משבר הקורונה משתק חלקים נרחבים מכלכלת העולם ומאיים להמיט על העולם משבר כלכלי כמותו לא נראה כבר הרבה מאוד זמן. עם זאת, עתות משבר בדרך כלל גם מספקות הזדמנויות חדשות ולרוב בלתי צפויות לרבים, ביניהם בעלי מקצוע, בתי עסק, ארגונים וענפים שלמים במשק. בעולם הכספים, הכלכלה והפיננסים ניתן למנות כמה וכמה בעלי מקצוע ותחומי עיסוק ספציפיים עימם משבר הקורונה דווקא מיטיב, לפחות בכל הנוגע לביקוש לשירותיהם –

 

בישראל הביקוש ליועצי מס ורואי חשבון במגמת עלייה

שניים מהמקצועות הזוכים לעלייה מחודשת בביקוש לשירותיהם בעקבות המצב יוצא הדופן השורר כיום במשק הם ייעוץ מס וראיית חשבון. נתחיל ונבהיר כי הביקוש לשירותיהם הן של יועצי מס והן של רואי חשבון הוא בדרך כלל גבוה וכי מדובר בשניים מהמקצועות המבטיחים ביותר מבחינת סיכויי תעסוקה בעולם הפיננסים ובמשק בכללו, אך התקופה הנוכחית מתאפיינת בתנאים אשר גורמים לביקוש לשירותיהם לטפס אפילו עוד יותר.

נכון לתחילת חודש אפריל 2020, מעל לשמונה מאות אלף (!!!) מובטלים חדשים הצטרפו בתוך פחות מחודש וחצי למעגל האבטלה, אינספור עצמאיים קטנים, בינוניים וגדולים נמצאים בסכנת קריסה או פגיעה משמעותית בפעילות העסק ועשרות ומאות אלפי שכירים גם כן נמצאים במצב של אי וודאות, הן בנוגע להכנסותיהם והן בנוגע לאפשרות שמקום עבודתם לא ישרוד את המשבר הנוכחי.

מצב זה מביא את הממשלה בארץ, בדומה לממשלות במרבית העולם המערבי, להכריז על חבילות סיוע נרחבות ומסועפות, במסגרתן ניתנים דמי אבטלה לאנשים המוצאים לחל"ת, מענקים קטנים מוענקים לעצמאיים (אשר אינם זכאים לדמי אבטלה בישראל) והטבות שונות נוספות מתגבשות בישיבות האינסופיות הנערכות במשרדי הממשלה הרלבנטיים. הן בתור עצמאי והן בתור שכיר, קשה לדעת כיצד להתמודד עם הבלגן שנוצר ועם עומס המידע והפרטים הטכניים, אשר עשויים להיות מבלבלים למדי עבור האדם הממוצע אשר אינו מתמחה בעולם המיסים והפיננסים. לכן, פונים אינספור אנשים פרטיים, עצמאיים קטנים או בתי עסק בסדרי גודל שונים, לקבלת שירותי ייעוץ מס ושירותי ראיית חשבון, במסגרתם יזכו לטיפול מקצועי על ידי אנשי המקצוע מהתחום. יועץ מס מסייע ללקוחותיו להתמודד עם מערכת המיסים (משימה לא פשוטה גם בימים כתיקונם) וספציפית כיום להבין מהן ההטבות החדשות השונות להן זכאי כל אחד על פי הגדרתו ומצבו הנוכחי. ליועצי מס גם גישה ישירה למערכות הממוחשבות של מוסדות רלבנטיים דוגמת ביטוח לאומי ורשות המיסים, מה שמקל מאוד על ההתנהלות מול גופים אלו בתקופה בה המערכת כולה נמצאת בסוג של טירוף מערכות.

כמובן שגם השירותים שמעניקים רואי חשבון הופכים אטרקטיביים ומבוקשים יותר בימים אלו. עבור עצמאיים קטנים ובתי עסק בסדר גודל קטן ובינוני, רואי חשבון מנהלים במובן מסוים את מערך הכספים בארגון, גם אם באופן בלתי פורמאלי. מכיוון שמדובר בתקופה יוצאת דופן ביותר מבחינה כלכלית, האתגר בפניו ניצבים בתי עסק וחברות שונות הוא משמעותי ביותר, וניהול המערכה מבחינה פיננסית מצריך תגבור של מערך ראיית החשבון.

