אחת ההשלכות הנרחבות ביותר של משבר נגיף הקורונה ושל התגובה של ממשלות בכל רחבי העולם למצב היא מה שנראה כתחילתו של משבר כלכלי רחב היקף. בין אם משבר כלכלי של ממש ומיתון עמוק עוד מצפים לנו בשנים הקרובות ובין אם לא, מה שכן ניתן לומר בוודאות כבר נכון לסיומו של הרבעון הראשון של שנת 2020 הוא כי שוק ההון והבורסות בכל רחבי העולם מגיבות בצורה חריפה למצב, כאשר לאורך שבועות רובם המכריע של המדדים נמצא בנפילה חופשית, והבורסה רשמה בתוך פרק זמן של כמה שבועות ספורים יומיים שונים של נפילות חדות יותר מאשר הנפילה החמורה של שנת 1987. בעוד שוק ההון ועולם ניירות הערך נמצא במצב של ירידה מתמדת לאורך שבועות רצופים והמערכת הכלכלית הגלובאלית כולה עלולה להידרדר למשבר חמור, חשוב לבחון את האופן בו אנו מתנהלים מול מצב זה. ספציפית, חשוב להבין את תפקידם של אנשי מקצוע האמורים לסייע לנו בדיוק בתחום זה ולהיעזר בהם, אנשי מקצוע דוגמת מנהלי תיקי השקעות ויועצי השקעות.

 

ידע וניסיון שיסייעו לנו להתנהל בצורה רציונאלית אל מול מצב מטלטל

אנשי מקצוע דוגמת מנהלי תיקי השקעות ויועצי השקעות, האמונים על ייעוץ/ניהול העניינים הכספיים של לקוחותיהם, מחזיקים בידע נרחב ובניסיון רב המאפשרים להם להתבונן במתרחש בשווקים בצורה קרה ואנליטית, להבין את המצב ולנתח את הנתונים המגיעים מהשוק, ובסופו של דבר להתוות את דרך הפעולה המתבקשת עבור לקוחותיהם.

כמובן שקיים הבדל מהותי בין שני מקצועות אלו – בעוד יועץ השקעות מוסמך לייעץ לכם בלבד ולא לפעול בשמכם, מנהל תיקי השקעות מחזיק בסמכות לנהל בפועל את הנכסים הפיננסיים של לקוחותיו, גם ללא אישורים הישיר עבור כל פעולה ופעולה.

עם זאת, שני בעלי מקצוע אלו גם יחד יכולים להוות מקור מקצועי טוב ואמין לפנות אליו בנוגע לדרכי ההתנהלות הרצויות שלנו מבחינה פיננסית, במיוחד בזמנים של אי וודאות כלכלית ומשבר מסתמן, בהם המצב מטלטל ועשוי לגרום לנו לאבד את עשתונותינו. כאשר חסכונות החיים שלך מושקעים בשוק בצורה כזו או אחרת (בין אם מדובר בהשקעה במניות, סחורות, אגרות חוב או כל נייר ערך באשר הוא) והשוק מתחיל לצלול אל נוכח משבר עולמי דוגמת זה שנוצר סביב התפשטות הקורונה, נדרשת תמיכה מקצועית, שקולה וקרת רוח על מנת לסייע לנו לנהוג בצורה רציונאלית והגיונית.

חשוב להבין כי מה שמעניק לאנשי מקצוע דוגמת יועצי השקעות ו/או מנהלי תיקי השקעות את האפשרות להתבונן בשוק בצורה קרה ומחושבת ולהצליח להדריך אותנו כיצד מומלץ לנהוג בזמנים מטלטלים שכאלו הוא מצד אחד הניסיון בו הם מחזיקים, ומצד שני הידע התיאורטי והמעשי הרב בו הם מחזיקים. את רישיונות התעסוקה המאפשרים לעסוק במקצועות הללו מקבלים רק לאחר מעבר של סדרת בחינות מאתגרות אותן מעבירים הרשות לני"ע ומשרד האוצר, כמו גם לאחר תקופת התמחות בת חצי שנה (עבור יועצי השקעות) או תשעה חודשים (עבור מנהלי תיקים). במהלך לימודי ייעוץ השקעות וניהול תיקים (כלומר – הלימודים המקצועיים המכינים לקראת סדרת הבחינות) רוכשים אנשי מקצוע לעתיד אלו ידע רב ומעמיק במגוון נושאים שונים הקשורים לשוק ההון, למערכת הבורסאית, לעולם ניירות הערך ומשמעויותיו השונות ולאופן בו פועלת הכלכלה הגלובאלית בכללותה.

