שוק הנדל"ן הפך בשנים האחרונות לנחלת הכלל, החל ממשקיעים קטנים או סקרנים המתעניינים בשוק ממגוון כיוונים שונים ועד לבנקים וגופי המימון הגדולים המתייחסים לתחום זה יותר ויותר כאל חלק מרכזי וחשוב במשק ובכלכלה בכלל, כחלק אינטגראלי ומרכזי משוק ההון עצמו. גם בישראל ניכרת ההתעניינות הגוברת בעולם הנדל"ן, כאשר אינספור מיזמים שונים יוצאים אל הפועל מדי שנה בהנהגתם של יזמים חדורי מוטיבציה, כמו גם של משקיעים גדולים, פרטיים ומוסדיים כאחד. בתוך כל העניין הזה שמעורר לאחרונה עולם הנדל"ן, מופנית הרבה מאוד תשומת לב גם לתחומי הלימוד החדשים שנוצרו בעקבות הנהירה ההמונית לתחום, תחומים המכונים בכלליות – לימודי נדל"ן. כפי שנראה מיד, האקדמיה לפיננסים מהווה מבחינות שונות את הגוף המוביל והגדול ביותר בכל הנוגע ללימודי נדל"ן בישראל 2019.

 

הרבה יותר מקורס נדל"ן פשוט – מה כוללים לימודי נדל"ן?

בטרם נפנה לסקור את חטיבת לימודי הנדל"ן הגדולה והמצליחה בישראל, זו של האקדמיה לפיננסים, כדאי להבין טוב יותר – למה בדיוק הכוונה כיום במונח "לימודי נדל"ן", לפחות כאן בישראל?

ובכן, מדובר בשם כללי אמנם, אך במרבית המכללות ובתי הספר העוסקים בתחום, משמעות הביטוי – "לימודי נדל"ן" היא דומה (פחות או יותר) – הכוונה היא לקורסים שונים בתחום הנדל"ן, המכשירים את הלומדות והלומדים בהם לעסוק בתחום זה בדרכים שונים, חלקן מהוות מקצועות מוסדרים וברורים וחלקן נוטות יותר לכיוון היזמות היצירתית ולעיתים אף הספקולטיבית. קורס יזמות נדל"ן, לדוגמה, מעניק לתלמידים את הכלים לפעול כיזמי נדל"ן יצירתיים ועצמאיים, תוך שימוש בשיטות מושכלות ומוגדרות היטב (למשל, לזיהוי נכסים הנמכרים במחירים אטרקטיביים ביחס למחיר השוק). כלומר, גם תחומים "יצירתיים" וחסרי הגדרה נוקשה כגון יזמות נדל"ן, נלמדים כיום במסגרת לימודים מסודרת ומפורטת אשר נוצרה על מנת לאפשר לכל המתעניינות והמתעניינים בתחום לפעול בו גם ללא ממון רב במיוחד.

בנוסף, ניתן לשייך לתחום של "לימודי נדל"ן" כיום גם קורסים מקצועיים המכינים לקראת תעסוקה מקצועית מסודרת ומוגדרת בעולם הנדל"ן, כאשר כאן הדוגמה הטובה ביותר הקופצת לראש היא כמובן – קורס תיווך. קורס זה מכין לקראת הבחינה הרשמית מטעם רשם המתווכים בישראל, בחינה הנדרשת לצורך קבלת רישיון תיווך רשמי מטעם המדינה, בלעדיו אסור כאמור לעסוק בתיווך נדל"ן באופן חוקי.

 

מגוון קורסים ומצבת תלמידים נרחבת – חטיבת לימודי נדל"ן של האקדמיה לפיננסים  

לאחר שהכרנו באופן כללי ביותר את התחום של לימודי נדל"ן, ומאחר ומדובר כאמור באחד הנושאים ה"חמים" והמסקרנים ביותר כיום בעולם הלימודים הישראלי, נעבור לסקור את חטיבת לימודי הנדל"ן של האקדמיה לפיננסים, המהווה כיום את אחד הגופים המרכזיים והמובילים בתחום.

