החיסכון לילדים הינו חיסכון שמוגדר לטווח הארוך. האפיק המנייתי מניב את התשואות הגבוהות ביותר מכל אפיק השקעה אחר בטווחים ארוכים. אם כך, מדוע אנחנו נמנעים מלהשקיע במניות? החלטנו להשקיע במניות, כמה כללי אצבע חשובים.

 

איך לחסוך עבור הילדים?

כהורים, אחת הדאגות המרכזיות המלוות אותנו היא דאגה לעתידם של ילדינו. כיצד נוכל לחסוך עבורם במטרה לסייע להם בלימודים אקדמאיים? בחתונה? ברכישת דירה? באופן כללי, כשאנו חושבים על חיסכון לילדים עלינו לשאול את עצמנו בעצם את השאלה כיצד לחסוך לטווח ארוך?

בתחום ניהול ההשקעות מוגדר חיסכון ארוך טווח כחיסכון שמעל 10 שנים. זהו חיסכון שאמור להניב פירות נאים לאורך שנים, ואמור לשרת מטרה ארוכת טווח כגון, חיסכון עבור ילדינו. חשוב להבין, כי בחיסכון כמו זה יש לשלב רכיב משמעותי של מניות. השקעה במניות נשמעת לעיתים מפחידה, אבל העובדה הפשוטה היא זו: השקעה במניות תעניק לאורך זמן את התשואה הטובה ביותר לעומת כל אפיק אחר. מעט יודעים זאת אך השקעה במדד תל אביב 100, מדד המניות המוביל של הבורסה בתל-אביב, הניבה ב-15 שנה האחרונות תשואה שנתית ממוצעת של 14.8%. זוהי תשואה גבוהה משמעותית מכל אפיק אחר דולרי, שיקלי או אג"חי באותם השנים. למעשה, זו תשואה שנתית, שכל אחד היה שמח לקבל.

אז למה לא בעצם? כי לא כולם יודעים איך לעשות זאת. באופן כללי הדרך להשקיע במניות היא דרך פתיחת תיק השקעות בחברה לניהול תיקי השקעות, רכישת קרנות נאמנות או תעודות סל. יותר חשוב מהשאלה איפה להשקיע זו האסטרטגיה והיא מסתכמת ברעיון שלא להגיע להחלטות על בסיס שבועי אלא להגיע להחלטת השקעה ולהישאר בה לאורך זמן. כדברי המשקיע האגדי, וורן באפט: "קנה חברה שאתה מאושר להיות הבעלים שלה שגם אם יסגרו את הבורסה לעשר שנים לא תמכור אותה לעולם".

חשוב להבין כי חיסכון לילדים מוגדר כחיסכון לטווח ארוך ולכן ניתן להשקיע במניות. אולם ככל שנתקרב לסיום תקופת החיסכון יש להוריד את הרכיב המנייתי, ולהגדיל את זה הסולידי (אג"ח ממשלתי ומק"מ). מדוע? כי ככל שמתקרב זמן פדיון ההשקעה הסובלנות שלנו בפני תנודתיות השווקים ובייחוד במדדי המניות פוחתת ולפיכך מומלץ להוריד את הסיכון בתיק. בכל מקרה, כדאי לבנות תיק מנייתי מפוזר בעל פיזור גיאוגרפי המעניק תשואה ממוצעת גבוהה לאורך השנים. כאשר אנו נוקטים בפיזור גיאוגרפי על פני מדינות העולם כדאי להבין אילו הן המדינות שחלקם בתל"ג העולמי ילך ויגדל ואלו חלקן ילך ויקטן – כך נוכל לבנות תיק שמעניק תשואה גבוהה עוד יותר. נכון יהיה גם לבצע גם לבצע פיזור סקטוריאלי ולא למקד את תיק המניות באותו סקטור, שכן התמקדות בסקטור אחד מגדילה את הסיכון את ועשויה להשפיע באופן ישיר על תשואת התיק.

אז, כאמור, הדרך להשקיע במניות היא דרך תיק השקעות, קרנות נאמנות או קרנות מחקות. ישנה אפשרות גם לפתוח תיק השקעות המאגד בתוכו קרנות נאמנות מנייתיות – פתרון שעשוי להיות מעניין עבור משקיעים להם יש סכום כסף נמוך להשקעה. בנוסף, כיום ישנם מכשירים פיננסים מתקדמים הנצמדים למדדי המניות. עם זאת, השקעה במכשירים אלה דורשת בדרך כלל סכומים גבוהים וצריך לבחון היטב את התנאים של כל מכשיר ומכשיר בטרם משקיעים בהם.

עוד נדגיש, כי תעודות סל הינן פתרון טוב למדדים מפוזרים. תעודת סל עוקבת אחרי מדד כלשהו, למשל כמו מדד המעו"ף בבורסה בתל-אביב. אם הסברנו שהשקעה במניות צריכה להיעשות בצורה מפוזרת כלומר לקנות הרבה מניות וכן ישנה חשיבות לפיזור סקטוריאלי וגיאוגרפי שהרי השקעה במדד שהוא בעצמו לא מפוזר – מסוכן מדי. למשל, השקעה בתעודת סל העוקבת אחר מדד נדל"ן 15 אינה מייצגת פיזור מספק ולפיכך מסוכנת.