ייעוץ מס הוא אחד המקצועות הנכללים בעולם הפיננסים והכספים, בהם ניתן להתמחות במהירות יחסית ולהתחיל לצבור ניסיון, הן כעצמאים והן כשכירים. אינספור אנשים בארץ פונים לכיוון זה מדי שנה, ובשנים האחרונות ניתן לראות עלייה בביקוש לרישיון זה, ממגוון סיבות שונות (דוגמת העלייה המתמדת בעצמאיים ופרילנסרים הפועלים במדינה, וזקוקים בדרך כלל גם לשירותיהם של יועצי מס). בניגוד למקצועות "שכנים", דוגמת ראיית חשבון, המצריכים כמה שנים טובות של לימודים אקדמאיים נרחבים, ייעוץ מס הוא כאמור מקצוע אליו ניתן להיכנס בצורה מקצועית וחוקית בתוך כמה חודשים ספורים בלבד. מה כולל התהליך המביא לקבלת רישיון ייעוץ מס ומדוע זהו מקצוע מבוקש כל כך בישראל כיום?

השכלה בסיסית, בחינות ייעודיות והתמחות – תנאים לקבלת רישיון ייעוץ מס

בדומה למרבית רישיונות התעסוקה המקצועיים בעולם הכספים והפיננסים, גם במקרה של רישיון ייעוץ מס קיימות דרישות סף מפורטות בהן יש לעמוד על מנת לקבל את הרישיון בפועל, ולהיות מורשים לפעול במקצוע זה באופן חוקי ולגיטימי.

הדרישות הראשונות נוגעות להשכלה הבסיסית הקודמת של המעוניינות והמעוניינים להתמחות בייעוץ מס. בפרט, עליהם להחזיק בתעודה של שנים עשר שנות לימוד, בצירוף אחת מהאפשרויות הבאות: תעודת בגרות עם ציון עובר במקצועות אנגלית, מתמטיקה, ועברית, מכינה קדם אקדמאית או מעבר של בחינות חלופיות (למכינה או לבחינות הבגרות) המועברות על ידי המועצה להשכלה גבוהה. קריטריון זה בא להבטיח רמת השכלה בסיסית מסוימת, על גביה ניתן לבנות את הידע והניסיון המקצועי הנדרשים על מנת לעסוק בייעוץ מס באופן מקצועי.

הדרישות הבאות נוגעות למבחנים מקצועיים המועברים מטעם מועצת יועצי המס. מדובר בארבע בחינות שונות, אשר עוסקות בחשבונאות (בחינה אחת) ובעולם המיסוי (שלוש בחינות – מיסים א', מיסים ב' ומיסים ג'). זהו אחד החלקים המרכזיים והחשובים ביותר בתהליך הוצאת רישיון ייעוץ מס, ולשם כך מיועדים לימודי ייעוץ מס – אלו לימודים המכינים באופן פרטני, מקיף וייעודי עבור כל אחת מארבע הבחינות הללו בנפרד. כאן באקדמיה לפיננסים אנו מעבירים ארבעה קורסים שונים במסגרת לימודי ייעוץ מס, כל אחד מהם בהיקף של כ 186 שעות לימוד אקדמאיות.

בנוסף לדרישות הנ"ל, נדרשת גם תקופת התמחות של שנה בטרם ניתן לקבל את הרישיון בפועל ולהתחיל לעסוק בייעוץ מס באופן עצמאי לחלוטין. תקופת ההתמחות חשובה כמובן על מנת לצבור ניסיון, בקיאות בתחום וביטחון עצמי, ובמהלך תקופה זו כבר מדובר בעבודה לכל דבר ועניין, עליה מקבלים כמובן משכורת.

ביקוש גבוה לרישיון בתחום וגם ללימודי ההכנה לקראת בחינות המועצה

כפי שצוין בהתחלה, קיימת בארץ בשנים האחרונות רמה גבוהה ויציבה של ביקוש לרישיון ייעוץ מס, אשר נובעת בין היתר מהעלייה המתמדת בביקוש לשירותיהם של יועצי מס. מערכת המיסוי בארץ (בדומה לאלו של כל מדינה מערבית אחרת) היא מערכת סבוכה ומורכבת, אשר בקיאות והבנה בה מבטיחות התנהלות אופטימאלית מבחינה פיננסית עבור כל ארגון ובית עסק (כמו גם עצמאיים). כמו כן, בישראל פועלים כיום מאות אלפי עצמאיים קטנים יחסית דוגמת פרילנסרים, אשר מחויבים כמובן להגיש בסיום כל שנה דו"ח לרשויות המס, להפריש בעצמם לחיסכון פנסיוני וכיוצ"ב. את כל זה מורשים יועצי מס לעשות עבורם (בניגוד לעוסקים מורשים וחברות בע"מ, הנדרשות לרוב להעסיק רואי חשבון). זו סיבה מרכזית נוספת לביקוש הגבוה לשירותיהם של יועצות ויועצי מס בארץ.

באופן דומה, גם לימודי ייעוץ מס – קורסי ההכנה הייעודיים לבחינות מועצת יועצי המס, זוכים לביקוש גבוה ויציב לאורך השנים. זו הדרך הבטוחה, המהירה והאפקטיבית ביותר להבטיח קבלת רישיון זה בזמן הקצר ביותר.

המאמר פורסם ב-05.05.2022