הסיבה לכך שהאקדמיה לפיננסים נחשבת לאחד הגופים המרכזיים והמובילים בעולם הלימודים הישראלי בכל הנוגע ללימודי נדל"ן, נובעת הן ממגוון ומבחר הקורסים המוצעים במסגרת חטיבת לימודי הנדל"ן של האקדמיה, ממגוון המרצים בעלי ניסיון רב בתחום הנדון, המעניקים מהטבע מניסיון  שחברו במהלך השנים למשתתפי הקורס. והן מספר התלמידות והתלמידים המרוצים אשר כבר השתתפו בקורס/ים במסגרת חטיבה זו ושמחים להעיד על איכותם של קורסים אלו, כמו גם על האופן בו יישמו והשתמשו במידע הרבה שצברו במסגרת הלימודים.

 

בכל הנוגע למגוון הרחב של קורסים ומסלולי לימודים שונים שניתן למצוא במסגרת חטיבת לימודי נדל"ן של האקדמיה לפיננסים, מספיק להעיף מבט ברשימה על מנת להיווכח בהיצע – לצד קורסים מוכרים ו"פשוטים" יחסית דוגמת קורס תיווך ניתן למצוא קורסים יצירתיים יותר דוגמת קורס יזמות נדל"ן, קורס משולב המחבר בין תיווך לבין יזמות נדל"ן, קורסים העוסקים בשווקי נדל"ן ספציפיים בחו"ל (וספציפית בשוק האמריקאי),קורסים ללימודי יעוץ משכנתאות וקורס ייעודי העוסק בהתחדשות עירונית בישראל ובתמ"א 38 – מקור לאינספור עסקאות נדל"ן משגשגות במהלך העשורים האחרונים בישראל.

במסגרת חטיבת לימודי נדל"ן של האקדמיה ניתן למצוא כאמור מספר קורסים המספקים למשתתפות ולמשתתפים בהם תעודות והכשרה ישירה על מנת לעסוק במקצוע ספציפי מסוים בעולם הנדל"ן, כבר ברגע בו יסיימו את הקורס עצמו. כבר הזכרנו את הדוגמה המרכזית לכך – קורס תיווך המהווה הכנה מקדימה מעמיקה ונרחבת לקורס של רשם המתווכים המעניק רישיון תיווך רשמי, אך ב"קטגוריה" זו ניתן למנות למשל גם קורס נוסף שמעבירה האקדמיה – קורס יועצי משכנתאות. קורס זה נבנה על מנת לתת מענה לצורך מהותי שנוצר בשוק, בדומה לצורך באנשי תיווך מקצועיים. במקרה זה (של קורס יועצי משכנתאות) הכוונה היא לצורך בייעוץ מקצועי ופיננסי לאנשים הנוטלים משכנתאות. בעוד מצד אחד מדובר בהלוואה הגדולה הנפוצה ביותר בארץ, ומצד שני בהלוואה כבדת משקל אותה מחזירים לרוב לאורך עשרות שנים קדימה, המסקנה המתבקשת היא כי האדם הממוצע הנוטל משכנתא ומגיע ללא ידע מעמיק או הסמכות פיננסיות נרחבות מהבית, זקוק לייעוץ מקצועי אשר ישמור על האינטרסים שלו. במקום להתנהל אך ורק תחת הכוונה וייעוץ של הבנק עצמו (הוא הגוף המעניק לנו את ההלוואה ולכן אינו אמור להוות גם את הגוף היחידי המגן על האינטרסים של הלווה עצמו), מעניקים יועצי משכנתאות ייעוץ וליווי מקצועי לנוטלי המשכנתא ומסייעים להם לסגור את העסקה הטובה ביותר מבחינתם, ולא רק מבחינת הבנק…

 

לסיכום, לצד קורסי נדל"ן המכשירים לעסוק באופן מקצועי בתחומים כמו תיווך או ייעוץ משכנתאות, כולל עולם לימודי הנדל"ן גם קורסים ומסלולי לימוד דוגמת "יזמות נדל"ן" או קורסים המשלבים בין יזמות לבין מקצוע רשמי דוגמת תיווך. האקדמיה לפיננסים מציעה כיום את חטיבת לימודי הנדל"ן הגדולה והמצליחה ביותר בארץ, המועברת על ידי מרצים מקצועיים ומנוסים ביותר בתחום זה.