 

לנווט באמצע סופה חסרת תקדים – ייעוץ וניהול השקעות בזמן של אי וודאות קיצונית

גם שירותיהם של יועצי השקעות ומנהלי תיקי השקעות הופך לקריטי הרבה יותר בימים טרופים אלו, מה שעשוי להגביר את הביקוש לשירותיהם, בין אם באופן שוטף ובין אם באופן נקודתי וחד פעמי. גם כאן, הביקוש לסיוע המקצועי של אנשי מקצוע מתחום ייעוץ וניהול ההשקעות הוא גבוה גם בזמני רגיעה, ותלוי באופן ישיר ומידי ברמת אי הוודאות והתזזיתיות השוררת באותו זמן במשק ובשוק ההון כולו. ובכן, נכון לשליש הראשון של השנה מדובר באחת מהתקופות יוצאות הדופן ביותר בהיסטוריה של שוק ההון ושל המשק הישראלי גם יחד. ההקפאה בפעילות הכלכלית בארץ ובעולם כולו מביאה כבר מזה כמה שבועות לירידות חדות בשוק ההון ובבורסות השונות ברחבי העולם ומבחינות רבות נראה כי המשק הישראלי והכלכלה העולמית גם יחד דוהרים לכיוון של מיתון ומשבר כלכלי אשר השפעותיו יישארו עימנו גם חודשים ושנים לאחר שנגיף הקורונה ייעלם מסדר היום הציבורי.

מכיוון שמדובר בתקופה קיצונית וחסרת תקדים במובנים רבים בשוק ההון, שירותיהם של יועצים מקצועיים, מנהלי תיקים ושאר אנשי מקצוע המתמחים בשוק ההון ובעולם ההשקעות והפיננסים נמצאים גם כן במגמת עלייה. אינספור אנשים חוששים לחסכונותיהם ולעתידם הכלכלי וכאשר השוק יורד באופן חד וכמעט חסר תקדים לאורך שבועות ארוכים ברציפות, רבים אינם יודעים מה לעשות – האם עליהם למשוך מידית את כספם על מנת שיפסיק לאבד מערכו? האם להתאזר בקור רוח ולא לגעת בתיק ההשקעות בציפייה כי השוק יתאושש ויחזיר את כל השווי שאיבד בשבועות האחרונים? האם כדאי לשנות את הרכב תיק ההשקעות דווקא בתקופה רגישה זו?

שאלות אלו ועוד מטרידות כיום מיליונים רבים של אנשים הרבה יותר מאשר בדרך כלל. לכן אנשים המחזיקים ברישיון ייעוץ השקעות, ניהול תיקי השקעות ומספר רישיונות נוספים בעולם הפיננסים זוכים כיום לביקוש מוגבר לשירותיהם, ויכולים לצפות שכך יהיה הדבר לפחות בחודשים הקרובים, אם לא בשנים הקרובות.

 

מה יהיה על הפנסיה שלנו? הזמן לפנות ליועצים הפנסיוניים

ענף נוסף בו רמת אי הוודאות זינקה בצורה תלולה בשבועות האחרונים הוא ענף הפנסיה – כאשר שוק ההון מתאפיין בירידות חדות ועקביות בכל רחבי העולם וכאשר מצבו של השוק כולו בשנים הקרובות אינו וודאי ונראה מאיים, רבים מתחילים לדאוג לחסכונות הפנסיוניים שלהם, אלו עליהם הם עמלים מזה שנים ועשרות שנים באופן עקבי. במיוחד בישראל, רבים מאיתנו חוששים במיוחד מהיעלמות מידית וכואבת של חלק ניכר מהחיסכון הפנסיוני עקב מצבים פוטנציאליים של "תספורות" למיניהן להם זוכים בעלי הון וטייקונים גדולים. בין אם זה אכן קורה במציאות ובין אם לא זה פחות רלבנטי. מה שמשנה זה שהרבה מאוד ישראלים דואגים ביותר לפנסיה שלהם ומשוכנעים כי בזמני משבר חריפים המערכת עלולה לפגוע משמעותית בחסכונות הפנסיוניים שלהם, בין אם כתוצאה מהקלות בלתי מוצדקות המוענקות לטייקונים ובין אם כתוצאה ממשבר כלכלי עולמי חריף ממנו לא ניתן להתחמק.

