עולם הפיננסים, הכלכלה והכספים כולל כמה וכמה מקצועות שונים ונבדלים, ומיליוני אנשים בכל רחבי העולם מתמחים במקצועות אלו במטרה למצוא תעסוקה אטרקטיבית וארוכת טווח. רואי חשבון, יועצי השקעות, מנהלי תיקי השקעות וסוכנים פנסיוניים הם רק כמה מהמקצועות האטרקטיביים הנכללים בענף זה, מקצועות אשר העוסקים בהם נהנים מביקוש יציב וגבוה יחסית לשירותיהם. בישראל של 2020, גם (ובמיוחד) יועצי מס יכולים להיות שקטים ובטוחים בכל הנוגע לביקוש לשירותיהם. מה הופך את קהל הלקוחות הפוטנציאלי (כמו גם הממשי) של יועצות ויועצי מס בישראל לרחב כל כך?

מועצת יועצי המס בישראל מסמיכה מדי שנה יועצות ויועצי מס רבים, הפונים לבחינות הרשמיות הנדרשות לצורך קבלת רישיון נחשק זה. כמות יועצי המס הפועלים בישראל היא גדולה אמנם, אך גידולה השנתי המתמיד מעיד על כמות ומגוון אפשרויות התעסוקה הקיימים בתחום זה בארץ כיום.

אולי יותר ממדינות רבות אחרות בעולם, בישראל הביקוש לשירותי ייעוץ מס הם גבוהים במיוחד, והסיבות לדבר רבות ומגוונות. בתור התחלה, מערכת המיסוי בישראל היא סבוכה ומסועפת, ולכן מאלצת רבים לשכור שירותי ייעוץ מס מקצועיים על מנת להתנהל בצורה יסודית ויעילה מול רשויות המסים של המדינה. אמנם גם מערכות המיסוי במדינות אחרות בעולם לרוב אינן פשוטות במיוחד, אך בישראל מערכת זו מאתגרת במיוחד וגורמת גם לפעולות שאמורות להיות פשוטות ביותר, דוגמת הגשת בקשה למענק בתקופת משבר הקורונה, להיות מסורבלות ומתסכלות עבור רבים.

עבור חברות גדולות או בעלי ממון למיניהם, שירותי ייעוץ מס מקיפים ומקצועיים עשויים לסייע לחסוך סכומי עתק בתשלומי מסים. ישנם אלף ואחד דברים שניתן לעשות על מנת לשלם פחות מס, במיוחד כאשר מדובר בתאגידים וחברות גדולות אך גם כאשר מדובר באנשים פרטיים בעלי הכנסה בינונית או גבוהה. על מנת לדעת מהם בדיוק המהלכים הטובים ביותר שניתן לבצע על מנת לשלם פחות מסים, זקוקים בעלי ממון ומנהלי חברות למיניהן לשירותי ייעוץ מס מקצועיים.

 

