחיה ופידבקים ומתרגלים בצורה מסודרת את שיטות ואסטרטגיות המסחר השונות.

תרגול במערכות מסחר מדומות הוא כלי נפלא וחשוב הנמצא בידינו כיום, והוא הופך לאפקטיבי וחשוב שבעתיים כאשר השימוש בו מלווה בליווי והנחיה של אנשי מקצוע מנוסים. עם זאת, חשוב להבין כי קיים הבדל מהותי בין מסחר במערכת דמו לבין מסחר ב"עולם האמיתי". ההבדל באפקט הפסיכולוגי הקיים כאשר אנו סוחרים במערכת שאנחנו יודעים שהיא מדומה, לעומת מסחר אמיתי אשר מסכן את הכסף שלנו באופן ממשי, הוא הבדל עצום. לכן, השלב החשוב הבא הוא לסחור באופן מבוקר בשוק ה"אמיתי".

 

תרגול ויישום בפועל של אסטרטגיות המסחר הנלמדות צעד אחר צעד

עוד במהלך הלימודים בקורס, במקביל לתרגול במערכות מדומות, יש להתחיל וליישם את החומר התיאורטי שלמדנו בשיעורים גם במסחר בורסאי אמיתי לכל דבר ועניין. חשוב לנצל את ההזדמנות להתחיל ולקחת את הצעדים הראשונים בעולם המסחר כאשר עדיין יש לכם עם מי להתייעץ, את מי לשאול שאלות וממי לקבל פידבק והצעות לשיפור – אלו הם הסוחרים המנוסים המעבירים את הקורס כמובן, ונמצאים שם כדי ללוות אתכם בצעדים הראשונים במסחר ממשי.
בנייה של אסטרטגיות מסחר שונות ובחינה שלהן בפועל, הן במערכות מדומות והן במערכת מסחר "אמיתית" היא הדרך להתחיל ולרכוש מיומנויות בסיסיות במסחר בשוק ההון. כמובן שבשלבים הראשונים סוחרים בסכומים נמוכים יחסית, עושים "ניסויים" מבוקרים שונים ובוחנים כיצד עובדת כל אסטרטגיה אותה מנסים ליישם – האם אנחנו מצליחים לגבש את האסטרטגיה וגם ליישם את כל הצעדים השונים המרכיבים אותה? היכן אנחנו מתקשים במיוחד? מה בניסיון שלנו מפתיע אותנו ולא הולך כפי שדמיינו או תכננו? רק מעקב שיטתי ומסודר אחר הניסיונות הראשוניים שלנו בשוק יכול לאפשר לנו תהליך למידה פורה. על ידי רישום שיטתי של כל הנתונים והפרמטרים וביצוע "תחקירים" קטנים לאחר כל ניסיון שכזה ניתן להתחיל ולקבל את התחושה בנוגע למסחר, ובעקבותיה באמת לרכוש מיומנויות התחלתיות בתחום.

התחלה מושכלת ומתוכננת היטב אשר כוללת לימוד תיאורטי מעמיק ותרגול מונחה ומושכל לאורך שעות רבות הן הבסיס המומלץ לרכישת מיומנות בסיסית במסחר. משם והלאה כבר יהיה לכם קל הרבה יותר לגבש מסלול התקדמות להמשך הדרך, מסלול אשר יוביל אתכם להיות סוחרים מקצועיים בתוך פרק זמן קצר יחסית.