לאחר לימודי מקצועית א' ורכישת הסמכה בתור יועץ או מנהל השקעות עולה לעיתים קרובות שאלת השכר. כידוע, לימודי השקעות או ייעוץ פנסיוני הם חלק חשוב מאוד בשוק ההון בישראל וברחבי העולם. על מנת לעסוק בתחום יש צורך בהרבה יותר מאשר לימודי שוק ההון בלבד. הרשות לניירות ערך מחייבת הצלחה במבחנים כמו מקצועית א' או ב', הכשרה במנהל עסקים וכלכלה או לחילופין מעבר ארבעת מבחני יסוד. משמעות השלבים הללו הוא להבטיח כי מי שמחזיק בתפקיד יועץ השקעות או/ו מנהל תיקים יהיה ראוי לכך.

 

הקשר בין הלימודים לשכר

אין ספק כי מנהל השקעות בישראל עומד מול פוטנציאל שכר גבוה מאוד. בניגוד לתחומים אחרים, שוק ההון אמנם מושפע מתנודות בבורסה ובמסחר, אך ההכשרה אותם עוברים היועצים מאפשרת להם לרכוש כלים פרקטיים ותיאורטיים. לימודי שוק ההון מאפשרים היכרות עם מקצוע איכותי, יוקרתי ודינאמי. יחד עם זאת, אם לוקחים את התפקיד של מנהל תיק השקעות כדוגמא לשכר המקובל בתחום קל יותר להבין את הקורלציה בין התפקיד, הדרישות והתגמול החודשי.

 

שכר ואופי העבודה של מנהל תיקי השקעות

 

מנהל תיקי השקעות בישראל מרוויח 8,000-10,000 שקלים בתור מתחיל. כאשר הוא צובר ותק, השכר בין שנה לחמש שנים עומד על 12,000-15,000 שקלים ומעל חמש שנים יכול להגיע גם לסכום של 20,000 שקלים. מנהל בכיר של תיקי השקעות מרוויח 35,000 שקלים בחודש, מה שהופך את המשרה למתגמלת במיוחד. שכרם של יועצי השקעות נמוך יותר, בשיעור של 15% בערך בכל דרג. השאלה האם השכר הוא בהתאם ליוקרה של המקצוע נענית מהבחינה הזו בחיוב: מדובר על שכר גבוה מהממוצע במשק, בעיקר כאשר לוקחים בחשבון את הביטחון בעבודה.

 

הקריטריונים אשר יקבעו את שביעות הרצון

מנהלי תיקי השקעות פועלים על פי שיקול דעתם והכשרתם, המנדט שניתן להם על ידי הלקוחות והתקנות של הרשות לניירות ערך. מנהלי התיקים הם גם אלו אשר קובעים גם את אופי ההשקעות, את החשיפה לסיכונים ואת התשואות הרלוונטיות. הבדיקה האם השכר של מנהלים או יועצים בעולם ההשקעות מתאים ליוקרה של המקצוע חייבת להתבצע גם על פי שגרת היום והמאפיינים העיקריים של התפקיד. כמו תפקידים אחרים בשוק ההון, יועצי ומנהלי השקעות צריכים להיות בעלי משמעת עצמית גבוהים. עליהם לקבל החלטות בזמן אמת, לעבוד מול לקוחות ולהכיר בשינויים החלים על התחום. מי שעונה על הקריטריונים הללו ימצא כי השכר של מנהלי תיקי השקעות הוא אכן בהתאם ליוקרה של המקצוע. אין דרך אחת לקבוע למי מתאימה משרה מן הסוג הזה אך השכר הוא אטרקטיבי על פי כל קנה מידה.