התפשטותו המהירה של נגיף הקורונה בעולם כולו מביאה להשלכות חסרות תקדים על החברה האנושית והכלכלה העולמית והמקומית גם יחד. עשרות אחוזים מהאוכלוסייה מוצאים עצמם לפתע ללא עבודה למשך תקופת זמן בלתי ידועה, והבורסות ושוק ההון כולו מגיבים בהתאם. כל יום שחולף בו ההגבלות והסגרים למיניהם נשארים איתנו ואף מחמירים מביאים להחמרת המשבר הנוכחי, ולהארכת פרק הזמן העתידי בו הוא צפוי להשפיע על השוק. לכן, אף תחום מוגן מהשפעת המצב, וכך גם עולם הנדל"ן מושפע ישירות וגורם לרבים לתהות – מה עושים עכשיו? מה תהיה ההשפעה אורכת הטווח של המשבר על שוק הנדל"ן והאם עכשיו זה זמן טוב להשקיע, או שמא עדיף לחכות לדעיכת המשבר. כמובן שהתשובות על שאלות אלו אינן ידועות ובכל מקרה אינן פשוטות וחד משמעיות, אך בכל זאת ניתן להגיב למצב בדרכים מושכלות שונות, גם במסגרת עולם הנדל"ן.

 

זמן מושלם ללמוד את התחום – לימודי נדל"ן בצל המשבר

אחת ההשלכות הישירות של המצב הנוכחי בו חלקים נרחבים בעולם ובכלכלה נעצרים ונכנסים לבידוד והקפאה, היא עלייה משמעותית בכמות הזמן הפנוי העומד לרשותנו. לפתע, לעשרות אחוזים מהאוכלוסייה מתפנה המון זמן אותו צריך להעביר בבית ובריחוק חברתי, וזמן פנוי יכול להיות מאוד מאתגר ובעייתי מבחינות מסוימות, אך גם להציע הזדמנויות ואפשרויות חדשות. אחת האפשרויות הטובות ביותר הנפתחות בפנינו כאשר מתפנה לנו המון זמן היא האפשרות ללמוד ולהעמיק את ההיכרות, הידע וההבנה שלנו בתחומים מסוימים. אפשרות זו היא גם אחד הדברים הבטוחים והמתבקשים ביותר בהקשר של עולם הנדל"ן – עבור מי שמתעניין בתחום זוהי הזדמנות נהדרת להרחיב ולהעמיק את הבנתו והיכרותו עם התחום, בין השאר באמצעות לימודי נדל"ן ייעודיים. כמובן שרבים מהקורסים ומסלולי הלימודים השונים נעצרו גם הם לעת עתה, אך במקומות רבים ניתן למצוא קורסים אונליין או חומר לימוד המתפרסם ברשת, ולא חסרות דרכים ללמוד גם כאשר רובנו נמצאים בסגר בבית לאורך היום.

לימודי נדל"ן בזמן המשבר הם אופציה אטרקטיבית במגוון תחומים בתוך עולם הנדל"ן, כאשר גם מי שמתעניין ביזמות נדל"ן "טהורה" (כלומר – לפעול בשוק הנדל"ן כיזמים ולא מתוקף רישיון תעסוקה מוגדר כלשהו) יכול להקדיש את זמנו בתקופה הנוכחית על מנת ללמוד את התחום במגוון דרכים, ביניהן חומרי לימוד שמפרסמים מוסדות לימוד המתמחים בתחום, דוגמת האקדמיה לפיננסים. בניגוד למה שרבים חושבים, גם התחום של יזמות נדל"ן ניתן ללמידה מסודרת ואכן מועבר בפורמאטים שונים של קורס יזמות נדל"ן.

 

לנצל את הזמן על מנת להתכונן למבחני ההסמכה עבור רישיון תיווך

מלבד ליזמות נדל"ן, מהווה תקופה זו זמן מצוין גם לצורך לימודי נדל"ן שונים, דוגמת לימודים לקראת מבחן ההסמכה לקבלת רישיון תיווך. בניגוד לתחום של יזמות נדל"ן, תיווך הוא תחום מרכזי בתוך עולם הנדל"ן בו עוסקים באופן מוסדר, רשמי ומקצועי, באמצעות רישיון מיוחד המונפק מטעם המדינה (רשם המתווכים). ללא רישיון תיווך לא ניתן לעסוק במקצוע זה באופן חוקי, ורבים שואפים להשיג רישיון זה הן על מנת לעסוק בתיווך גרידא והן על מנת להרחיב את הידע וההיכרות שלהם עם עולם הנדל"ן, ולשלב את פעילותם כמתווכים יחד עם פעילות נוספת בתחום דוגמת יזמות נדל"ן.

