לימודי נדל"ן מהווים תחום חדש יחסית בעולם הלימודים המקצועיים והאקדמאיים, ורבים מביטים בתחום לימודים זה בעניין רב, המהול לעתים גם בחשש מסוים. העניין הרב נובע מהאטרקטיביות הרבה של עולם הנדל"ן כענף המאפשרת תעסוקה מגוונת ופרנסה אטרקטיבית. החששות נובעים במקרים רבים מהיעדר הבנה ובקיאות מספקת בתחום, וכיוון מחשבה לפיו על מנת להיכנס לשוק הנדל"ן ולפעול בו בהצלחה יש להיות בעלי ממון רב מבעוד מועד ולפעול בתור משקיעים מבוססים. בנוסף, רבים חוששים כי מדובר בתעסוקה חמקמקה ובלתי יציבה הנסמכת על מזל ועל התנודות הבלתי צפויות של השוק. כפי שנראה מיד, הנחות אלו אינן נכונות, הן בדבר הצורך בהון עצמי רב על מנת לפעול בשוק והן בדבר היעדר תעסוקה יציבה, קבועה וידועה מראש אשר אינה נתונה לגחמות ולתנודות של השוק.

 

מקצועות יציבים ומבוקשים בענף הנדל"ן – כיצד לרכוש מקצוע באמצעות לימודי נדל"ן?

נתחיל דווקא עם ההנחה השנייה שציינו, בנוגע לאפיונו של שוק הנדל"ן כענף בלתי צפוי ובלתי יציב אשר אינו מציע תעסוקה מוגדרת, יציבה ובטוחה –

כפי שניתן להיווכח מהצצה מהירה בסוגים שונים של קורסי נדל"ן פופולאריים המוצעים כיום לציבור בארץ, עולם הנדל"ן כולל בתוכו גם מספר מקצועות "מסודרים" ויציבים לכל דבר ועניין, לא פחות מאשר כל מקצוע אחר בכל ענף אחר של המשק. הדוגמה המתבקשת ביותר לכך היא כמובן מקצוע התיווך – קורס נדל"ן המכשיר את התלמידים לקראת הבחינה של רשם המתווכים, זו הנדרשת לצורך קבלת רישיון תיווך רשמי מטעם המדינה. קורס תיווך הוא אולי אחד המסלולים היציבים והבטוחים ביותר בהם ניתן לבחור על מנת להבטיח תעסוקה עתידית יציבה. שוק הנדל"ן, הן זה המקומי והן הבינלאומי, הוא אחד השווקים היציבים והמתמידים ביותר מבחינת צמיחה והתרחבות, ומקומו של מקצוע התיווך בתוך ענף זה הוא מרכזי ביותר. אינספור נשים וגברים אשר פנו בשנים האחרונות למסלול זה או אחר של לימודי נדל"ן אשר כללו גם קורס תיווך (אתה הכנה לבחינת רשם המתווכים) עוסקים מאז ועד היום בתחום באופן מלא ומרוויחים משכורות לא רעות כלל וכלל. היציבות במקצוע זה גבוהה וודאית יותר מאשר באינספור מקצועות ותחומי עיסוק אחרים, הנחשבים באופן "מסורתי" ליציבים ובטוחים יותר. מפני שמדובר במקצוע הנכלל בענף יציב, מרכזי וצומח ללא הפסקה במשק הישראלי ובכלכלה העולמית גם יחד, היציבות של מקצוע כמו תיווך היא איתנה ביותר יחסית לאלטרנטיבות רבות.

מלבד קורס התיווך ניתן למצוא קורסי נדל"ן נוספים המכשירים לקראת תעסוקה מקצועית במשרה יציבה ומוגדרת, הנכללת תחת עולם הנדל"ן אך אינה מושפעת יתר על המידה מן התזזיתיות ואי הוודאות המאפיינות את שוק הנדל"ן. לדוגמה – קורס ייעוץ משכנתאות אשר נחשב לקורס אטרקטיבי ביותר מבחינה תעסוקתית, שכן ללא כל קשר למתרחש בעולם הנדל"ן או בשוק הנדל"ן הישראלי, משכנתא הייתה ונותרת ההלוואה הגדולה הנפוצה והנחוצה ביותר בעולם, ולכן תמיד קיים שוק לקוחות עצום, הולך ומתרחב משנה לשנה, עבור יועצי משכנתאות למיניהם.

