אחד השיקולים המרכזיים והחשובים ביותר המניע רבות ורבים מהמחפשים אחר מקצוע להתמחות בו ומקום עבודה, הוא יציבות תעסוקתית. חוסר היציבות וקצב השינויים המואץ הם מהמאפיינים היסודיים ביותר של שוק העבודה בימינו, וככל שהמצב הופך יותר ויותר סבוך ובלתי צפוי, כך יותר אנשים מחפשים אחר תחומי עיסוק יציבים יחסית, כאלו בהם ניתן למצוא יציבות תעסוקתית סבירה פחות או יותר, וסיכוי טוב להישאר עם עבודה גם בעוד חמש או עשר שנים מהיום. בין המקצועות הרבים הנכללים תחת המטרייה הרחבה של עולם הכלכלה והפיננסים, שוק ההון וכו' ניתן למנות את תחום חשבות השכר כאחד התחומים היציבים והאטרקטיביים יותר בשוק היום. האם חשב שכר הוא אכן מקצוע יציב ואטרקטיבי מבחינת תעסוקה עתידית? במידה וכן – מדוע? מה הופך חשבות וחשבי שכר לאנשי מקצוע אשר כמעט כל ארגון באשר הוא אינו ממש יכול בלעדיהם ?

 

מערך השכר כחלק מרכזי וסבוך במיוחד של פעילות הארגון – חשיבותם של חשבי שכר

באופן הכללי ביותר ניתן לתאר את תחום השכר כולו כמערך מרכזי ודומיננטי ביותר בפעילותו של כל ארגון, במיוחד ברגע שהארגון גדל מעבר לגודל מסוים ומעסיק מספר עובדים שונים. מערך השכר בארגון הוא לרוב אחד החלקים הסבוכים והחשובים ביותר בארגון, והדבר נכון לא רק לגבי חברות ובתי עסק אלא גם לגבי עמותות ללא מטרת רווח, גופים ממשלתיים למיניהם ופחות או יותר כל ארגון באשר הוא, אשר מעסיק עובדים בשכר. ניהול מערך השכר של הארגון מצריך ידע וניסיון כאחד – על חשב/ית השכר להכיר לעומק את ההיבטים המשפטיים והיבטי המיסוי הרבים והשונים הקשורים בקשר הדוק עם נושא השכר כולו, להבין בצורה מעמיקה את האתגרים והבעיות הנפוצות השונות העולות בהקשר של מערך השכר בארגון בארגונים שונים על פי תחום עיסוקם ואופי פעילותם, לעבוד מול גופים שונים דוגמת רשות המיסים וביטוח לאומי ועוד.

ההוצאה על שכר לעובדים היא תמיד מההוצאות המרכזיות והחשובות ביותר בארגון וישנם אלף ואחד סעיפים וחוקים שונים העוסקים בנושא השכר, בשמירה על הזכויות הרבות והמפורטות של העובדים בנוגע לקבלת שכרם, באופנים בהם ניתן להתנהל מבחינה חוקית בכל הנוגע לניהול מערך השכר בעסק ועוד. במילים אחרות – מדובר בתחום מהותי, מרכזי ורלבנטי ביותר לפעילותו הפיננסית של הארגון, ולתחום סבוך ומורכב ביותר. המסקנה הנובעת מכך היא כי על הארגון לעבוד עם אנשי מקצוע המתמחים לחלוטין בנושא השכר, אלו הם חשבי שכר כמובן…

 

אפשרות השפעה ממשית וניכרת על מצבו הפיננסי ופעילותו השוטפת של הארגון

לאחר שמבינים מדוע נושא השכר מצריך התמחות מקצועית ספציפית ואנשי מקצוע  (חשבי שכר…) אשר יעסקו באופן מלא בתחום זה, עדיין נותרת השאלה – מדוע מדובר בתחום המתאפיין ביציבות תעסוקתית יחסית, ובסיכויי העסקה טובים גם בעוד שנים מהיום.

