התחום של לימודי נדל"ן כולל מספר סוגים שונים של קורסים ותחומי לימוד, אשר עוסקים בתחומים שונים ונבדלים בתוך עולם הנדל"ן. דוגמה מתבקשת לכך היא קורס תיווך נדל"ן לעומת קורס השקעות נדל"ן –מדובר בשני תחומי פעילות נבדלים ושונים: קורס אחד מאפשר לרכוש מקצוע לכל דבר ועניין (תיווך) בעוד השני מציע ידע וכלים שונים לפעילות עצמאית ויצירתית יותר בענף. במיוחד במקרה של קורס יזמות נדל"ן, מתעניינים אנשים רבים כיצד ניתן ללמוד בצורה מסודרת תחום כמו יזמות, וכיצד ניתן ליישם את מה שלומדים בפועל. לכן, נרצה לעסוק כאן בדוגמה ספציפית ורלבנטית – כיצד לימודי יזמות נדל"ן (ולימודי נדל"ן באופן כללי) יכולים לסייע לנו כיזמים להוציא אל הפועל פרויקטים שונים של התחדשות עירונית?

מה מצריכים פרויקטים של התחדשות עירונית ומה הקשר לקורס נדל"ן?

פרויקטים רבים ושונים של התחדשות עירונית יצאו לפועל בישראל בעשורים האחרונים, וסביר להניח שכולנו שמענו על פרויקט ההתחדשות העירונית הנפוץ והמוכר מכולם – תמ"א 38. אינספור פרויקטים מסוג זה הושלמו בעשורים האחרונים בישראל, ולמרות שתכנית זו אמורה להשתנות בשנים הקרובות, גם היום ניתן למצוא לא מעט פרויקטים כאלו שעדיין יוצאים לדרך או נמצאים בשלבי הקמה ותכנון.

מה מצריכים פרויקטים כמו תמ"א 38 וסוגים נוספים של מיזמי התחדשות עירונית, שניתן (ורצוי) ללמוד בצורה מקצועית ומסודרת, למשל במסגרת קורס יזמות נדל"ן?

ובכן, תמ"א 38 מהווה דוגמה טובה לכך מפני שבפרויקט מסוג זה חלקו של היזם הוא גדול, משמעותי ומכריע. במרבית המקרים הפרויקט פשוט לא ייצא לפועל ללא יזם טוב אשר מתווך בין הגורמים השונים וקורה להכל לקרות. היזם בפרויקטים אלו מקשר בין בעלי הדירות בבניין לבין הקבלן המבצע, העיריה המעניקה את האישור לביצוע התוכנית וגורמים נוספים, ולמעשה רוקח את העסקה וגורם לה לרקום עור וגידים. לא פשוט לתווך בין כל כך הרבה גורמים שונים, במיוחד לא כשמונח על השולחן כסף גדול ממנו כולם רוצים כמה שיותר, ואף אחד לרוב אינו מעוניין לוותר או "להרגיש פראייר".

לימודי נדל"ן, בפרט קורס יזמות נדל"ן, יכולים להעניק ליזם פוטנציאלי כלים משמעותיים ושימושיים רבים על מנת להצליח להוציא פרויקט שכזה אל הפועל. למשל – הבנה רחבה יותר של שוק הנדל"ן והאופן בו מתומחרים בו נכסים, היחשפות להיבטים משפטיים שונים אשר לפחות חלקם רלבנטיים ביותר עבור פרויקטים של התחדשות עירונית (התלויים בקבלת אישורים משפטיים, כמובן), יכולת לתמחר או להעריך שווי של נכסים באזורים שונים על מנת להבין האם פרויקט בבניין זה או אחר אכן יהיה משתלם עבור הקבלן המבצע וכיוצ"ב.

ללמוד בצורה מסודרת את כל מה שלא ניתן למצוא באינטרנט

היתרון המשמעותי של קורס נדל"ן בהקשר של הוצאת פרויקט התחדשות עירונית לפועל, הוא כי הוא מאפשר למשתתפים בו להיחשף למידע ולטיפים שלא ניתן פשוט למצוא משיטוט בין אתרי אינטרנט העוסקים בתחום. על מנת להוציא לפועל עסקאות של התחדשות עירונית דוגמת תמ"א 38 כיזמים, נדרש להגיע עם כלים מקצועיים ושימושיים, עם ידע והבנה של התחום שאין לכל אחד. את זה ניתן לקבל במסגרת קורסי נדל"ן שונים, המועברים על ידי אנשי נדל"ן מנוסים ומשופשפים ובמסגרת מוסד לימודים המתמחה בעולם הנדל"ן, ומרכז המון ידע בתחום.

על מנת להבין את החשיבות של לימודים מקצועיים בתחום זה מומלץ לדבר עם יזמי נדל"ן אשר כבר מעורבים בפרויקטים של התחדשות עירונית. הם יוכלו להעיד על רמת המורכבות והאתגר שבדרך כלל מאפיינים את העיסוק בפרויקטים מסוג זה.

המאמר פורסם ב-27.1.2022