רישיון ניהול תיקי השקעות נחשב לאחד הרישיונות הנחשבים והמבוקשים ביותר בעולם הכלכלה והפיננסים, ממספר סיבות שונות. אחת הסיבות הברורות והמתבקשות ביותר היא כי רישיון מסוג זה מבטיח תעסוקה יציבה וארוכת טווח, שכן מדובר בשירות פיננסי מרכזי ובסיסי אשר רמת הביקוש לו תמיד גבוהה , וצפויה רק להמשיך ולעלות בעתיד ככל שהשוק הופך מורכב יותר, ולכן מאתגר יותר ויותר להתמודדות עבור אנשים פרטיים וחסרי השכלה פיננסית מקצועית. סיבה נוספת, וחשובה לא פחות, היא כי במובנים רבים רישיון מסוג זה מעלה משמעותית את הסיכויים כי נגיע לעצמאות כלכלית ונדע להתנהל לאורח החיים בצורה אופטימאלית מבחינה פיננסית.

לרכוש ולתרגל ידע הנחוץ עבור כולנו – רישיון ניהול תיקים

כל אדם בוגר עם מידת עניין מינימאלית בעולם הכספים והפיננסים (הרלבנטי ישירות לחיים של כולנו כמובן) יידע לומר לכם כי לשים את כל הכסף שאתם מרוויחים בחשבון העובר ושב בבנק ולא לגעת בהם שווה ערך לוויתור על חלק מהכסף – הערך המוחלט של המטבע יורד עם השנים עם העלייה הקבועה והמתונה במדדי המחירים (אינפלציה), וחוסר פעולה כלשהי בנוגע להשקעת הכסף שקולה לוויתור על חלק מערכו, ללא כל תמורה. במילים אחרות, על מנת להתנהל פיננסית בצורה סבירה בטווח הארוך ולאורך כל החיים, עלינו להשקיע את הכסף שלנו באפיקי השקעה אלו או אחרים. אחרת אנחנו נוהגים בחוסר אחריות פיננסית, עליה נתחרט במוקדם או במאוחר, כאשר נגלה כמה מהכסף שלנו פשוט הפסדנו מפני שלא עשינו איתו שום פעולה שתאפשר לו לצבור ריבית או תשואה כלשהי.

כאן נכנסים לתמונה הידע והעיסוק בניהול תיקי השקעות, כערך מוסף משמעותי ביותר ממנו נהנים אלו הפונים למסלול זה (מסלול ההכשרה לקבלת רישיון ניהול תיקים) – הן במהלך הלימודים לקראת הבחינות של הרשות לני"ע ומשרד האוצר והן במהלך תקופת ההתמחות והעיסוק המקצועי בתחום לאחר קבלת הרישיון, אנו בעצם לומדים ומתרגלים בפועל ידע רב ערך אשר כאמור רלבנטי עבור כל אדם בוגר החי בעולם המערבי כיום. כאשר לומדים בצורה מעמיקה, יסודית ומקצועית מספיק את עולם ההשקעות והכספים (מספיק על מנת לקבל רישיון ולנהל בפועל תיקי השקעות עבור לקוחות), למעשה רוכשים את הידע והניסיון הנדרשים גם על מנת שנדע מה לעשות עם הכסף שלנו – היכן וכיצד להשקיע אותו, ממה כדאי להיזהר ובמה כדאי לחשוד, כיצד לנתח את הנתונים הרבים המגיעים מהשווקים מדי יום במטרה לקבל החלטה מושכלת בנוגע למקום בו נשקיע את הכסף שלנו וכיוצ"ב.

פריבילגיה הקיימת במקצועות רבים אך במקרה זה שווה במיוחד

למעשה, היתרון המתואר כאן ממנו נהנים מנהלי תיקי השקעות של החזקה בידע, בניסיון וביכולת המעשית והתיאורטית לנהל לעצמם את כספיהם בצורה יעילה ובטוחה, הוא בעצם פריבילגיה הקיימת במידה זו או אחרת גם במקצועות רבים אחרים. אנשי מקצוע מתחומים רבים נהנים ומרוויחים מכך שאינם צריכים לפנות לאנשי מקצוע בתחומם על מנת לקבל את השירות או הידע בו הם מתמחים. זה נכון לא רק למנהלי תיקי השקעות אלא גם לסוכני ביטוח, מתווכים, שרברבים, שיפוצניקים ואינספור דוגמאות נוספות.

אך המקרה של ניהול השקעות שונה ממרבית הדוגמאות עליהן ניתן לחשוב בהקשר זה, מפני שבמקרה זה רכישת השירות שאנחנו כמנהלי תיקי השקעות מעניקים (ולכן יכולים לחסוך לעצמנו את ההוצאה על שכירת מנהל השקעות אחר) שווה הרבה מאוד כסף לאורך זמן. בטווח הארוך, של עשרות שנים, דמי הניהול המצטברים שהיינו משלמים למנהל השקעות על מנת שינהל את התיק שלנו עשויים להצטבר לסכומי עתק. את כל זה אנו חוסכים לעצמנו לחלוטין בכך שנדע כיצד לנהל בעצמנו את הכספים וההשקעות שלנו. בנוסף, הידע והניסיון בתחום מבטיחים כי נדע כיצד והיכן להשקיע, ולא ניפול לתרמיות או לטעויות קשות וכואבות. זה לבד יכול להיות שווה חיים שלמים של עבודה וחיסכון.

המאמר פורסם ב-01.07.2021