ובכן, חשבת שכר מתחילה כיום יכולה ליהנות ממידה מסוימת של ביטחון תעסוקתי שכלל לא קל למצוא כיום, בעיקר מכיוון שתחום עיסוקה הוא כזה הרלבנטי וקריטי ביותר לפעילותו של כל ארגון גדול באשר הוא. בין אם מדובר בחברה בע"מ, בעמותה ללא מטרת רווח, במשרד ממשלתי או בכל גוף בינוני או גדול אחר אשר מעסיק עובדים מכל סוג ובכל צורה – חשב שכר הוא בעל מקצוע אשר שירותיו נדרשים מנקודת מבטו של ארגון זה.

כל זה כמובן אינו צפוי להשתנות בעתיד הנראה לעין, כך שחשב שכר מתחיל אשר מקבל את הסמכתו בימים אלו יכול לתכנן את הקריירה שלו לטווח הארוך יחסית, וזה הרבה מאוד בימינו…

חשוב גם לסייג ולהבהיר כי כמו בכל תחום עיסוק אחר בעולם, גם בתחום של חשבות שכר לא ניתן להכריז בוודאות מלאה על שום דבר, לפחות כאשר עוסקים בעתיד ובטווחי זמן ארוכים. עם זאת, תהליכי המחשוב, המיכון והאוטומאציה השוטפים את העולם בשנים האחרונות אינם צפויים להשפיע באופן ממשי על הביקוש לשירותיהם של חשבי שכר, לפחות לא בעתיד הנראה לעין. תוכנות חשבות שכר קיימות ונמצאות בשימוש מזה עשרות שנים, אך הן עושות את מה שהן יודעות לעשות – לבצע חישובים רבים ופשוטים במהירות רבה. מכאן ועד לביצוע עבודתו של חשב השכר קיים מרחק רב ביותר. אף תוכנת מחשב אינה יודעת עדיין כיצד לבצע את עבודתם של חשבי שכר, כיצד לפקח על מערך השכר, להבטיח כי החוקים והתקנות השונות אכן ממולאים בקפידה, לצפות בעיות פוטנציאליות במערך השכר בארגון וכו'. את כל זה ועוד, מבצעים כיום אך ורק חשבות וחשבי שכר אנושיים, וקשה לראות כיצד מצב זה משתנה בשנים הקרובות.

 

מה כולל קורס ותהליך ההסמכה של חשבי שכר?

בעוד חשבי שכר הם בעלי מקצוע אשר אף ארגון גדול אינו יכול לפעול כיום בלעדיהם, ההסמכה וההכשרה של חשב שכר מהווה תהליך פשוט ומהיר יחסית, לפחות בהשוואה למקצועות אטרקטיביים רבים אחרים בעולם הכלכלה והפיננסים.

על מנת לעסוק בתחום של חשבות שכר חשוב לקבל הסמכה מטעם לשכת יועצי המס בישראל, וזאת לאחר מעבר של בחינה ייעודית שמעבירה הלשכה. רובם המכריע של הניגשים והניגשות לבחינת חשבי שכר של לשכת יועצי המס עושים זאת לאחר קורס הכנה מקצועי מקדים, דוגמת זה שאנו מציעים כאן ב"אקדמיה לפיננסים". במסגרת קורס חשבי שכר נרכשים הן הידע הנרחב והן הכלים הרבים הנדרשים לצורך ביצוע ראוי של עבודתו של חשב השכר. הקורס עוסק הן בידע התיאורטי והן בחומר המעשי הרלבנטי לעבודתו של חשב השכר, כולל תרגול בתוכנות מחשב ייעודיות עימן עובדים חשבי שכר ומכין את התלמידים באופן ייעודי ויסודי לבחינת לשכת יועצי המס.

לכן, מהווה קורס זה את ההכנה הטובה ביותר למבחן עצמו, אך גם לעיסוק העתידי בעולם חשבות השכר.