בכל מקרה, מצב זה של שילוב בין אוכלוסייה רחבה אשר האמון שלה במערכת הפוליטית והכלכלית "מועד לפורענות" ונתון לשינוי מהיר לבין משבר כלכלי חריף המסתמן בפתח, הוא מצב מסוכן. רבים עלולים להיכנס לפאניקה ולמשוך באופן פזיז ובלתי מומלץ את החסכונות הפנסיוניים שלהם.

כאן בדיוק נכנסים לתמונה משווקים ויועצים פנסיוניים – אנשי מקצוע המתמחים בעולם הפנסיה. תפקידם של יועצים ומשווקים פנסיוניים, במיוחד בזמנים כאלו, הוא לייעץ, להרגיע ולהכווין את לקוחותיהם לנהוג בצורה שקולה ואחראית, בצורה אשר תבטיח כי לא ייאבדו את חסכונות חייהם מצד אחד, אך גם לא יתפתו למהלכים פזיזים ובלתי רציונאליים אשר יגרמו להם לאבד חלק מחסכונותיהם, שלא לצורך.

 

לימודי ראיית חשבון, ייעוץ מס, רישיונות פיננסיים ועוד לאור העלייה בביקוש

פירטנו אודות כמה וכמה בעלי מקצוע מרכזיים מעולם הפיננסים ושוק ההון אשר הביקוש לשירותיהם מזנק בזמני משבר, ובמיוחד בזמן משבר דוגמת זה המשתולל כיום בעולם ומציף את המערכת באי וודאות ותרחישים פוטנציאליים מאיימים ומבלבלים.

במיוחד בזמן כזה, בו לא מעט מקצועות (כמו גם תחומי פעילות שלמים) נמצאים בסכנה ממשית וארוכת טווח, רבות ורבים מחפשים אחר המקצועות היותר בטוחים, אלו אשר נראה כי לא רק שישרדו את המשבר הנוכחי אלא אולי אפילו ירוויחו ממנו בצורה זו או אחרת. ובכן, כלל המקצועות שהוזכרו כאן (ייעוץ מס, ראיית חשבון, ייעוץ השקעות, ניהול תיקי השקעות ושיווק/ייעוץ פנסיוני) עונים בדיוק על דרישות אלו – מדובר במקצועות אטרקטיביים ביותר מבחינת ביקוש תעסוקתי עכשווי ועתידי באופן כללי, וכנראה שעוד יותר בעקבות המשבר הנוכחי.

לכן, ניתן לצפות כי גם הביקוש ללימודים של המקצועות הללו, לימודים המסייעים לקבל את ההסמכה הרשמית והרישיון מטעם המדינה לעסוק במקצוע, רק יעלה בתקופה הקרובה. כמובן שכרגע גם עולם הלימודים נמצא במצב של שינוי מקיף בפעילות, כאשר יותר ויותר מוסדות לימודים עוברים ללמד אונליין ומצמצמים את מסלולי הלימודים שהם מציעים.

עם זאת, במיוחד בתחומים כמו לימודי ראיית חשבון, לימודי יועץ השקעות, לימודי ביטוח, לימודי ייעוץ פנסיוני ושאר לימודי הרישיונות במקצועות הפיננסיים, חלק גדול מהלימוד יכול להיעשות אונליין או באמצעות חומרי ועזרי לימוד הנשלחים לביתו של התלמיד. לכן, מהווה משבר הקורונה זמן מצוין עבור כל המתעניינים בלימודים אלו, או כל מי שמחפש אחר תחום תעסוקה אטרקטיבי הן בזמני משבר כלכלי והן עבור העולם שלאחר המגפה, להתקדם משמעותית בתהליך הלמידה הנדרש לצורך קבלת הרישיון ותחילת התעסוקה במקצועות הללו.