התזזיתיות הרבה והגוברת בשוק העבודה גורמת לאנשים רבים לבחון שוב ושוב את המצב, ולנסות ולהעריך אילו מקצועות ותחומים יציבים יותר מבחינת תעסוקה, והיכן רבים יותר הסיכויים למצוא עבודה אשר תישאר רלבנטית גם בעוד חמש, עשר או עשרים שנים. קשה כמובן לחזות בדיוק מה יהיה בעוד חמש שנים, שלא לדבר על עשרים, אך בכל זאת ישנן לא מעט הערכות מושכלות שניתן לבצע, כאלו אשר יעניקו לנו תמונה טובה ומחושבת יחסית של הנעשה בשוק. אחד התחומים במשק המסתמנים כמקור אמין ויציב יחסית לתעסוקה מזה עשרות שנים (וכנראה שגם בעתיד הנראה לעין) הוא תחום הפיננסים, וספציפית עולם המיסוי.

 

שירות המתאפיין ברמת ביקוש גבוהה ויציבה – ייעוץ מס

אחד המקומות בהם נזקקים בתי עסק, עצמאיים, שכירים וארגונים שונים לסיוע מקצועי שוטף ותמידי הוא ההתנהלות של אותם גורמים מול רשויות המס. מערכת המיסוי של המדינה והכלכלה המודרנית היא מערכת מאוד מורכבת וסבוכה, ועל מנת להתמצא בה יש צורך בהשכלה ייעודית ובאנשי מקצוע אשר מתמחים ספציפית בתחום זה. מכיוון שההבדלים בין התנהלות מושכלת ומקצועית בכל הנוגע לתכנון מערך המיסוי של ארגון מסוים לבין התנהלות רשלנית ובלתי מקצועית יכולים להתבטא בהרבה מאוד כסף במקרה הטוב, ובהסתבכות עם רשויות החוק במקרה הרע, כל ארגון (וגם הרבה מאוד עצמאיים ושכירים) מכיר כיום בצורך המהותי בשירותי ייעוץ מס. בין אם מדובר בתיאום מס שנתי פשוט של שכיר או בתכנון מערכת המיסוי הכללית של ארגון ענק – ליועצי מס תפקיד מפתח בהתנהלותם של כלל הגורמים העסקיים במשק. מכיוון שמדובר בשירות נחוץ ובסיסי כל כך, מעריכים רבים כי לשירותי ייעוץ מס, אשר זוכים כיום לרמת ביקוש גבוהה ביותר במשק, יהיה ביקוש גבוה גם בעתיד הנראה לעין. כרגע, קשה מאוד לדמיין חברות מסחריות, בתי עסק קטנים או אפילו ארגונים ציבוריים שונים המתנהלים ללא שירותי ייעוץ מס וליווי צמוד של יועצי מסים.

 

הביקוש הגבוה בא לכדי ביטוי גם בביקוש גבוה ללימודי ייעוץ מס

העובדה כי הביקוש לשירותי ייעוץ מס במשק הישראלי הוא כיום גבוה ביותר ויציב, באה לכדי ביטוי גם בביקוש ללימודי ייעוץ מס – מסלול לימודים המוצע כיום במספר בתי ספר מקצועיים ומכללות ייעודיות בארץ. העובדה כי למקצוע זה רמת ביקוש גבוהה, ולכן סיכויי תעסוקה גבוהים הן בהווה והן בעתיד הנראה לעין, ידועה ומוכרת לכל המתעניינים לעומק בשוק העבודה ובעולם החשבונאות, הכלכלה והפיננסים. לכן קיים ביקוש גבוה וצומח גם ללימודי ייעוץ מס המכשירים כאמור את המעוניינים לעסוק בתחום.

על מנת להעניק שירותי ייעוץ מס מקצועיים באופן חוקי יש להחזיק כמובן ברישיון רשמי מטעם המדינה, המוענק רק לאלו אשר צולחים את המסלול הנדרש לצורך קבלת רישיון זה. אותו מסלול בא להבטיח כי יועצי המס העתידיים אכן מחזיקים בכל הידע והניסיון הדרושים על מנת להעניק ללקוחותיהם שירותים אלו ברמה הגבוהה ביותר.

תהליך קבלת רישיון ייעוץ מס כולל מעבר של ארבע בחינות מקצועיות (המועברות מטעם מועצת יועצי המס בישראל), כמו גם שנה של התמחות בעבודה בתחום. תנאים מקדימים לבחינות אלו הם סיום של שניים עשר שנות לימוד וקבלת תעודת בגרות או מכינה קדם אקדמאית.

החלקים המאתגרים ביותר בתהליך לקבלת רישיון זה הם כאמור ארבע הבחינות של מועצת יועצי המס, ושנת ההתמחות הנדרשת. קיימים כמובן קורסי הכנה ממוקדי בחינה – קורס ייעודי עבור כל אחת מארבע הבחינות, אשר מטרתו המרכזית היא להכין את התלמידים והתלמידות למעבר הבחינה בסיכויי ההצלחה הגבוהים ביותר. מערך הבחינות מורכב מבחינה אחת בחשבונאות וארבע בחינות בנושא מסים, וכאמור כל קורס ייעוץ מס הוא לרוב קורס ממוקד בחינה, המתמקד באחת מארבע הבחינות הללו (ניתן להירשם כמובן גם למסלול לימודים שלם הכולל הכנה לכל ארבע הבחינות).

בנוסף להכנה מקצועית וממוקדת לבחינות, מסייעים לימודי ייעוץ מס גם בתחילת הדרך בכל הנוגע לתעסוקה בתחום זה. בוגרי לימודים אלו זוכים ליהנות מהקשרים והרקע של בית הספר המקצועי בו למדו, כאשר בבית ספר מוביל דוגמת האקדמיה לפיננסים מדובר כאמור במורים ומרצים מנוסים מהתחום, הפועלים בעולם ייעוץ המס מזה שנים רבות. בנוסף, עוזרת מאוד השייכות של האקדמיה לפיננסים לפירמת ראיית חשבון בינלאומית בין חמש הפירמות הגדולות בעולם והשנייה בגודלה בארץ הכוללת בתוכה מחלקות רבות העוסקות ביעוץ מס בארץ ובחו"ל. ערכם של היכרויות וקשרים אלו לא יסולא בפז, וזו אחת הדרכים הטובות ביותר להתחיל ולהתברג בעולם ייעוץ המס מבחינה תעסוקתית.