שוק הנדל"ן האמריקאי מושך אליו אינספור יזמים ומשקיעים מכל רחבי העולם מדי שנה. הסיבות לכך הן כנראה רבות ומגוונות, החל מתרבות עסקית מזמינה ומשוחררת יחסית המאפיינת את השוק האמריקאי במגוון ענפים שונים ועד להיותה של ארצות הברית הכלכלה הגדולה והיציבה ביותר בעולם (כן, גם היום…), ולכן מהווה השוק האמריקאי מקום בטוח יחסית להשקעות בעיני משקיעים רבים. כך או כך, העניין הרב של משקיעי ויזמי נדל"ן בשוק האמריקאי אינו פוסח גם על המשקיעים והיזמים הישראלים, הפועלים בהמוניהם בשוק הנדל"ן האמריקאי על בסיס קבוע. בעוד אחד המיתוסים המוכרים והוותיקים ביותר בהקשר זה טוען כי פעילות נדל"ן בחו"ל, וספציפית בארצות הברית, אינה כדאית ומשתלמת עבור מי שאינו נמצא פיסית באותה מדינה ופועל ממנה, מעניין לבחון שאלה זו ולנסות ולהבין האם אכן מדובר בכדאיות נמוכה, או שמה העולם של היום מאפשר לפעול בתחום הנדל"ן מעבר לים, גם כאשר אנחנו ממוקמים כאן בישראל?

 

לא בהכרח רעיון מופרך – אתגרים נפוצים בניהול השקעות נדל"ן בארה"ב

על מנת לבחון את אותו "מיתוס" לפיו פעילות השקעות ויזמות נדל"ן בשוק האמריקאי אינה משתלמת עבור יזמים ומשקיעים הממוקמים ופועלים בישראל, אלא רק עבור מי שמתגורר ופועל מארצות הברית עצמה, כדאי להבין כי טענה זו אינה מופרכת מיסודה – ישנם יתרונות מהותיים לפעולה בעולם ההשקעות בכלל, ובעולם השקעות הנדל"ן בפרט, למשקיעים הנמצאים בקרבת מקום מבחינה גיאוגרפית. יתרון זה מובחן ומובהק ביותר כאשר מדובר בהשקעות מצומצמות יחסית (דוגמת רכישת דירה או שתיים להשקעה), הנעשות על ידי משקיעים ישראלים במדינה רחוקה כמו ארצות הברית – הניהול השוטף של דירה להשקעה (המושכרת לשוכרים מקומיים) מצריך התייחסות מתמדת מסוגים שונים מצד בעל הנכס. עם זאת, כמובן שלא מעט משקיעים זרים מחזיקים דירות להשכרה בארצות הברית ולכן נמצאו פתרונות טכניים הולמים לבעיה ספציפית זו, בעיקר בדמותן של חברות ניהול נדל"ן, אשר מנהלות את הנכס מ א' ועד ת', החל ממציאת שוכרים והכנסתם לדירה ועד לתחזוקה שוטפת ויומיומית הנדרשת על פי חוק מבעל הנכס. כמובן שחברת ניהול מסוג זה גובה סכום חודשי או שנתי מסוים, וסכום זה חייב להיכלל בחישוב המקדים של ההוצאות השוטפות הצפויות מהנכס, כך שלא כל עסקה היא בהכרח אטרקטיבית כפי שהיא נראית במבט ראשון.

 

השקעות נדל"ן בחו"ל בעידן גלובאלי – על יתרונות התקופה בה אנו חיים

בעוד ישנם כמובן אתגרים הייחודיים לשוק האמריקאי, כמו גם כאלו המאפיינים את מרבית השקעות הנדל"ן בחו"ל עבור משקיעים זרים, קיימים כאמור פתרונות ייעודיים לבעיות אלו, כפי שראינו בדוגמה של חברת ניהול נכסים חיצונית (פתרון נפוץ ביותר בארצות הברית).

אך בחינה מעמיקה של אותו "מיתוס" בו אנו עוסקים כאן חייבת לקחת בחשבון גם כי מיתוס זה, אשר כאמור אינו חסר ביסוס, נוצר והופץ כבר לפני עשרות שנים. העולם בו אנו חיים השתנה מאז מן הקצה אל הקצה וחלק מהשינויים שאירעו מחלישים משמעותית מאותו מיתוס, ומשחקים ישירות לידיהם של יזמים ומשקיעים זרים (וביניהם ישראלים) המעוניינים לפעול "מרחוק" בשוק הנדל"ן האמריקאי.

