על מנת לקבל רישיונות תעסוקה "רשמיים" מטעם המדינה המאפשרים לעסוק במקצועות הפיננסים השונים, נדרש לעבור מספר בחינות מטעם רשות ניירות הערך. עבור מקצועות שונים דוגמת ייעוץ השקעות, ניהול תיקי השקעות, ייעוץ ושיווק פנסיוני, סוכן ביטוח, משווק פנסיוני ועוד, נדרשות מספר בחינות הרלבנטיות עבור כל הרישיונות הללו. אחת הבחינות הנפוצות אשר נכללות בדרישות של הרשות עבור כל מקצועות הפיננסים מקטגוריה זו היא הבחינה במקצועית א', אשר עוסקת לעומק בעולם ניירות הערך. מה כולל החומר לבחינה זו, מדוע היא נחשבת לאחת הבחינות הגדולות והמאתגרות יותר בעולם לימודי שוק ההון ומהי הדרך המומלצת והבטוחה ביותר לעבור בחינה זו בהצלחה?

 

מקצועית א' – דרישות קדם ומה כוללת הבחינה

בתור התחלה, חשוב לציין כי על מנת להיבחן בבחינה במקצועית א', יש לעמוד בכמה תנאים מקדימים – בחינה זו היא אחת מהבחינות המתקדמות יותר (בחינות גמר) במסלול לקבלת רישיון ייעוץ השקעות, ייעוץ פנסיוני, ניהול תיקים וכד', ועל מנת לגשת לבחינות הגמר יש לעבור קודם כל את בחינות היסוד, או לקבל פטורים עבור בחינות אלו, במידה ואתם זכאים לכך. מבחני היסוד כוללים לימודים ביסודות הכלכלה, יסודות החשבונאות, סטטיסטיקה ומימון ואתיקה ודיני ניירות ערך/יסודות הביטוח.

לאחר שעומדים בדרישות הקדם ניתן לגשת כאמור לבחינה עצמה במקצועית א', וזו כאמור כוללת חומר רב הנוגע לעולם ניירות הערך. כאן הנקודה להבהיר כי עולם ניירות הערך לסוגיהם הרבים והשונים הוא למעשה מכלול מקיף של שוק ההון, והמידע הנלמד רלבנטי עבור כלל אנשי המקצוע העוסקים בעולם הפיננסים ושוק ההון בצורה כזו או אחרת. הן סוכן ביטוח והן יועץ השקעות, משווק פנסיוני או כל בעל מקצוע אחר מתחום זה עוסק בפועל במסחר בניירות ערך, בין אם מדובר במסחר ישיר ובין אם במסחר עקיף. לדוגמא יועצים ומשווקים פנסיוניים אשר קרנות וחסכונות הפנסיה שהם מנהלים עבור לקוחותיהם למעשה מורכבים מסוגים שונים של ניירות ערך הנסחרים בשווקים הבינלאומיים (זה נכון פחות או יותר לגבי כל נכס פיננסי, חיסכון או תיק השקעות זה או אחר…).

לכן, עבור כלל המקצועות שהוזכרו לעיל, ידע מעמיק ובקיאות בעולם ניירות הערך מהווה תנאי בסיסי והכרחי לעיסוק מקצועי בתחום. הבחינה במקצועית א בוחנת היכרות מעמיקה של הנבחנים עם סוגים שונים של ניירות ערך ותכונותיהם, החוקים והתקנות החלים עליהם וכו'.

 

הכנה למבחן הרשות לני"ע באופן המעמיק ביותר – קורס מקצועית א'

לבחינה במקצועית א' יש כאמור מוניטין של בחינה מאתגרת במיוחד, הכוללת חומר רב ושאלות מעמיקות אשר בוחנות את בקיאות הנבחנים בכל החומר הרלבנטי. ואכן מדובר בבחינה מקיפה הכוללת חומר רב, ואינה עושה הנחות בדרך כלל לנבחנים והנבחנות.

לפיכך, הדרך המומלצת להתכונן לבחינה זו היא באמצעות קורס הכנה ייעודי, אשר נבנה ומועבר כל כולו מתוך היכרות קרובה ורבת שנים עם בחינה זו, סוג השאלות הנשאלות בה וחוזרות על עצמן, הדרכים האפקטיביות ביותר להכין תלמידים ותלמידות לבחינה זו וכו'. לימודי מקצועית א', כפי שהם מועברים בבית ספר דוגמת האקדמיה לפיננסים (אשר מתמקדת בהכנה פרקטית של התלמידים למבחן מעל לכל דבר אחר), הוכחו כבר אינספור פעמים כיעילים ומוצלחים, עם רקורד של אלפים רבים של תלמידים אשר יצאו מרוצים, עברו את הבחינה המאיימת בהצלחה והמשיכו לקבלת הרישיון הנכסף. קורס ההכנה למבחן רשות ניירות הערך מורכב מחומר לימוד תיאורטי ומעשי גם יחד, וכולל שעות רבות של תרגול מודרך של שאלות נפוצות אשר חוזרות על עצמן שוב ושוב בבחינה של הרשות. לאחר שמתרגלים שאלות אלו לעומק מגיעים למבחן רגועים הרבה יותר, כאשר סביר להניח שמרבית השאלות במבחן עצמו יהיו ווריאציה כזו או אחרת של שאלות שכבר תרגלתם במהלך קורס ההכנה. בנוסף, שיעורי הקורס מצולמים ומועלים לאתר הקורס, וכמובן זמינים ונגישים לתלמידים מכל מקום ובכל שעה במהלך הקורס ובימים והשבועות שלפני הבחינה עצמה.

 

מעל לעשרת אלפים בוגרי הבחינה במקצועית א' מעידים בשמחה כי קורס ההכנה הייעודי הוא שסייע להם לעבור בהצלחה את הבחינה ואף חשוב יותר – להגיע ליום הבחינה ללא יותר מדי לחץ נפשי מיותר, מהסוג שסטודנטים מכירים כל כך מקרוב…