ובנוסף לכל אלו, גם בקורס נדל"ן "רגיל" אשר אינו כולל הכנה לבחינת רשם המתווכים או תעודת יועץ משכנתאות וכד', ניתן למצוא הסמכות לעסוק במקצועות יציבים ובטוחים יחסית. לדוגמה, בפרויקטים רבים של תמ"א 38 והתחדשות עירונית תופסים בוגרי לימודי נדל"ן תפקידים מרכזיים (ורווחיים ביותר), דוגמת היזם המוציא את הפרויקט אל הפועל, איש הקשר המתווך בין הגורמים השונים, גיוס המשקיעים ועוד. כלומר, גם מי שבוחר ללכת בכיוון של יזמות נדל"ן אינו בהכרח מסתכן יתר על המידה, לא יותר מאשר בעלי מקצועות רבים אחרים הפועלים בעולם בו יותר ויותר מקצועות מאבדים מהיציבות והוודאות שאפיינו אותם בעבר.

 

תחום המלא ביזמים חסרי ממון אישי

גם ההנחה הראשונה שהזכרנו, בנוגע לצורך בהון אישי גדול על מנת להיכנס ולעסוק בעולם הנדל"ן באופן מלא ונרחב, שגויה מיסודה. כמובן שניתן למצוא שחקנים רבים בתחום הנדל"ן המגלגלים כספים גדולים ומגיעים עם לא מעט הון עצמי קודם, המאפשר להם להיכנס בקלות לתחום ללא קשר מיוחד להשכלתם או לרמת האמביציה בה הם מחזיקים.

עם זאת, הרבה מאוד יזמיות ויזמים פועלים בשוק זה בארץ ובעולם גם ללא הון עצמי קודם, ולעיתים ממש ללא הון בכלל. התחום של יזמות נדל"ן למעשה בנוי באופן המאפשר לאנשים שונים לפעול ללא כל הון עצמי, ורק על ידי גיוס משקיעים בעלי הון והוצאה של יוזמות ופרויקטים אל הפועל, כאשר הם עצמם משמשים כגורם מתווך ומזרז – הם יוצרים קשר עם גורמים רלבנטיים שונים (משקיעים, בנקים, מוסדות ממשלתיים או מוניציפאליים רלבנטיים וכן הלאה), רוקמים את הפרויקט כולו מהיסוד, דואגים לקדם ולהוציא את הפרויקט לפועל ובסופו של דבר גם מרוויחים ממנו בצורה יפה מאוד.

כל זה עשוי להישמע לחלקנו כתרחיש חלומי ובלתי מציאותי – להיכנס לתחום כמו נדל"ן ללא כל הון עצמי או נכסים, לרקוח עסקאות של מיליונים ולגזור קופונים נאים בעבור הטרחה. זה אולי נשמע טוב מדי בכדי להיות אמיתי, אך בפועל אינספור אנשים עושים זאת בכל יום ובכל מדינה בעולם המערבי – יזמות נדל"ן היא כיום מקצוע לכל דבר ועניין (ובהתאם ניתן גם למצוא קורס יזמות נדל"ן המכיל את המידע הרלבנטי על מנת להיכנס לעולם זה ולהתחיל לעסוק ביזמות נדל"ן באופן עצמאי). המשאב העיקרי הנדרש על מנת להתפרנס מתחום זה הוא כמובן – אמביציה אישית. את כל השאר ניתן ללמוד בצורה מושכלת ומחושבת, על מנת להביא למקסימום את הסיכויים לפעול בעולם יזמות הנדל"ן באופן מוצלח כבר מהניסיונות הראשונים.

 

לסיכום, לימודי נדל"ן מסוגים שונים מציעים כיום תעסוקה מקצועית לכל דבר ועניין בענף הנדל"ן, ולא רק את האפשרות לנסות את מזלנו כיזמים עצמאיים.