רגשות עזים משפיעים על פעולותינו ותהליכי קבלת ההחלטות שלנו בכל תחום בחיים. עבור אנשים רבים, הדבר נכון גם ובמיוחד בכל הנוגע להתנהלות כלכלית, וספציפית כאשר מדובר בהזדמנויות מפתות לרווח, אשר צידן השני הוא כמובן האפשרות המרתיעה של הפסד.
בעולם המסחר הבורסאי ושוק ההון פועלים הרגשות בדיוק כמו בתחומים האחרים בחיים, ולעיתים אף בצורה חזקה עוד יותר. גם הסוחרים והמשקיעים המנוסים והמצליחים ביותר מתמודדים עם מרכיב פסיכולוגי בלתי מבוטל.
עבור סוחרים מתחילים ומנוסים כאחד, חשוב מאוד להבין את מהות המרכיב הפסיכולוגי בתהליכי קבלת ההחלטות שלהם, לדעת לזהות אותו בזמן אמת ולהתמודד עימו באופן רציונאלי.

 

פחד, חמדנות, ביטחון עצמי מופרז ועוד – מצבים רגשיים נפוצים במסחר

כמה רגשות עיקריים פועלים על רובנו כבני אדם, והינם בעלי השפעה גדולה על פעולותינו בשוק כסוחרים.
רגש אחד ידוע ומוכר הוא הפחד, אשר עלול להרתיע סוחרים במצבים רבים ולגרום להם להימנע מפוזיציות טובות, או לוותר עליהן מבעוד מועד. בדומה, החמדנות (או התקווה המופרזת) עלולה פעמים רבות לפעול בכיוון ההפוך. כך גם הרגשה מופרזת של ביטחון עצמי אשר פעמים רבות גורמת לסוחרים לקחת סיכונים גדולים מדי ולהישאר בפוזיציות שעדיף היה להם לצאת מהן כבר מזמן, מתוך הרגשה כי הם בלתי מנוצחים.

ניתן להמשיך ולמנות מצבים רגשיים שונים הפועלים לכאן ולכאן ומשפיעים בצורה בלתי רצויה על קבלת ההחלטות שלנו בעת המסחר בשוק, אך חשוב יותר להבין את העיקרון המשותף לכל המצבים הללו – מדובר ברגשות המעוותים את יכולת השיפוט של הסוחר, וגורמים לו לפעול בצורה בלתי רציונאלית ועקב כך לקבל החלטות גרועות במסגרת פעילות המסחר שלו.
חלק עצום מההפסדים הנגרמים לסוחרים בשוק ההון נובעים מהשפעות פסיכולוגיות שונות, וסוחר טוב חייב קודם כל להכיר באתגר הפסיכולוגי, ממנו אדם אינו חופשי לגמרי.

 

הכרה ותרגול משמעת עצמית – התמודדות עם המרכיב הפסיכולוגי

השלב הראשון וההכרחי בדרך להתמודדות טובה עם המרכיב הפסיכולוגי שבמסחר הוא כמובן הכרה בכך שגם אנחנו בני אדם ואיננו חופשיים מהשפעות פסיכולוגיות, גם אם אנחנו סוחרים מנוסים ומצליחים. הבנה לעומק של המרכיב הפסיכולוגי היא חשובה גם כן, והכוונה היא ללמידה עצמית – להתחיל לזהות ולנתח את הדרכים בהן השפעות פסיכולוגיות נפוצות משפיעות על ההחלטות שלנו כסוחרים, מתי אנחנו חשופים יותר להשפעות אלו וכו'. חשוב להבין כי ההשפעה הפסיכולוגית הבלתי רציונאלית קיימת פעמים רבות גם במקרים מוצלחים בהם הרווחנו, וגם במקרים אלו יש מקום ללמוד ולהסיק מסקנות.

השלב הבא הוא תרגול של משמעת עצמית. כאשר אנחנו מכירים את עצמנו ואת תהליכי קבלת ההחלטות שלנו במסחר בצורה טובה ומעמיקה, נרצה להתחיל להקנות לעצמנו הרגלים בריאים כמו היצמדות לאסטרטגיה מוגדרת מראש, ללא תלות ברכבת ההרים האמוציונאלית שאנו עוברים באותו זמן.
בהחלט קיים מקום לתרגול חוזר של משמעת עצמית והיצמדות לטכניקות עליהן החלטנו מראש, לפני שנכנסנו בפועל לשוק והתחלנו לחוות רגשות לכאן ולכאן. על ידי תרגול והגברת המודעות להשפעות הפסיכולוגיות על תפקודנו כסוחרים, נוכל להתחיל לפעול בצורה רציונאלית ומתוכננת מראש גם אל מול רגשות עזים וגם במצבים בהם הרגש פועל ומשפיע עלינו באופן עקיף ומטעה.

 

האקדמיה לפיננסים מבית BDO – מתמחה בקורסים בשוק ההון, יזמות נדל"ן והשקעות.