אמנם בנקודה בה התפשטות הקורונה עדיין נוכחת ואינה צפויה להיעלם בקרוב מאוד המשק כולו נמצא בסוג של הקפאה, ולכן גם בחינות רשם המתווכים מוקפאות ופעילותם של מתווכים נמצאת בעצירה מלאה או חלקית, אך המצב צפוי להשתנות בתוך מספר שבועות, או לכל היותר חודשים. במוקדם או במאוחר השוק יחזור לפעילות בהיקף הרגיל, ואז תעודת תיווך יכולה להיות שווה הרבה מאוד. את הזמן שאנחנו מבלים בבידוד בבית ניתן לנצל על מנת להתכונן למבחן ההסמכה, כך שנוכל לגשת אליו ולעבור אותו בהצלחה ברגע שהעניינים יחזרו למסלולם.

 

מה צפוי לשוק הנדל"ן כשהמצב יחזור לקדמותו?

שאלה מעניינת ביותר היא – מה צפוי לקרות לשוק הנדל"ן (כמו גם לשוק ההון כולו), כאשר משבר הקורונה יחלוף והמצב יתחיל לחזור לקדמותו? על פי ההערכות של מה צפוי לקרות בתחום כאשר העניינים יחזרו למסלולם, ניתן לנסות ולהעריך מה יהיה אופייה של הפעילות בשוק הנדל"ן ברגע שנחזור לשגרה, ובהתאם לתחזיות אלו ניתן אולי להתחיל ולהתכונן כבר עכשיו. יזמי נדל"ן הם אנשים אשר תעסוקתם מבוססת על ניתוח המצב בשוק ונקיטת צעדים אמיצים, על הסתגלות מהירה לשינויים המתרחשים בשוק ומציאת הזוויות מהן ניתן לייצר פעילות רווחית לאור השינויים המתרחשים. לכן, ברור מדוע ספציפית עבור יזמי נדל"ן התחזיות בנוגע לסיום המשבר ולמה שיקרה אחריו בשוק הן רלבנטיות וחשובות במיוחד.

ובכן, מה באמת צפוי לקרות? מתי צפוי המשבר להסתיים ומה יהיו ההשלכות השונות על שוק הנדל"ן בעקבות כל מה שקורה עכשיו? כמובן שהכל בגדר תחזיות וספקולציות, אף אחד אינו יודע לבטח מתי המשבר יחלוף באמת והחיים יחזרו למסלולם ה"רגיל". ובכל זאת, אם לשפוט על פי משברים כלכליים גדולים בעבר, כאשר המשבר חולף השוק בדרך כלל מתאושש ומחזיר את המדדים שצללו בעקבות המשבר לרמתם המקורית שלפני המשבר, ומעבר לכך. בטווח הארוך השוק תמיד עולה, וזה נכון לגבי שוק ההון ושוק הנדל"ן כאחד. גם לאחר המשבר החמור האחרון, זה של שנת 2008 אשר החל משוק המשכנתאות האמריקאי והיה משבר נדל"ן במהותו, השוק התאושש במהרה ובחדות. בתוך כמה שנים ספורות החזיר לעצמו שוק הנדל"ן את כל מה שאבד במשבר, לפחות מבחינת ערכי הנכסים. מי שקנה נכסי נדל"ן בארצות הברית, למשל, במהלך השנה בה השוק היה למטה, הרוויח מכך ובגדול. כיום, לא הרבה יותר מעשור לאחר המשבר ההוא, נכסי הנדל"ן שנקנו בשיאו של המשבר הכפילו ושילשו את ערכם במקומות רבים בארצות הברית ובעולם כולו.

האם זה מעיד על כך שגם לאחר המשבר הנוכחי השוק צפוי להתאושש ולהחזיר את שווי נכסי הנדל"ן לרמתם שלפני המשבר, ומעבר לכך? כמובן שלא ניתן לקבוע זאת בוודאות, אך אנליסטים זהירים רבים מחזיקים בדעה זו, גם אם כרגע רובם עדיין נמנעים מלפרסם דעות כאלו בפומבי.

לסיכום, במידה ואתם מאמינים שהמשבר יסתיים בנקודת זמן כלשהי והעניינים יחזרו לשגרה, יש לכם הרבה למה לצפות בתור יזמי נדל"ן, כמו גם בתור מתווכים ואנשי מקצוע מסוגים נוספים הפועלים בתחום. את הזמן הרב שהתפנה לכולנו בשבועות הנוכחיים ניתן לנצל על מנת ללמוד את התחום, להתקדם אל עבר הסמכות שונות בו ולהתכונן ליום שאחרי, בו הפעילות בשוק תחזור להיות אטרקטיבית ביותר.