אחת המגמות הברורות והמתמשכות היחידות לאורך העשורים האחרונים במערכת הכלכלית המסועפת בה כולנו חיים ופועלים, היא העלייה המתמדת בקצב השינויים וההתפתחויות. ככל ששוק ההון העולמי, מערכת המסחר הבורסאית, המסחר הבינלאומי והכלכלה הגלובאלית בכללותה הולכים ונהיים מורכבים ויעילים יותר ויותר (בין השאר עקב ההתפתחויות בתחום התקשורת והתחבורה), כך הקצב בו הכל משתנה עולה. במצב הנוכחי, ניהול נכון ואופטימאלי של חיסכון ארוך טווח או של תיק השקעות הופך למשימה כמעט בלתי אפשרית עבור מי שאינו מחזיק בידע פיננסי מקצועי. הדבר נכון שבעתיים בכל הנוגע לשלב אליו מגיעים בגיל הפרישה – כאשר אנו מעוניינים לפרוש מחיי העבודה ולהתחיל ליהנות ולהשתמש בחסכונות ארוכי הטווח אותם טיפחנו לאורך השנים (ובראשם החיסכון הפנסיוני), כמו גם להשתמש בכספי פיצויים, זיכויים שונים המגיעים לנו וכו', התנהלות נכונה ומקצועית יכולה לאפשר לנו ליהנות מסכומים גבוהים יותר משמעותית.

כיצד מתכננים פרישה באופן מקצועי, שקול ואופטימאלי, ומהו ההבדל שעשוי להיווצר בחיים שלנו בין מצב בו פנינו לתכנון פרישה מקצועי לבין מצב בו פשוט פרשנו, בלי תכנון מקיף ומעמיק?

 

תכנון יציאה לפנסיה כשירות מקצועי לכל דבר ועניין – תכנון פרישה מקצועי

הצורך ההולך ומתגבר בתכנון מקצועי ומפורט של הפרישה הוא כאמור צורך המשותף למיליונים רבים של אנשים מסביב לעולם, וההכרה בכך הולכת וגוברת בשנים האחרונות. מכיוון שרבים כל כך (הן עובדים אשר מתקרבים בעצמם לגיל הפרישה והן מוסדות פיננסיים ומוסדות המדינה עצמם) מכירים כיום בחשיבות העצומה של תכנון פרישה מקצועי, נוצר במשק מקצוע של ממש אשר עונה לצורך ספציפי זה. תכנון או ייעוץ פרישה הוא כיום מקצוע לכל דבר ועניין, כאשר אנשי המקצוע העוסקים בתחום זה עושים זאת רק לאחר שרכשו את הידע והרקע המתאים, לרוב בדמות של לימודי תכנון פרישה מסודרים.

קורס תכנון פרישה מקצועי כולל כיום סילבוס עשיר אשר בא לוודא כי אותם יועצים עתידיים אכן יחזיקו בכלל הידע והכלים הנחוצים על מנת להעניק ייעוץ מקצועי ומעמיק, כזה אשר באמת ייתן מענה על הצורך בתכנון מקצועי במציאות פיננסית מורכבת כל כך כמו זו בה אנו חיים כיום. קורס זה פותח בסקירה כללית ויסודית של מורכבותה של הפרישה בעידן המודרני והכלים החשובים השונים העומדים לרשותו של מתכנן פרישה מקצועי. משם עובר הקורס לעסוק לעומק בתוכניות הפנסיוניות העיקריות הקיימות כיום בשוק, על שלל הפרטים והתוכניות השונות הזמינות כיום בשוק. השינויים המקיפים שנעשו ברגולציה בשוק הפנסיה הישראלי בשנים האחרונות מקבלים כמובן מקום נרחב גם כן, וכך מספר נושאים מרכזיים נוספים דוגמת מיסוי מענקי פרישה, מקדמי קצבה ועוד.

בנוסף לידע התיאורטי הנרחב, כוללים לימודי ייעוץ פרישה גם ניתוח של תיקי פרישה אמיתיים רבים ושונים, כמו גם סימולציות, רכישה של כלי עזר המסייעים בתכנון הפרישה, למידה ויישום של מודלים שונים מהתחום וכד'.

תכנון פרישה מקצועי מצריך היכרות מעמיקה של העולם הפנסיוני, וכזו ניתן לרכוש רק באמצעות לימוד שיטתי, כזה המועבר על ידי מומחים בעלי ניסיון עשיר בתחום, ובאמצעות עזרי לימוד בסיסיים ויעילים דוגמת מקרי בוחן, סימולציות של תיקי פרישה, מצגות הכוללות את החומר הרלבנטי וכלי עזר בסיסיים נוספים. כל אלו מהווים חלק אינטגראלי כאמור מקורס ייעוץ פרישה מקצועי.

 

הבדל פוטנציאלי משמעותי בהכנסה השוטפת בגיל הפרישה

על מנת להבין מעט טוב יותר את החשיבות העצומה של תכנון פרישה מקצועי ועד כמה תכנון מסוג זה עשוי לחולל שינוי בחייהם של אותם פורשים, כדאי להבין את ההבדלים שעשויים להיווצר בהכנסה השוטפת של פורש/ת ממוצעים, כאלו אשר עבדו במשך מרבית חייהם וכעת מעוניינים לנוח וליהנות מגיל הפרישה ללא צורך לעבוד יותר או לדאוג להכנסה ולמחייתם השוטפת בגיל זה.

ההפרש הפוטנציאלי בין אותו אדם אשר פורש ומבצע תכנון פרישה מקצועי לבין כזה אשר משאיר את העניינים בידי הרשויות ואינו מקדיש יותר מדי תשומת לב לנושא, יכול לנוע בטווח של עשרות אחוזים (!!). משמעות הדבר היא כי תכנון פרישה מקצועי עשוי לאפשר לכם לקבל מדי חודש (או בנקודת הפרישה עצמה) סכום אשר יהיה גבוה בעשרות אחוזים לעומת זה שתקבלו במידה ולא תדעו כיצד לדרוש ולנצל את מלוא הסכום המגיע לכם. חסכונות פנסיוניים אשר נצברו לאורך עשרות שנים, כמו גם קופות גמל למיניהן המיועדות לפתיחה ושימוש בגיל הפרישה, עלולות להתכווץ במידה ניכרת כתוצאה ממיסוי, תשלומי עמלות ודמי ניהול אלו ואחרים וכו' במידה ולא יודעים כיצד לנהל אותן בצורה נכונה. על ידי הקפדה על הפרטים והיצמדות למלוא התנאים המגיעים לכם על פי חוק, כמו גם לדרך הניהול הנכונה של מעמד הפרישה עצמו והאופן בו מנהלים מרגע זה ואילך את החסכונות שעומדים לרשותכם, אתם יכולים להגדיל את הכנסתכם בגיל הפרישה באופן משמעותי לעומת מצב בו לא תתכננו את הפרישה כיאות ותשאירו את הכל ליד הגורל (והשוק…).

 

לסיכום, תכנון פרישה מקצועי יכול לשנות משמעותית את החיים בגיל הפרישה, ולאפשר לכם להיות רגועים ונינוחים יותר, וליהנות מסכומים גבוהים יותר משמעותית. זאת ניתן להשיג באמצעות עבודה עם יועצי פרישה מקצועיים, כאלו אשר התמחו בתחום.