המצב חסר התקדים בו נמצא העולם בעקבות התפרצות נגיף הקורונה בא לכדי ביטוי במגוון תחומים, כאשר מלבד לפן הבריאותי, אי וודאות גדולה ביותר שוררת בזירה הכלכלית והפיננסית. מזה תקופה ששוק ההון נמצא בסחרור בעקבות הקפאת הפעילות בשווקים בכל רחבי העולם, בורסות ומדדים מרכזיים צונחים ללא הפסקה ורבים מנסים לשקול ולחשב צעדיהם מחדש בכל הנוגע להתנהלות פיננסית, הן בחיי היומיום והן בכל הנוגע למסחר בורסאי ופעילות בשוק ההון. כאשר המצב כאוטי, מדאיג ובלתי ברור, קשה מאוד לקבל החלטות מחושבות ומושכלות באמת, ולהצליח לנווט דרך המים הסוערים של התקופה. מה בכל זאת ניתן לומר על מסחר בשוק ההון בתקופה זו ומהם הכלים בהם ניתן להשתמש הן על מנת לנסות ולהבין מה לעשות כעת והן כדי להכין עצמנו לאירועים שכאלו או למקרים קיצוניים מסוג אחר, במידה ואלו יתרחשו גם כן בעתיד?

 

מה שיורד חייב גם לעלות?

הצניחות בבורסות בכל רחבי העולם בשבועות האחרונים מסמלות יותר מכל את משבר האמון החריף שנוצר בקרב משקיעים בכל רחבי העולם, מסיבות ברורות ומובנות – כמעט כל ממשלות העולם ללא יוצא מן הכלל הקפיאו חלק ניכר מהפעילות הכלכלית במדינותיהן, אחוז ניכר מבתי העסק ומקומות העבודה נסגר עד להודעה חדשה, גבולות נסגרים וטיסות בינלאומיות מבוטלות כמעט לחלוטין וענפים שלמים בכל רחבי העולם נמצאים בסכנת התמוטטות וקריסה. לאור כל זאת, ברור מדוע אמונם של המשקיעים והסוחרים בנוגע לעתיד הקרוב הוא זהיר ביותר במקרה הטוב, ומעורער ממש במקרים הנפוצים יותר.

עם זאת, כפי שיודע כל מי שרכש השכלה פורמאלית כלשהי בתחום או השתתף בסוג זה או אחר של קורס שוק ההון לאחרונה, בטווח הארוך הבורסה תמיד עולה, לפחות נכון להיסטוריה של שוק ההון והמסחר הבורסאי עד כה. גם במקרה של נפילות חמורות עוד יותר מזו של השנה (דוגמת המשבר החריף של שנת 2008 או המשבר הגדול של שנות השלושים), בסופו של דבר הכלכלה מתאוששת והבורסה חוזרת לעלות, הרבה מעל ומעבר לרמה בה הייתה לפני המשבר. על מנת שהכלכלה והבורסות לא יתאוששו כלל נדרשת קטסטרופה גלובאלית אשר תשנה לבלי היכר את העולם גם לטווח הארוך, וגם עם כל חומרת המצב הנוכחי – סביר ביותר להניח כי משבר הקורונה יחלוף בשלב זה או אחר והחיים יחזרו לסדרם.

לכן, גם הפעילות בשוק ההון ומדדי הבורסות השונים צפויים לחזור למגמת העלייה המתמדת המאפיינת אותם, ומסיבה זו ממליצים מומחים, יועצים ואנליסטים שונים לא להיכנס לפאניקה בכל הנוגע למסחר בשוק ההון ולא להתנהג כאילו סוף העולם הגיע. עד היום הוכיחה ההיסטוריה כי בכל הנוגע לשוק ההון, מה שיורד בסופו של דבר ברוב המקרים יחזור וישוב לעלות, ועל מנת להבין טוב יותר ולעומק האם זה אכן המצב ואם כן – מדוע, מומלץ להתעניין בקורס במסגרת לימודי שוק ההון.

 

ללמוד את התחום באופן מקצועי כהכנה לזמנים מטלטלים – לימודי שוק ההון

וכאן אנחנו מגיעים לדברים שאנחנו יכולים לעשות על מנת להבין טוב יותר את המצב ואת המאפיינים המהותיים של שוק ההון ושל עולם המסחר הבורסאי, כמו גם על מנת לנווט בעצמנו בתקופות סוערות שכאלו ולהיות בטוחים במה שאנחנו עושים, גם כאשר אינספור משקיעים, סוחרים וחובבי התחום מסוגים שונים נכנסים לפאניקה ומתנהגים בצורה בלתי רציונאלית.

