התחום של לימודי שוק ההון מתפתח במהרה בישראל בשנים האחרונות, עם יותר ויותר מכללות, בתי ספר ומוסדות שונים המציעים מסלולי לימודים שונים בתחום. האקדמיה לפיננסים מפעילה חטיבה של לימודי שוק ההון מזה שנים רבות, ומציעה מגוון רחב של קורסים שונים בתחום, המתמקדים בחלקם בהיבטים ספציפיים שונים בשוק ההון, ובחלקם מציעים תמונה כוללת ומקיפה יותר של השוק, כמו גם תרגול בפועל של שיטות שונות לניתוח השקעות ומסחר וכו'.

עבור המתעניינים בשוק ההון, הן בכלליות והן ספציפית בהשקעות או פעילות מסוימת כלשהי בשוק, מהם הקורסים המוצעים שכדאי להכיר ושיכולים לענות על הצורך להכיר טוב יותר את השוק ולפעול בו? להלן כמה מהקורסים המוצעים באקדמיה, והאופן בו הם חושפים את התלמידים לשוק ומעניקים להם כלים לפעול בו –

 

קורס שוק ההון למתחילים – זהו אחד הקורסים הבסיסיים, המוכרים והנרחבים ביותר במסגרת לימודי שוק ההון, המציע הן סקירה מקיפה ומעמיקה יחסית של נושאים עיקריים רבים בשוק ההון (החל מהיכרות כללית עם המערכת הבורסאית, קרנות נאמנות, מניות, אג"חים  ועד לשיטות ניתוח חברות והתמקדות בתחומים שונים בעלי חשיבות רבה כגון תעודות סל, נגזרים פיננסיים ועוד). הקורס מלבד לחומר תיאורטי רב מועבר הן באופן פרונטאלי והן על ידי חומר לימוד הניתן לתלמידים. קורס שוק ההון למתחילים כולל גם תרגול מעשי במערכות מסחר מדומות, במטרה להעניק לתלמידים היכרות מעשית של ממש עם עולם המסחר הבורסאי ולהכינם למסחר עצמאי.

 

השקעות ערך (קורס שוק ההון למתקדמים) – בהמשך ישיר לקורס שוק ההון למתחילים, ניתן ואף רצוי להעמיק את הידע בקורס ההמשך אשר עוסק בהשקעות ערך, ומציע כלים מתקדמים ומעמיקים יותר למסחר בשוק ולניתוח הנתונים המגיעים ממנו. בקורס מושם דגש על למידה ויישום של מודלים שונים המאפשרים למשל לזהות מניות ואגרות חוב שונות אשר אטרקטיביות למסחר, כמו גם על ניהול תיק השקעות באופן כללי. כלומר, קורס זה מתמקד באופן מעמיק יותר בחלק מהשיטות והכלים אשר נלמדו בקורס למתחילים, ומושם בו דגש על התמקצעות פרקטית בנושאים אלו.

 

קריאת דוחות כספיים – הן עבור משקיעים וותיקים והן עבור יזמים מתחילים, אנשי מקצוע מעולם הפיננסים ובעצם כל אחת ואחד המעוניינים להכיר טוב יותר את המערכת הפיננסית הסבוכה בה אנו פועלים וממנה כולנו מושפעים ללא יוצא מן הכלל, קריאה מושכלת של דוחות כספיים היא אחת מאבני הבסיס להבנת השוק. במסגרת קורס זה מושם דגש על עקרונות חשבונאיים מרכזיים אותם יש להכיר על מנת להצליח ולקרוא דוחות כספיים באופן באמת יעיל. עקרונות אלו יכולים בקלות לאפשר לנו לזהות אזהרות ו"דגלים אדומים" בנוגע לחברה או תאגיד מסוים, כמו גם הזדמנויות מבטיחות להשקעה. בניגוד לקורסים ומסלולי לימוד רבים אחרים שניתן למצוא בחטיבות לימודי שוק ההון של בתי ספר שונים, קורס זה מציע ידע וכלים בסיסיים וחשובים אשר רלבנטיים פחות או יותר עבור כולם, ולא רק עבור המתעניינים ספציפית במסחר בורסאי או בפעילות ממוקדת זו או אחרת במסגרת השוק.

 

פסיכולוגיה בהשקעות – גם זו דוגמה לקורס אשר מעט שונה במהותו ממרבית הקורסים המקצועיים והממוקדים המוצעים במסגרת לימודי שוק ההון. כל מי שמתעניין בשוק מבין כי לפסיכולוגיה האנושית השפעה מכרעת על הפעילות בו ועל המערכת הפיננסית כולה. בעוד השפעה זו פעמים רבות אינה ברורה וגלויה לעין, לא חייבים להיות פסיכולוגיים מקצועיים על מנת להבין לפחות את חלקה, ובכך לקבל תמונה טובה ואמינה יותר בנוגע למתרחש בשוק. במסגרת קורס זה מושם דגש בעיקר על כשלים נפוצים וטעויות החוזרות על עצמן בקרב משקיעים ועל הגורמים הפסיכולוגיים להם, גורמים מהם כל אחת ואחד מאיתנו מושפעים גם כן…

 

ניתוח טכני – מי שהתעניין מעט בעולם המסחר הבורסאי וודאי מכיר את המושג "ניתוח טכני". מדובר באחת משיטות ניתוח המידע המוכרות ביותר בעולם המסחר, שיטה בה נעשה שימוש נרחב בגרפים על מנת לזהות מגמות ודפוסים שונים בשוק, וכך להעריך באופן מושכל את מחירי הנכסים הפיננסיים השונים הנסחרים. על ידי שימוש בנתונים ההיסטוריים המגיעים מן השוק ותוך הסתמכות על מחזורי המסחר, מאפשר הניתוח הטכני לצפות בסבירות גבוהה יחסית מגמות שונות בשוק, מה שמעניק כמובן יתרון משמעותי לסוחרים בו.

קורס זה מיועד גם ובעיקר למי שאינו בקיא בשיטה, ובמסגרתו מתחילים מההתחלה, לומדים את המושגים הבסיסיים הנחוצים ולומדים את מרכיביה השונים של השיטה לעומק.

 

כלכלת המשפחה – עוד מציעה האקדמיה לפיננסים במסגרת חטיבת לימודי שוק ההון הן קורס נרחב והן סדנא ממוקדת אשר עוסקים שניהם בכלכלת המשפחה. לנהל משק בית מבחינה כלכלית אינו עניין של מה בכך בימינו. לכל גבר ואישה המנהלים משק בית כדאי להתמקד יותר בניהול כלכלי מושכל ונכון של משק הבית, ללמוד מהם הנתונים העיקריים אליהם יש לשים לב, כיצד לתכנן את תקציב משק הבית, כיצד ניתן לייעל את ההתנהלות הכלכלית וכו'. ידע זה יכול לא רק להציל משקי בית רבים מחובות מעיקים אלא גם לאפשר מחייה ברמת חיים גבוהה, פינוי של זמן רב מסדר היום ומהשבוע וכו'.

 

לרשימת הקורסים לחצו כאן