שילוב זה של ידע מקצועי מעמיק וניסיון בניווט תיקי הלקוחות שלהם במים הסוערים של עולם הפיננסים ושוק ההון, הוא מה שמאפשר לאותם אנשי מקצוע לסייע לנו בעתות משבר ולהישאר קרי רוח ומחושבים גם כאשר חלקים הולכים וגדלים מהשוק נכנסים למצב של פאניקה.

 

ניהול תיקי השקעות  בזמן משבר – הכי טוב שנוכל לעשות תחת הנסיבות

בין אם אתם פונים בימים אלו ליועץ השקעות זה או אחר על מנת לקבל עצה ולפעול בעצמכם ובין אם אתם עובדים עם מנהל תיקים אשר מנהל עבורכם את תיק ההשקעות שלכם תוך כדי התייעצות מתמדת, חשוב להבין כי תפקידם של אנשי מקצוע אלו הוא להכווין ולייעץ לכם, לנסות ולהבהיר לכם את המצב ואת האלטרנטיבות העומדות בפניכם, כל אחת והסיכון שהיא טומנת בחובה. מה שיועצי השקעות ומנהלי תיקים אינם יכולים לעשות, ולכן עדיף שלא תצפו לכך מהם, הוא להציל עבורכם את המצב, למצוא דרכים בהן ההשקעות שלכם יוכלו להיות מוגנות ובטוחות גם כשרמת אי הוודאות נמצאת בנסיקה חדה ולהבטיח כי ספציפית אתם תרוויחו גם כשכולם מסביב מפסידים. מנהלי תיקים ויועצי השקעות אינם קוסמים ואינם שולטים בשוק – הם מכירים אותו לעומקו ויודעים כיצד לנתח את המצב בצורה מושכלת ולגבש בהתאם לכך אסטרטגיית פעולה מושכלת.

לכן, במיוחד בעתות משבר כאלו ואחרות מה שאנשי מקצוע אלו יוכלו לעשות עבורכם זה לסייע לכם לעשות את הכי טוב שאתם יכולים תחת הנסיבות, וזה הרבה מאוד. למשל, במקרים רבים בהם השוק כולו מסתחרר כלפי מטה מסיבה זו או אחרת, דוגמת המשבר הגדול האחרון שהכה בשווקים בשנת 2008, אסטרטגיית הפעולה הטובה ביותר בה ניתן לנקוט היא להיות סטאטיים, לא למכור את תיק המניות שלנו ולא לבצע פעולות "גדולות" כלשהן עד שהמצב יתייצב, או עד שהשוק יעלה חזרה. על מנת להצליח ולעשות זאת נדרשת לא רק הבנה של הכלכלה והשוק אלא גם כמות עצומה של ביטחון עצמי, שלא לדבר על משמעת עצמית של ברזל. בדיוק כאן יכולים יועצי השקעות ומנהלי תיקים לסייע לכם להבין מה הדבר הנכון לעשות כרגע ולהיות מספיק בטוחים וחזקים על מנת לעשות זאת, גם אם האינסטינקט שלכם אומר אחרת.

בכל הנוגע למצב הנוכחי בשווקים, לא בטוח שכרגע הדבר הטוב ביותר לעשות הוא לחכות ולהיות סטאטיים (למרות שרבים טוענים שכן), אך מה שבטוח הוא כי התייעצות עם יועץ השקעות או מנהל תיקים מנוסה תיתן לכם הכוונה טובה ואמינה יותר מאשר מרבית מקורות המידע האחרים.