שוק ההון הוא אחד הנושאים הגדולים והמורכבים ביותר בחברה האנושית כיום. לכן, על מנת להבינו לעומק ולהצליח לפעול בו בצורה שקולה, אחראית ובסופו של דבר גם רווחית, כדאי להתייחס אליו ברצינות וללמוד אותו לעומק ובצורה מקצועית. במסגרת לימודי שוק ההון ניתן למצוא כיום מספר קורסים שונים במסגרתם ניתן לקבל הבנה טובה ומעמיקה יותר של השוק – כזו אשר תאפשר לנו להתנהל בצורה שקולה גם במקרי קיצון – כמו גם לרכוש כלים מעשיים רבים וחשובים אשר מאפשרים לפעול בשוק בפועל, בזמני משבר ובזמנים רגועים גם יחד.

דוגמה טובה לכך ניתן למצוא בקורסים בסיסיים ומקיפים בתוך הענף הרחב של לימודי שוק ההון. קורס שוק ההון למתחילים, למשל, הוא קורס רחב ומקיף אשר בנוי במטרה לספק מענה בדיוק לשני הפרמטרים שהזכרנו לעיל – הראשון הוא להעניק לתלמידים היכרות רחבה והבנה מעמיקה של השוק ומאפייניו, והשני הוא הקניית כלים מעשיים וטכניקות שונות של מסחר, ניתוח נתונים וכו', במטרה ליישמם בפועל כבר עכשיו. קורס זה כולל אפילו מספר בלתי מבוטל של שעות תרגול מעשי במערכות מסחר מדומות, המאפשרות לתלמידים להתנסות במסחר בזמן אמת המבוסס על נתונים אמיתיים המגיעים מן השוק. המשתתפים בקורס שוק ההון למתחילים רוכשים בתוך מספר שבועות את הידע, ההבנה וההיכרות עם השוק, כמו גם את הניסיון והביטחון העצמי להתחיל ולפעול בו באופן מיידי. לאחר מכן, מומלץ לבחון גם את קורס שוק ההון למתקדמים ("לימודי שוק ההון מורחבים"), אשר ממשיך את הקורס הראשון ומרחיב את הידע ומגוון הכלים בתחום אותם רוכשים התלמידים.

בעוד קורס שוק ההון למתחילים ולמתקדמים שם בידינו, בין השאר, גם כלים מעשיים אשר יסייעו לנו משמעותית להתמודד עם מצבים כאוטיים וקיצוניים, דוגמת זה שחווה השוק נכון לשנת 2020, קורסים נוספים הנכללים תחת המטרייה של "לימודי שוק ההון" מציעים התמקדות יסודית ומקיפה בנושאים ספציפיים בתחום, אשר עשויה גם כן לסייע לנו משמעותית להתמודד עם המשבר הגדול הבא.

לדוגמה, קורס אנליזה והערכת שווי חברות מציע ידע וכישורים שעשויים להיות שווים המון במיוחד במקרי קיצון ומשברים כלל עולמיים, כאשר מצבן של תאגידים וחברות רבות אינו ברור כל כך, אך רלבנטי ביותר עבור החלטותיהם של משקיעים וסוחרים. קורס זה מתמקד בין השאר בקריאה מקצועית ומושכלת של דוחות כספיים אותם מפרסמות חברות ציבוריות, וכישור זה לבדו יכול לסייע לנו משמעותית לנסות ולהעריך את מצבה של אותה חברה, ובהשלכה מכך את מצבו של הענף כולו בו היא פועלת.

לסיכום, התנהלות נכונה בשוק ההון כיום חייבת להיות התנהלות רגועה ומושכלת, ולא תגובה מפוחדת למתרחש בעולם ובשווקים. על מנת להבין ספציפית מה לעשות עם תיק ההשקעות שלכם, לדוגמה, מומלץ כמובן להתייעץ עם אנשי מקצוע מהתחום, אך באופן כללי חשוב להבין כי פאניקה אינה תגובה טובה באף מצב, בטח ובטח לא כאשר זה הלך הרוח המאפיין חלקים נרחבים בציבור ובעולם כרגע. במידה ואתם מעוניינים להעשיר את הידע וההבנה שלכם בתחום ולרכוש כלים מעשיים על מנת להתמודד עם זמני משבר שכאלו בצורה מושכלת ונבונה באמת, מומלץ לשקול את האפשרות של לימודי שוק ההון. קורסי שוק ההון השונים יכולים להכין אתכם טוב יותר מכל דבר אחר להבין כיצד לפעול בתקופות משבר.