שירותי ייעוץ מס לפרילנסרים ועצמאיים קטנים

סיבה נוספת ומשמעותית ביותר לביקוש הגבוה לשירותיהם של יועצי מס בישראל היא הכמות הגדולה במיוחד של עצמאיים קטנים, עוסקים פטורים ופרילנסרים למיניהם בישראל. מאות אלפי אנשים, ובמיוחד הרבה מאוד צעירות וצעירים, עובדים כיום בשוק העבודה הישראלי כפרילנסרים או עצמאיים קטנים. הסיבות לכך הן מורכבות וטמונות בעיקר במדיניות הכלכלית הניאו ליברלית של ממשלות ישראל בעשורים האחרונים, אך מה שמשנה כרגע לעניינינו הן ההשלכות של האופן בו בנויה ומנוהלת המערכת בארץ, עבור אותו קהל נרחב של עצמאיים קטנים ופרילנסרים. במובנים רבים מדובר בציבור עודים נטול זכויות סוציאליות בסיסיות (דוגמת דמי אבטלה או ימי מחלה), וגם מבחינת מיסוי מופלה ציבור זה לרעה באופן משמעותי (לדוגמה – דמי הביטוח הלאומי שמשלם עצמאי בישראל כיום הוא פי כמה וכמה(!!) מזה שמשלם שכיר, ולעצמאי כאמור אין אפילו מחצית מהזכויות שיש לשכיר מבחינת ביטוח לאומי…). מצב בעייתי זה מצריך את כל אותם עצמאיים קטנים ופרילנסרים לשכור את שירותיהם של אנשי מקצוע, הן על מנת לנסות ולהתמודד בצורה טובה ככל הניתן עם רשויות המדינה והמיסים והן על מנת להגיש את דוחות סיכום השנה להן מחויב כל עצמאי ועוסק פטור או מורשה בישראל, דוחות אשר על פי אופן הכנתם ייקבע בסופו של דבר גובה המס בו יהיה חייב אותו עצמאי. בעוד חברות גדולות או עצמאיים גדולים יחסית זקוקים לשירותיהם השוטפים של רואי חשבון לצורך עריכת ענייני הכספים של העסק, עבור פרילנסרים קטנים ועוסקים פטורים מספיקים שירותיהם של יועצי מס. אלו יגבו לרוב פחות מאשר רואה חשבון ויספקו לאותם עצמאיים קטנים שירות אשר יחסוך להם בסופו של דבר לא מעט כסף.

 

יותר ויותר עצמאיים קטנים מודעים לכך מדי שנה

כפי שניתן להבין מכותרת כתבה זו, קהל הלקוחות הרחב יחסית של יועצי ויועצות מס בישראל הוא בחלקו קהל פוטנציאלי, שכן רבים אינם מודעים לעובדה כי יועץ מס יכול לספק להם את שירותי הכנת הדוח השנתי וההתנהלות הכוללת מול רשויות המסים, בעלות נמוכה יותר מזו של רואה חשבון וביעילות ומקצועיות אופטימאליות. מדי שנה המודעות לכלל נושא הפיננסים של עצמאיים קטנים, וספציפית לאפשרות לעבוד עם יועצי מס במקום רואי חשבון הולכת ועולה ורבים נוספים שוכרים את שירותיהם של יועצי מס, ואינם מתחרטים על כך (במידה ואכן מצאו יועץ מס מקצועי ואיכותי…).

העלייה המתמדת הזו במודעות ובביקוש לשירותי ייעוץ מס מקצועיים הופכת את לימודי התחום – לימודי ייעוץ מס, לאטרקטיביים ומתבקשים ביותר עבור כל מי שמחפש כיום אחר מקצוע ואטרקטיבי להיכנס אליו מתחום הכספים והפיננסים. כאמור, בישראל קהל לקוחות פוטנציאלי עצום ורחב ביותר עבור שירותי ייעוץ מס, מעצמאיים קטנים ועד לתאגידי ענק, כך שעבור מי שמחפש אחר יציבות תעסוקתית ארוכת טווח ומקצוע עם ביקוש גבוה במשק, מומלץ ביותר לשקול מקרוב את האפשרות של לימודי ייעוץ מס.

לימודי ייעוץ מס נערכים במגוון מוסדות לימוד שונים, ובכללם מכללות המתמחות בתחום הפיננסים, דוגמת האקדמיה לפיננסים BDO. כאמור, על מנת לקבל רישיון ייעוץ מס רשמי מטעם המדינה יש לצלוח ארבע בחינות של מועצת יועצי המס. לימודי ייעוץ מס מרוכזים מכינים את התלמידות והתלמידים לבחינות אלו באופן פרטני ומקיף, תוך מעבר מעמיק ומדוקדק על כל החומר הנדרש, שעות רבות של תרגול שאלות נפוצות המופיעות בבחינות אלו לאורך השנים, חומר לימוד רב ומפורט המאפשר ללמוד גם מהבית וכמובן שגם הרצאות פרונטאליות מלאות.

לאחר מעבר הבחינות נדרשת תקופת התמחות בת שנה בתחום, אך במהלך תקופה זו כבר מרוויחים משכורת נאה ועוסקים בפועל בייעוץ מס.