ישנם לא מעט כללי אצבע ו"חוקים" חשובים שכדאי לכל משקיע וסוחר בשוק ההון להכיר וללכת לפיהם, כאשר כל משקיע מנוסה מחזיק בהשקפות ודעות מעט שונות בנוגע לדרכים המומלצות לפעולה במסחר בבורסה. אך ישנן גם כמה נקודות עליהן נראה כי קיים קונצנזוס מסוים בקרב כל המומחים, מנהלי התיקים והשחקנים השונים בשוק ההון.
אחת הנקודות הללו נוגעת לפיזור ההשקעות בתיק. במשפט אחד, הרעיון הכללי הוא כי "עדיף שלא לשים את כל הביצים בסל אחד" – משפט אינטואיטיבי וקל לתפיסה. בפועל, משקיעים רבים אינם מקפידים בפועל על הנקודה החשובה הזו.

 

פיזור על פני אפיקי השקעה סבירים רבים ככל האפשר

מהו, אם כן, פיזור השקעות נכון ורצוי ? אין זה מספיק שרכשתם כמה סוגים שונים של מניות על מנת להבטיח כי התיק שלכם מפוזר כמו שצריך.
על מנת להבין את חשיבות הפיזור, ומהו פיזור השקעות נכון, כדאי להבין מהו ההיגיון העומד מאחורי הרעיון של פיזור ההשקעות. רעיון זה נוגע כמובן לחשיפה לסיכון, ולניסיון לצמצם חשיפה זו כמה שניתן. לדוגמה, תיק המורכב כולו או רובו ממניות מסוימות בלבד, חשוף משמעותית לסיכון הכרוך למשל בנפילה של הבורסה. לעומתו, תיק המפוזר על פני אפיקים שונים, כך שחלקו מושקע במניות וחלקים אחרים מושקעים באג"ח ממשלתיות, מטבעות חוץ, סחורות וכו', יהיה עמיד יותר בפני זעזועים בשוק או נפילה של הבורסה, וישרוד בצורה טובה יותר טלטלות בלתי צפויות.

על מנת לדאוג לפיזור נכון ומושכל נרצה לפרוס את תיק ההשקעות שלנו על פני כמה שיותר אפיקי השקעה "סבירים" שונים. הכוונה באפיק השקעה "סביר" היא לאפיק אשר אין לנו ידע מסוים אודות קטסטרופה של ממש אשר עתידה להתרחש באפיק זה. כלומר, בזמן נתון בו אין לנו מידע אודות זעזוע משמעותי הצפוי להתרחש, ניתן להחשיב כאפיק השקעה סביר מניות מהבורסה בארץ או בחו"ל, אגרות חוב, סחורות, מטבעות שונים, אופציות וכו'. תיק המפוזר על פני אפיקים אלו יהיה מפוזר, בטוח ועמיד יותר בפני זעזועים מאשר תיק המושקע כולו באפיק אחד מרכזי.

 

פיזור גם בתוך אפיק השקעה מסוים

בנוסף לפיזור התיק שלכם בין אפיקי השקעה שונים, מומלץ לדאוג לפיזור גם בתוך אפיקים מרכזיים בתיק שלכם. לדוגמה, בחלק של התיק הבנוי ממניות, כדאי לדאוג כי לפחות חלק משמעותי ממנו מורכב ממניות של חברות גדולות, מוכרות ויציבות יחסית. במידה ואתם משקיעים גם באופציות או במניות קטנות בעלות רמת סיכון גבוהה יותר, דאגו כי זהו רק חלק קטן מהרכיב המנייתי בתיק שלכם.
מומלץ לדאוג לפיזור ברזולוציות שונות של תיק ההשקעות, ולזכור כי זוהי אחת הדרכים הבסיסיות והנבונות ביותר לפזר סיכונים בהשקעות ולבנות תיק אשר עמיד בפני התפתחויות בלתי צפויות בשווקים. אחרי הכל, התפתחויות אלו מתרחשות על בסיס שוטף, וכדאי שנהיה מוכנים אליהן…