המשקיע ההונגרי האגדי – ג'ורג סורוס השתמש במונח "רפלקסיביות" על מנת לתאר את אחד המאפיינים המעניינים והחשובים ביותר של שוק ההון והמערכת הפיננסית כולה. הכוונה היא לעובדה כי השחקנים הפועלים בשוק ההון עצמו, כלומר – כלל המשקיעים והסוחרים, הגופים הפיננסיים השונים וכלל הציבור הרחב המרכיב את הכלכלה העולמית, כולם בעצם משפיעים בצורה ישירה ומידית על המתרחש בשוק, ואינם פשוט מגיבים לו כשחקנים פאסיביים. סורוס, אשר בנה הון עתק בן מיליארדי דולרים על בסיס ביצוע תחזיות מוצלחות במשך שנים, הבין כי ההשפעה של הסוחרים והשחקנים המרכיבים את השוק היא לא עניין שולי – מדובר בלב ליבו של שוק ההון, באחד המאפיינים החשובים ביותר שלו.
מה משמעותה של אותה רפלקסיביות של השוק, של העובדה כי הסוחרים הפועלים בשוק בעצם משפיעים על המחירים של הנכסים בהם הם סוחרים? עד כמה ניתן לראות בתנודות של השוק אמונה שמגשימה את עצמה, וכיצד ניתן לנצל לטובתנו תובנות אלו?

 

כדור השלג הנבנה מציפיות הסוחרים – נבואות שמגשימות את עצמן

כל מי שעוקב אחר שוק ההון והכלכלה העולמית לבטח כבר נתקל לא פעם במצבים בהם הציפיות של הסוחרים בשוק, כמו גם של כלל הציבור הכללי, יצרו בעצמם את המצב אותו חזו מראש. למה הכוונה? משברים פיננסיים עולמיים מהווים לרוב דוגמה טובה לכך, דוגמת המשבר של תחיל שנות השלושים של המאה הקודמת, או של 2008 בארצות הברית – שמועות אשר מתפשטות אודות פשיטת הרגל שצפויה של בנק מסוים גורמת להמוני אנשים למשוך בבת אחת את כספם מחשש שהבנק אכן יקרוס, והפעולה ההמונית הזו גורמת לכך שהבנק באמת יקרוס. האמונה הגשימה את עצמה וגרמה בפועל לתנודה משמעותית בשוק.
במובן מסוים השוק פועל כך באופן שיטתי וקבוע – סוחרים ומשקיעים מנוסים מבינים כי הם אינם מנסים לחזות את מה שיקרה במציאות האובייקטיבית, אלא את הציפיות (ולכן את ההתנהגות) של סוחרים ומשקיעים אחרים, כמו גם של הציבור הרחב. כאשר מתפרסם נתון אודות מלאי חביות הנפט בעולם, לדוגמה, מה שבאמת חשוב עבור סוחרים בשוק ההון הוא לא מה מלאי הנפט בפועל, אלא מה תהיה תגובתם של משקיעים וסוחרים אחרים לנתון שיפורסם.
סורוס מהווה דוגמה בלתי נשכחת לתובנה הזו מפני שמדובר בסיפור יוצא דופן, של משקיע רב ממון וכוח אשר ממש השתמש בממון שלו על מנת ליצור תנודות בשוק בכיוונים הרצויים (מבחינתו). בשנות התשעים הוא גרם בעצמו לפיחות בשער המטבע הבריטי על ידי מכירה בחסר של מיליארדי לירות שטרלינג, מה ששיחק כמובן לטובתו (מפני שהימר על פיחות המטבע). זהו סיפור קיצוני ויוצא דופן אמנם, אך את התובנה העומדת מאחורי ההיגיון של סורוס במקרה זה ניתן להכיל גם על פעילות שגרתית ומתונה יותר בשוק – ציפיות המשקיעים והסוחרים הן במידה רבה מה שגורם לשוק לנוע לכאן או לכאן, כך שהמונח "אמונה שמגשימה את עצמה" מתאר בצורה מילולית ומדויקת את אופן הפעולה של השוק.

 

לנתח ולהתמקד בתגובות השוק ולא בנתונים עצמם

כיצד ועד כמה רלבנטית אותה תובנה חשובה אודות הרפלקסיביות של השוק עבורנו, כסוחרים בפועל? התשובה היא כי מדובר באחד ממאפייני הפעולה הבסיסיים ביותר של השוק כולו, ולכן ההבנה של מאפיין זה חשובה, קריטית וניתנת לשימוש ויישום בפועל.
קודם כל חשוב להבין כי זוהי המערכת בה אנו פועלים, המערכת אשר את כיוונייה אנו מנסים לצפות. חשוב שנבין ונפנים כי מה שבאמת צריך לעניין אותנו במקרים רבים זה לא בהכרח מה שמתרחש במציאות בפועל (לדוגמה – כמה נפט נשאר בעולם או האם הריבית צפויה לעלות או לרדת), אלא מה ששאר השוק מצפה שיקרה. לציפיות של כלל המשקיעים והסוחרים השפעה ישירה וחזקה יותר על מה שיקרה לגרף מאשר לאירוע עצמו, אודותיו נסבות ציפיות אלו.
כיצד מיישמים זאת בפועל במסחר בשוק? ובכן, מעבר לסיגול התובנה החשובה הזו, נרצה ליישם קו מחשבה במסגרת הניתוח הטכני של השוק, כפי שהוא נלמד בלימודי שוק ההון למתחילים ולמתקדמים. כסוחרים טכניים, נרצה לזהות את הנקודות בהן קיימת מגמה ברורה בקרב המשקיעים של אמונה, או חוסר אמונה, בעלייה/ירידה של המחיר. עלינו לנסות ולזהות את מגמת האמונות והציפיות, ובעקבותיה את מה שיקרה לשערים ולמחיר, ולא לנסות לגשת ישירות למגמה הצפויה במחיר עצמו. היא תושפע בראש ובראשונה מציפיות המשקיעים, וזה מה שעלינו לקחת בחשבון.
כדאי להבין כי יישום התובנה הזו בפועל אינו פשוט כמו שהוא נשמע, וזו מסיבה אחת פשוטה – גם אנחנו מגיעים לשוק עם מערך ציפיות ואמונות משלנו, וקשה מאוד "להתגבר" עליהן ולראות את המצב בצורה ברורה ובהירה. לשם כך נדרשת עבודה רבה והיצמדות לשיטות ולתיאוריות הרלבנטיות, גם כאשר תחושת הבטן שלנו (הניזונה מהציפיות שלנו) אומרת אחרת. זו עוד סיבה טובה להקשיב טוב בשיעורים בלימודים שוק ההון העוסקים בניתוח טכני ובפסיכולוגיה של השוק – עלינו להבין כי אנחנו לא מיוחדים ונתונים לאותן השפעות פסיכולוגיות להן נתונים שאר המשקיעים. כאשר מדובר בתחזיות ואמונות בנוגע לצפוי להתרחש בשוק, כדאי שנבין את כוחן והשפעתן של ציפיות כלל המשקיעים על השוק, ולא ניתן לציפיות שלנו לעוור אותנו.