רישיון לעסוק בעולם הביטוח באופן רשמי ומקצועי מאפשר לאינספור סוכני ביטוח בארץ לעבוד הן כשכירים בחברות ביטוח גדולות, והן כעצמאיים בסוכנויות ביטוח קטנות יותר, ולנצל את הביקוש העצום השורר כיום בשווקים לביטוחים מסוגים שונים. החל מביטוח לרכב ולדירה ועד לביטוח חיים וביטוח פנסיוני – סוכני ביטוח מנהלים עולם שלם של פוליסות וביטוחים שונים הרלבנטיים עבור כל אחד ואחת מתושבי ישראל. מפאת הביקוש הגבוה והיצע המשרות בתחום, לא מעטים פונים ללימודי ביטוח מדי שנה בישראל. מהן הדרישות הרשמיות והמקצועיות לצורך קבלת רישיון סוכן ביטוח ומהי הדרך המלאה והמומלצת לעמוד בדרישות אלו, ולהתחיל לעסוק בתחום כמה שיותר מהר?

 

מעבר של מספר בחינות רשמיות מטעם המדינה

על מנת לעסוק בעולם הביטוח באופן מקצועי ורשמי, קיים צורך במעבר של כמה וכמה בחינות רשמיות מטעם מוסדות המדינה. במקרה של סוכני ביטוח, מדובר הן בבחינות של הרשות לניירות ערך (שכן סוכני ביטוח פועלים במובנים רבים בשוק ההון, ולכן עליהם להיות בקיאים במתרחש בשוק זה להחזיק בהבנה מסוימת של השוק) והן בבחינות של הממונה על הביטוח מטעם משרד האוצר.

מבחנים אלו מתחלקים לשניים – מבחני יסוד ומבחני גמר. במסגרת מבחני היסוד נמצא מבחנים העוסקים בתחומים מרכזיים שונים הרלבנטיים לעבודתו של סוכן הביטוח, ומטרתם היא להעניק לסוכנים העתידיים הבנה בסיסית, אך מעמיקה ומקצועית, של אותו תחום. מבחנים אלו כוללים את יסודות הכלכלה, יסודות החשבונאות (תחום מרכזי שחשוב לכל מי שעוסק בעולם הכספים להכיר, וכמובן שגם לסוכני ביטוח), מבחן בסטטיסטיקה ומימון (סטטיסטיקה היא ענף המדע העיקרי העומד מאחורי עולם הביטוח…) וכמובן – מבחן ביסודות הביטוח, המועבר על ידי הממונה על שוק ההון, ביטוח וחיסכון במשרד האוצר.

מלבד למבחני היסוד, על מנת לקבל תעודת סוכן ביטוח יש לעבור גם שני מבחני גמר – מקצועית א' וגמר פנסיוני. מבחני הגמר הם במובן מסוים מורכבים ומאתגרים יותר, מכילים יותר חומר ומעמידים רף גבוה יותר בפני המעוניינים לעסוק בעולם הפיננסים בכלל, ובתחום הביטוח בפרט (מיד נגיע לדרך המומלצת להתמודדות עם מבחנים אלו ). מקצועית א' הוא מבחן של הרשות לניירות ערך אשר עוסק בעולם ניירות הערך באופן מעמיק. כידוע, עולם הביטוח נשען במובנים רבים על שוק ההון ועל סוגים שונים של ניירות ערך (לדוגמה, כספי הביטוח הפנסיוני של רובנו מושקעים כיום באגרות חוב, קופות גמל, מניות וכו'…).

גמר פנסיוני הוא המבחן אשר בא להסמיך את סוכני הביטוח לעסוק גם בעולם הביטוחים הפנסיוניים – שוק עצום המציב ביקוש עצום לאנשי מקצוע, סוכני ביטוח, יועצים ומנהלים פנסיוניים, במיוחד בישראל (שכן בארץ חיסכון העובדים לפנסיה מוסדר בחוק).

 

התמחות בעולם הביטוח

לאחר מעבר הבחינות, נדרשת תקופת התמחות בת שישה חודשים על מנת לקבל רישיון סוכן ביטוח. במהלך תקופת התמחות זו מנועים המתמחים מלעסוק בייעוץ או שיווק פנסיוני. רק בסיום תקופת ההתמחות מקבלים רישיון סוכן ביטוח רשמי, אז ניתן לעסוק בתחום בחופשיות. (בסעיף הבא נעסוק גם בדרך המומלצת להשגת גם בנוגע להשגת התמחות טובה).

 

לימודי שוק ההון ולימודי ביטוח מקיפים

הן בחינות היסוד ובמיוחד בחינות הגמר הנדרשות לצורך קבלת רישיון סוכן ביטוח הן בחינות מאתגרות המכילות חומר עיוני רב, וכמו כל בחינה רשמית אחרת – גורמות למרבית הנבחנים לא מעט לחץ ומתח. על מנת להתמודד בהצלחה עם ריבוי החומר הנדרש לצורך כל בחינה, עם ריבוי הבחינות ועם הלחץ הנלווה אליהם, לימודי הכנה ממוקדים מומלצים לכל מי שמעוניין לפנות למסלול זה. במסגרת לימודי שוק ההון ניתן למצוא קורסי הכנה ממוקדים על פי הבחינות השונות – קורס ביסודות הכלכלה, קורס ביסודות הביטוח, קורס מקצועית א' וכד'. קורסים אלו נבנו במיוחד במטרה להכשיר את התלמידים לקראת הבחינות, כוללים תרגול מעשי של שאלות מבחינות עבר ומועברים על ידי מורים מנוסים העוסקים בתחום כבר שנים והכשירו לא מעט תלמידים ותלמידות לפניכם…

בנוסף, לימודי הכנה מסייעים פעמים רבות גם בצורך להשיג התמחות במקום עבודה טוב ונחשק. המורים המנוסים המעבירים את קורסי ההכנה מעורים כאמור בעולם הביטוח והפיננסים, ופעמים רבות תלמידים רציניים וחרוצים מקבלים הפניות והמלצות ממוריהם בקורסי ההכנה, המלצות אשר פותחות דלתות ומעלות משמעותית את הסיכוי להשיג את ההתמחות הרצויה.

 

זוהי הדרך המלאה לקבלת רישיון ביטוח, החל מהמצב ההתחלתי בו אין לנו שום ידע או נגיעה לעולם הביטוח, ועד לסיום ההתמחות אז מקבלים את הרישיון ומתחילים לפעול באופן חופשי בתחום. דרך לא ארוכה במיוחד, אותה ניתן לצלוח בהצלחה במידה ומקבלים את התמיכה וההכנה המתאימה.