הכוונה כאן היא בעיקר לשינויים בענפי התקשורת מצד אחד, והתחבורה מצד שני. בנוגע לזה האחרון, שינויים אלו באים לכדי ביטוי בהוזלה משמעותית בעשור או שניים האחרונים בעלויות הטיסות לחו"ל בכלל ולארצות הברית בפרט, מה שהופך את נסיעות העסקים של יזמים ומשקיעים ישראלים בארצות הברית לזמינות ואפשריות הרבה יותר. לכן יכול משקיע טיפוסי לטוס לארה"ב לצורך סגירת העסקה, ואף לצורך בקרה שוטפת של מצב הנכס וכד' מדי שנה.

אך השינוי המהותי והנרחב יותר בוא כמובן זה שהתרחש (ועדיין נמצא בעיצומו) בעולם התקשורת והמחשבים, זוהי המהפכה הדיגיטלית רחבת ההיקף אותה כולנו חווים מזה כשני עשורים. כיום, פעולות כמו ניהול משא ומתן, חיפוש וסקירה של נכסים פוטנציאליים, יצירת קשר ישיר עם מוכרים, מתווכים וכו' – כל אלו פעולות אותן ניתן לעשות ביתר קלות ויעילות בזכות עולם המחשבים והאינטרנט העומד לרשותנו. שיחות ווידאו ישירות באיכות גבוהה, תוכנות המאפשרות לסייר בהדמיה וירטואלית מדויקת של נכסי נדל"ן ומאגרי מידע ותקשורת אינסופיים ויעילים להפליא בפעולתם – כל אלו ועוד פותחים בפני המשקיע והיזם הישראלי המעוניין לפעול בנדל"ן בארצות הברית ים של אפשרויות והזדמנויות חדשות, המפצות בגדול על החסרונות של הריחוק הגיאוגרפי בין מקום מגוריו של אותו משקיע לבין השוק בו הוא מעוניין לפעול.

בהקשר זה, יתרונות העידן הדיגיטלי חסר התקדים בו אנו חיים כיום הופכים את פעילותם של יזמי ומשקיעי נדל"ן "זרים" בשוק האמריקאי לנוחה ואפשרית הרבה יותר ממה שהייתה בעבר.

 

גם הסיוע הממוקד שניתן לקבל השתפר משמעותית – לימודי נדל"ן מעבר לים

מעבר לפתרונות טכניים ייעודיים שונים הפונים ישירות למשקיעים זרים במדינה כמו ארצות הברית ולטכנולוגיית התקשורת הקיימת כיום ומקלה משמעותית על היכולת לפעול "בשלט רחוק" בתחום זה, גם עולם הידע והתמיכה הזמינים עבור היזם/משקיע הישראלי הפוזל אל עבר השוק האמריקאי השתפר משמעותית בשנים האחרונות.

הכוונה היא ללימודי נדל"ן מסוגים שונים, וספציפית לקורס יזמות והשקעות נדל"ן מעבר לים – קורס מקצועי שלם המתמקד ספציפית במידע ובכלים הרבים והשונים הזמינים כיום עבור יזמי ומשקיעי נדל"ן ישראלים המעוניינים לפעול בשוק האמריקאי. במסגרת קורס מסוג זה מועבר ידע טכני רב הנוגע לכל השלבים השונים המרכיבים את פעילותם של יזמי נדל"ן ישראלים הפועלים בחו"ל, תוך דגש על השוק האמריקאי. דרכים שונות לחפש ולבחון מידע המגיע משוק זה, איתור נכסים ועסקאות פוטנציאליות, ערוצי מימון שונים בארה"ב, תכנון המיסוי הנוגע לעסקה מסוג זה ועוד אלף ואחד נושאים טכניים שונים המרכיבים יחדיו את גוף הידע הנרחב הנדרש על מנת למקסם את הפוטנציאל של עסקאות נדל"ן בארה"ב. כל זה מועבר כמובן על ידי מורים ומרצים מנוסים וותיקים בעולם הנדל"ן, אשר פעלו לא פעם בחו"ל וגם בשיטת ה"שלט הרחוק", כלומר – בלי לעבור לגור בארצות הברית.

 

אז האם משתלם לפעול בשוק הנדל"ן האמריקאי גם כאשר אנחנו מתגוררים בישראל או במדינה אחרת? התשובה היא – בהחלט כן! אך צריך לדעת מה עושים ולהקדיש את הזמן והמשאבים על מנת ללמוד סוג ספציפי זה של פעילות השקעות נדל"ן באופן מעמיק. רכישת הידע והכלים הנכונים תאפשר לכם לפעול בארצות הברית גם כאשר אתם כאן, עם סיכויי הצלחה גבוהים ביותר.