אינספור אנשים בארץ ובעולם נוהרים בשנים האחרונות לבתי ספר ומכללות ללימודי שוק ההון, מוסדות שונים המכשירים את התלמידים לתעסוקה במקצועות הייעוץ והניהול הפיננסיים השונים ומציעים גם לא מעט קורסים המעניקים ידע תיאורטי וטכני נרחב בתחומים מסוימים במטרה לעסוק בהם באופן עצמאי, דוגמת מסחר בורסאי. מכיוון שהביקוש ללימודים בתחום זה מרקיע שחקים ורבים ורבות מתעניינים בשאלה – האם העיסוק במקצועות שוק ההון השונים מתאים גם עבורם, ננסה לבחון שאלה זו מזווית מעט אישית יותר – מהם הכישורים האישיים הנדרשים על מנת לעסוק בתחום בהצלחה ומהן תכונות האופי הכלליות אשר מעידות על סיכויי הצלחה גבוהים בתחום?

להבדיל בין כישורים הכרחיים לרצויים

לפני שנצלול למאפיינים השונים של העיסוק בשוק ההון והכישורים שהם מצריכים מהעוסקים בהם, חשוב להתחיל בהבחנה חשובה אליה יש לשים לב לפני שעוסקים בנושא זה – חלק נכבד מהכישורים שיוזכרו כאן הם כישורים חשובים ורצויים, אך אינם הכרחיים. גם מי שאינו מתאפיין בחשיבה כמותית דומיננטית, לדוגמה, יכול להצליח במקצועות שונים בשוק ההון, ובגדול. ידע כמותי יכול כמובן לעזור ולהקל משמעותית על הדרך אותה יש לעבור, אך זהו כישור רצוי בלבד, ולא הכרחי. גם אם חשיבה כמותית ומספרית אינה הצד החזק ביותר שלכם, ממש אין להסיק מכך כי שוק ההון הוא לא המקום עבורכם !

הבחנה זו בין כישורים רצויים לבין כישורים ותכונות הכרחיים לחלוטין היא הבחנה חשובה מאין כמוה. במאמר זה נעסוק בכישורים רצויים – אלו שיכולים בהחלט להקל על הלמידה והעיסוק בתחום, אך אינם הכרחיים לחלוטין – אין צורך בהכרח להחזיק בכישורים אלו, עוד לפני תחילת הלימודים.

אם כן, מהם בכל זאת אותם כישורים רצויים, אלו שיכולים להעיד על פוטנציאל גבוה במיוחד להצלחה הן כסוחרים והן כיועצים או מנהלים במקצועות הפיננסיים?

חשיבה כמותית –  נתחיל עם הכישור שכבר הזכרנו בפסקה הקודמת, אותו כולנו מכירים עוד מהז'רגון של לימודי הפסיכומטרי – חשיבה כמותית. הכוונה היא כמובן לחשיבה מספרית, מתמטית. בגדול, מרבית האנשים יודעים להעיד על עצמם האם הם נוטים יותר לחשיבה כמותית, מספרית, או לחשיבה מסוג שונה דוגמת חשיבה מילולית, הומאנית (יצירתית – אומנותית) וכו'. אפילו בחלק מבתי הספר התיכוניים מחלקים את המגמות בהן בוחרים התלמידים למגמות ריאליות (ובכללן כמותיות ומילוליות) ולמגמות הומאניות.

העיסוק בעולם הפיננסים, בין אם מדובר בסוחר בורסאי הנדרש לנתח גרפים ומדדים ובין אם ביועץ השקעות אשר מסביר ללקוחותיו את הסיכונים וההזדמנויות הצפויים להם באפיקי השקעה שונים, כרוך באופן עמוק בעיסוק במספרים ונתונים כמותיים שונים דוגמת יחסים פיננסיים. לכן, למי שנוטה מראש לחשיבה כמותית חזקה יותר יהיה לו קל יותר לצלוח את הלימודים וגם להצליח בעיסוק המקצועי בשוק. מי שנוטה לחשיבה מסוג שונה יצטרך לעבוד קצת יותר על הכישורים הכמותיים שלו, דוגמת חשבון בסיסי והבנה של יחסים מתמטיים.

משמעת עצמית – כמו בכל תחום בו מעוניינים להצטיין, גם כאן משחקת המשמעת העצמית תפקיד מהותי. במקצועות כמו מסחר עצמאי בשוק, אותה משמעת הופכת חשובה ומשמעותית שבעתיים. תחומי עיסוק שונים בשוק ההון נערכים ללא כל מסגרות ובחופש פעולה מוחלט. לדוגמה, סוחרים בורסאיים עצמאיים קובעים לעצמם את שעות העבודה, את המקום ממנו יעבדו, את כמות הזמן והמאמץ שיקדישו למחקר וללמידה של נושאים רלבנטיים מסוימים וכו'. באופן דומה, גם למידה לקראת המבחנים החיצוניים של הרשות לניירות ערך או משרד האוצר (לצורך קבלת רישיונות תעסוקה בייעוץ השקעות, ייעוץ פנסיוני, ביטוח וכו') דורשת בעיקר משמעת עצמית טובה – ככל "שיושבים יותר על התחת" ולומדים, כך סיכויי ההצלחה גבוהים יותר. כמו כל תחום פתוח ופרוגרסיבי – כגודל ההזדמנויות הקיימות להתפתחות והצלחה בשוק כך גודל הצורך במשמעת עצמית….

יסודיות והקפדה על פרטים – כישור זה חשוב ביותר כבר משלב הלימודים, ועד לשלבי הקריירה המתקדמים ביותר. על העוסקים במקצועות הפיננסיים ובשוק ההון להיות יסודיים, מדויקים וקפדניים. בתחום זה עוסקים באינספור נתונים, קיימת חשיבות רבה לכל מספר ולכל פסיק קטן, ועל מנת שלא לבצע טעויות שעלולות לעלות ביוקר יש תמיד להיות יסודיים ולהקפיד לבדוק כל פעולה פעמיים ולעבוד בצורה המסודרת והשיטתית ביותר. לומדים שיטת עבודה זו גם במסגרת הקורסים.

אורך רוח – תכונות כמו סבלנות, אורך רוח והיכולת לקבל שינויים תכופים וגדולים המתרחשים חדשות לבקרים בתחום עיסוקכם הן תכונות חשובות מאין כמוהם עבור העוסקים במקצועות שוק ההון. במיוחד בזמנים סוערים יותר, בהם רוחשים דיבורים אודות משברים כלכליים אשר הולכים וקרבים, גזרות כלכליות ופוליטיות אשר צפויות להשפיע על השוק וכו' – על הסוחרים בשוק, כמו גם היועצים ומנהלי התיקים למיניהם להיות סבלניים ולנהוג בקור רוח ובאופן מאופק אל מול המתרחש בשוק. כאשר מדובר בתפקידי ייעוץ וניהול הדרישה הזו ברורה – תפקידם של המנהלים ויועצי ההשקעות וכו' להרגיע את לקוחותיהם ולאפשר להם לנווט באופן מושכל בשוק גם בתקופות קשות מבחינה פסיכולוגית.

כאשר מדובר בסוחרים ומשקיעים למיניהם, אורך הרוח חשוב אף יותר – ללא סבלנות וקור רוח לא ניתן לסחור לאורך זמן באופן מושכל, יציב ורציונאלי.