עולם הפיננסים כולל בתוכו כמה תפקידים מרכזיים אשר העוסקים בהם מוגדרים באופן רשמי כיועצים, אך מחזיקים בידע ובסמכות לייצג את לקוחותיהם מול רשויות המדינה, ו/או לפעול בשם לקוחותיהם, במקרים מסוימים מול הרשויות ובמקרים אחרים בשוק ההון עצמו. לצד יועץ פנסיוני (המסייע ללקוחותיו לבנות ולנהל את חסכונותיהם הפנסיוניים) ויועץ השקעות (אשר מייעץ בנוגע להתנהלות המומלצת בשוק ההון), ניתן למצוא את תפקיד יועץ המס – מקצוע מבוקש יחסית בישראל כיום. מהו תפקידו של יועץ מס, מהן הפעולות אותן הוא מורשה לעשות בשם לקוחותיו ומהי הדרך להשגת רישיון ייעוץ מס המאפשר לפעול כאנשי מקצוע בתחום זה?

 

ייעוץ שוטף וייצוג מול רשויות המסים – תפקידו של יועץ מס

כמובן שהתפקיד הראשון והברור ביותר של יועץ מס הוא מתן שירותי ייעוץ מקצועיים בכל הנוגע להתנהלות המיסוי של לקוחותיו – עסקים, ארגונים או עצמאיים. מערכת המיסוי בישראל (ובכל מדינה אחרת בעולם) היא מטבעה מערכת מורכבת ומסועפת, אשר ההתנהלות בה באופן עצמאי אינה דבר פשוט, בטח ובטח כאשר מדובר בבית עסק או ארגון. גם במקרים בהם ניתן להתנהל באופן עצמאי לחלוטין מול רשויות המסים, היעדר בקיאות מספקת ברזי מערכת המיסוי, החוקים והתקנות השונות, יבוא לכדי ביטוי בהתנהלות פחות יעילה מבחינה כלכלית. במילים אחרות – עצמאי, בית עסק או ארגון אשר יקבלו ייעוץ מקצועי מיועץ מס ירוויחו לא מעט כסף כתוצאה מכך, עקב התנהלות יעילה יותר מול רשויות המסים. בפועל, התנהלות שכזו תאפשר לעסק ממוצע לחסוך סכומים בלתי מבוטלים לכל הפחות, ובמקרים רבים מדובר בסכומי עתק של ממש.

מעבר למתן ייעוץ שוטף בנוגע למיסוי, מסייע יועץ מס בהתנהלות השוטפת של העסק, בכל הקשור להגשת דוחות וטפסים שונים לרשויות המסים. כל מי שניסה לעשות זאת בעצמו, אפילו כאשר מדובר בעוסק פטור (עצמאי בעל היקף הכנסות מינימאלי אשר אינו עולה על מאה אלף שקלים בשנה), וודאי חווה עד כמה הדבר מורכב ובלתי טריוויאלי בעליל. יועץ המס לוקח נטל זה מלקוחותיו, ומתנהל בשמם ישירות מול רשויות המסים. זה יכול לכלול הגשה של דוחות שנתיים (דוגמת דוח רווח והפסד), התנהלות ישירה מול המוסד לביטוח לאומי וכד'. ליועץ המס הרשאה לפעול בשם לקוחותיו מול מוסדות אלו, בדומה לבעלי מקצוע אחרים מהתחום המורשים לפעול בשם לקוחותיהם, דוגמת רואי חשבון.

 

הדרך לרישיון יועץ מס מטעם המדינה

ייעוץ מס הפך למקצוע מבוקש ופופולארי בישראל, בין השאר מכיוון שמדובר בתחום בו היצע העבודה נרחב (כמעט כל ארגון או עסק זקוקים כיום לשירותי ייעוץ מס שוטפים, ואילו עצמאיים קטנים יכולים להתנהל באופן מלא באמצעות יועץ מס, ללא צורך ברואה חשבון אשר גובה לרוב סכומים גבוהים יותר).

על מנת לעסוק בתחום באופן רשמי וחוקי קיימת דרישה ברישיון תעסוקה מטעם המדינה, בדומה למקצועות מקבילים מעולם הפיננסים דוגמת יעוץ פנסיוני, יעוץ השקעות, רישיון סוכן ביטוח ועוד. על מנת לקבל רישיון ייעוץ מס, קיימות מספר דרישות שונות בהן על המועמדים לעמוד –

הדרישה הראשונה נוגעת לרמת ההשכלה הקודמת עימה מגיעים המועמדים. על מועמד המעוניין ברישיון יועץ מס להחזיק בתעודת בגרות מלאה, או לעמוד באחד מהקריטריונים החלופיים –

–          12 שנות לימוד + בגרות במקצועות מתמטיקה, אנגלית ועברית

–          12 שנות לימוד + בחינות מיוחדות מטעם המועצה, המחליפות למעשה את בחינות הבגרות

–          12 שנות לימוד + מכינה קדם אקדמאית, הנערכת במוסד לימודים המוכר מטעם המועצה להשכלה גבוהה

 

בנוסף לדרישות הסף הללו, על המועמדים לצלוח ארבע בחינות המועברות מטעם מועצת יועצי המס. מדובר בבחינה אחת החשבונאות ושלוש בחינות במיסים, באמצעותן מוודאת מועצת יועצי המס כי המועמדים אכן מחזיקים בידע הנדרש על מנת לעסוק במקצוע.

לסיום, נדרשת תקופת התמחות הנמשכת שנה, ובסיומה זכאים המועמדים לקבל את הרישיון הנכסף, ולעסוק בייעוץ מס באופן עצמאי או כשכירים.

יש לציין כי מעבר בחינות מועצת יועצי המס אינה עניין טריוויאלי, למרות שגם לא מדובר במסלול בלתי אפשרי. על ידי הכנה מקצועית נכונה ניתן להבטיח סיכויי מעבר גבוהים ביותר. מסלול לימודים ייעודי המכין את התלמידים לקראת כל ארבע הבחינות, וגם מסייע להם בהשגת מקום התמחות, נחשב לדרך המקצועית, היסודית והטובה ביותר להבטיח את קבלת הרישיון.