עליית כוחה של המדיה החברתית והבמה שהיא מעניקה לכל אחד ואחת מאיתנו לפנות ישירות לאינספור אנשים אחרים שכלל אינם מכירים אותנו יצרו תופעות שונות ומשונות, חלקן כמובן חיוביות ביותר אך חלקן שליליות ואפילו מסוכנות. הרלבנטיות של פלטפורמות התקשורת החדשות הללו לכל המתעניינים והעוסקים במסחר בשוק ההון היא עצומה, במספר דרכים שונות. התופעה אליה ברצוני להתייחס כאן היא זו של סוחרים, מנטורים ומשקיעי על (לפחות על פי הגדרתם העצמית…), אשר משתמשים בלא יותר מאשר שפה שיווקית מתוחכמת על מנת לפתות את אלו המתעניינים במסחר בשוק ההון ובבורסה ורוצים לשמוע הבטחות על ניסים ונפלאות. כפי שאסביר להלן, תופעה זו עלולה להיות הרסנית ומסוכנת, ועל ידי העלאת המודעות ניתן להתחמק ממנה ולפנות לגורמים שבאמת יוכלו ללמד אותנו כיצד לפעול בשוק בצורה מקצועית ונבונה.

 

כיצד נזהה שרלטנים אל מול מקצוענים

עבור אלו מאיתנו המתעניינים במסחר עצמאי, לימודי שוק ההון וכו' וניזונים בעיקר מהרשתות החברתיות בהן כולנו מבלים מדי יום, מהן הדרכים המומלצות ללמוד ולזהות מיהם השרלטנים המבטיחים הרים וגבעות דמיוניים רק על מנת שנשלם להם דמי לימוד או ייעוץ, ומיהם הגופים הפועלים בצורה מקצועית וישרה באמת?
– אחד הצעדים הראשונים והבסיסיים ביותר הוא להטיל ספק בכל מה שאתם קוראים, אך הכוונה אינה לספק המבטל הכל ללא סיבה מוצדקת, אלא לסוג הספק המדרבן אותנו לנסות וללמוד בעצמנו ולהבין טוב יותר במה דברים אמורים. וזו הנקודה שרבים כל כך מסרבים להכיר בה – אין כזה דבר כסף קל ולא ניתן להרוויח ממסחר בורסאי בלי ללמוד את התחום ולהכירו, לפחות בצורה חלקית. אם אתם קוראים פוסט של סוחר המבטיח לכם כי אם תשכרו את שירותיו או תלמדו ממנו תוכלו בתוך כמה חודשים לשבת על החוף באי אקזוטי עם הלפטופ, לסחור שעתיים ביום ולחיות כמו מלכים – תמונה זו טובה מדי מכדי להיות אמיתית, ולכן כנראה שהיא לא ! תנו מקום נרחב לשיקול הדעת שלכם, וגבו אותו באמצעות הבנה מעמיקה עד כמה שניתן בתחום – במושגים הבסיסיים ולאחר מכן גם בניתוח מידע כלכלי מסוגים שונים (בחלק הבא נגיע ללימוד מעשי של התחום, הן בכוחות עצמכם והן במסגרת בית ספר ללימודי שוק ההון).

– שיטה יעילה נוספת לנסות להבדיל בין השרלטנים לאנשי המקצוע היא להפנות יתר תשומת לב ל"הוכחות" שמעניקים לכם אותם אנשים במסגרת מסרי השיווק שלהם. רבים מאותם מנטורים המהווים למעשה אנשי שיווק במסווה של סוחרים מקצועיים אינם מציגים בפועל את תוצאות המסחר האמיתיות שלהם ואת מצב תיק ההשקעות שהם מנהלים (בהצלחה מרובה כל כך לטענתם…), אלא מציגים חלקי תצלומי מסך של טבלאות אקסל, גרפים פשטניים או שאר "הוכחות" מפוקפקות שכל אחד יכול היה להכין בביתו. שיטה נוספת בה משתמשים רבים מהם היא הצגה של עסקה אחת ספציפית מוצלחת במיוחד או הצגה של תשואה חודשית שנתית/חד פעמית. מי שמתיימר להציג בפניכם שיטת מסחר מקצועית ויעילה אמור להציג נתונים רבים המתפרסים על פני תקופות ארוכות ו/או מספר רב של מדדים ועסקאות.

– אינדיקטור משמעותי נוסף לכך שמהתלים בנו הוא הבטחות קונקרטיות וחד משמעיות. בתחום כמו מסחר בשוק ההון שום דבר אינו בטוח וודאי. הכי הרבה שניתן לומר הוא מהם אחוזי ההסתברות לתשואה מסוימת וכו'. לכן, אם סטטוס או פוסט שיווקי מסוים מבטיח לכם בוודאות רווחים מסוימים או תקופה מסוימת בה תוכלו להתחיל להרוויח "בוודאות" – כדאי שזה ידליק אצלכם נורה אדומה.

 

למי כן להאמין והאם להירשם ללימודי שוק ההון ?

כיצד בכל זאת נוכל להיכנס לעולם של שוק ההון ומסחר עצמאי בלי להיכוות על ידי מורי שווא ו"מנטורים" אשר ייקחו לנו את הכסף ותשומת הלב אך לא יתנו לנו בפועל את כל מה שהובטח לנו ?
בתור התחלה כדאי שנכריע בין שתי האפשרויות העיקריות העומדות בפנינו – לימודים מקצועיים של התחום במוסד לימוד מקצועי או לימוד עצמי. במקרה הראשון, קורסים בשוק ההון נערכים במגוון היקפים ופורמטים שונים, ועל מנת להיות בטוחים כי אתם לומדים מהאנשים הנכונים, מומלץ כמובן להיכנס ולבחון את הקורסים השונים המוצעים על ידי אותו בית ספר, עד כמה מפורט הסילבוס של כל קורס וקורס ולא פחות חשוב – מיהם המורים? חפשו אינפורמציה על המורים, מהי ההיסטוריה שלהם ומהן ה"קבלות" שהם מביאים. סוחרים מקצועיים, וותיקים ומנוסים לא יציגו תוצאות חלומיות ובלתי הגיוניות ולא יבטיחו לכם תוצאות חד משמעיות שנראות טובות מדי מכדי להיות אמיתיות.
במידה ואתם בוחרים באפשרות השנייה, זו של לימוד עצמי, קחו בחשבון כי נדרשת משמעת עצמית גבוהה במיוחד, ובכל מקרה תצטרכו להקדיש כמה חודשים טובים ללימוד התחום ולהתנסות במערכות מסחר מדומה. גם כאן כדאי לפנות למקורות מידע אמינים, דוגמת אלו המומלצים על ידי בתי ספר מקצועיים ללימודי שוק ההון, ולא על דיי כל "מנטור" שהפרסומת שלו קופצת ל"פיד" שלכם…

לסיכום, בעידן המדיה החברתית חשוב להישאר ממוקדים ולהיזהר במיוחד מהבטחות גרנדיוזיות בכל הנוגע למסחר בשוק ההון. הפעילו שיקול דעת, בחנו כל הצעה שאתם מקבלים כמה וכמה פעמים ואל תתפתו להאמין לאנשים המציירים תמונה ורודה מדי. שוק ההון הוא אכן מקום תוסס, מעניין ובעל פוטנציאל להוות מקור פרנסה אטרקטיבי לאורך זמן, אך הוא בפירוש לא מקום בו ניתן לגרוף את הכסף מהרצפה.