המחאה החברתית של שנת 2011 אשר הוציאה באותה שנה מאות אלפי ישראלים לרחובות בהפגנה כנגד יוקר המחייה בארץ אמנם נרגעה במידת מה מאז אותו קיץ סוער, אך בהחלט לא גוועה או נעלמה. הפגנות, מיזמים ותנועות חברתיות שונות אשר עוסקות כולם ביוקר המחייה בארץ ובבעיות הכרוכות כיום בפרנסה יציבה בעולם כולו קיימות כיום ופועלות במלוא המרץ גם בישראל.
אחת התוצאות החשובות ביותר של תנועות המחאה החברתיות (הן הארצית והן העולמית) על הציבור הרחב היא עלייה במודעות הכלכלית של אנשים רבים, אשר לא מוכנים להסתפק בדיווחים סתומים ובלתי מובנים מהבנק או קרן הפנסיה שלהם. אחד הביטויים המעניינים של המודעות החדשה הזו לתחום הפיננסי בחיינו הוא עלייה מתמשכת ומשמעותית בכמות הנרשמים למסלולים שונים של לימודי שוק ההון. גם בישראל אנו עדים כבר כמה שנים טובות לעלייה בביקוש לקורסים בשוק ההון. מיהם הנרשמים ה"חדשים", מהן המטרות העיקריות שלהם מלימודים אלו וכיצד המחאה החברתית קשורה לכל זה?

 

צעירים ומבוגרים כאחד המעוניינים להבין טוב יותר את העולם הכלכלי בו הם חיים

פילוח של ציבור הנרשמים למסלולי לימודים עיקריים בבתי הספר ללימודי שוק ההון יצביע כנראה על רוב של צעירים וצעירות, בגילאי עשרים עד ארבעים, הנרשמים לקורסים שונים המיועדים הן להכשיר לקראת עיסוק במקצועות הפיננסים (ייעוץ השקעות, ביטוח פנסיוני וכו'), הן לעסוק במסחר באופן עצמאי והן פשוט להבין טוב יותר את התחום הסבוך של עולם הכלכלה והפיננסים.
עם זאת, ניתן כמובן למצוא סטודנטים מכל שכבות הגילאים, כולל מבוגרים ומבוגרות. המכנה המשותף לרבים מהם הוא הסיבה הראשונה (מבין שתיים עיקריות) לעלייה המשמעותית בביקוש ללימודי התחום הפיננסי – הרצון להבין טוב יותר כיצד עובדת המערכת הכלכלית, וכיצד זה משפיע על החיים שלהם. המחאות החברתיות – כלכליות אשר נפוצות מאוגד בעולם כולו בעשור האחרון העלו בקרב רבים את המודעות לכך שכולנו חיים ותלויים במערכת פיננסית מורכבת מאין כמוה, אשר רק על מנת להבין אותה באופן כללי נדרשת תשומת לב מיוחדת. אנשים החלו לשים לב כי כאשר הם מקבלים מכתבים מהבנק או קרן הפנסיה שלהם – גופים האחראים על ממונם ולכן גם על העתיד שלהם ושל ילדיהם, הם כמעט אינם מבינים דבר מהכתוב במכתבים אלו עקב עומס הנתונים והמושגים אשר אינם ברורים ונהירים לכל אדם מן השורה. הרצון להבין טוב יותר כיצד בנויה המערכת, לאן הולך הכסף שלנו וכיצד ניתן לחיות בצורה יעילה יותר מבחינה כלכלית הביא רבים להירשם למסלולי לימודים שונים, העוסקים בתחום.
ההיגיון העומד מאחורי החלטות אלו ברור מאוד – אם אנחנו חלק ממערכת סבוכה ומסועפת ואנחנו חייבים להיות בה ו"לשחק את המשחק", עדיף להבין אותה טוב יותר ולהצטייד בידע אשר יעניק לנו יתרון בהתמודדות עם האתגרים שמציבים החיים המודרניים בכל הנוגע לכסף ותכנון פיננסי.

 

עלייה גם בביקוש לעסוק במקצועות מעולם הכספים

מלבד הרצון להבין טוב יותר מה קורה במערכת הפיננסית בה כולנו חיים, רבים החליטו בעקבות המחאות החברתיות – כלכליות לפנות למסלולי עיסוק הקשורים ישירות לעולם הכלכלה והפיננסים. עבור רבים ורבות, נוצרה ההרגשה כי בתחומים אלו קיים ביטחון תעסוקתי רב יותר, סיכוי טוב יותר לעתיד פיננסי יציב וכי מדובר בהזדמנות לעבוד "מתוך המערכת" (הפיננסית), ולכן אולי להצליח לחמוק מהעול הכבד היושב על כתפיו של מעמד הביניים הישראלי.
לכן אנו רואים בשנים האחרונות עלייה משמעותית בביקוש ללימודים במסלולי הכשרה המיועדים להכין את הסטודנטים למעבר בחינות חיצוניות וקבלת תעודה רשמית מטעם המדינה (הרשות לניירות ערך ומשרד האוצר). מסלולי לימודים אלו, דוגמת מסלול ייעוץ השקעות, ניהול תיקי השקעות, ייעוץ פנסיוני ועוד, מהווים בעיני ישראלים רבים כיום דלת כניסה לעיסוק בעולם הכלכלה והפיננסים מבפנים, בצורה שתאפשר להבין טוב יותר את המערכת ולבנות יציבות תעסוקתית ורווחה כלכלית לאורך זמן.

 

הרצון בתוספת הכנסה מהבית

תמריץ נוסף המאפיין רבים מאותם "בוגרי" המחאה החברתית הוא הרצון לייצר מקור הכנסה נוסף, גם אפ מדובר בהכנסה חלקית, אשר יהיה גמיש וזמין עבורם לעבוד מהבית (או למעשה מכל מקום בארץ או בעולם, באמצעות המחשב…). המצב הכלכלי המאתגר בארץ ובמרבית העולם בעשור האחרון מביא אנשים רבים לחפש אחר השלמות הכנסה למיניהן, ותחומים חדשים בהם יוכלו להרוויח. התחום של מסחר עצמאי בשוק ההון אטרקטיבי מאוד מנקודת מבט זו שכן הוא מאפשר תנאי עבודה גמישים ונוחים (מבחינת השעות, המיקום וכו') וגם עיסוק בהיקפים משתנים. כך, אנו רואים צעירים אשר מייעדים להפוך את המסחר העצמאי לתחום העיסוק העיקרי שלהם ומעוניינים להקדיש לו את כל זמנם, לצד כאלו המעוניינים ליצור תחום עיסוק משני לתחום העיקרי שלהם, או פשוט להכניס עוד מקור הכנסה חלקי, אחד מיני רבים.

המגמה הכללית, לפחות בשנים האחרונות, ברורה – אנשים רבים, ביניהם נשים וגברים, צעירים ומבוגרים, יהודים וערבים, דתיים וחילוניים, פונים לכיוון של לימודי שוק ההון על מסלוליו השונים, במטרה להבין טוב יותר את המערכת בה הם חיים ולייצר מקורות הכנסה נוספים, יציבים וארוכי טווח.