אתגר מרכזי העומד בפני מרביתנו כיום הוא הצורך לבחור תחום עיסוק ומסלול לימודים מתאים על מנת להבטיח תעסוקה עתידית גם בעוד עשר, עשרים ושלושים שנים. שינויים תכופים הם אחד המאפיינים הברורים ביותר של הכלכלה בכלל ושל שוק העבודה בפרט כיום, ובמצב זה של חוסר וודאות קיצוני הבחירה בתחום עיסוק ומסלול לימודים הופכת קשה ומאתגרת ביותר. עולם הכלכלה והפיננסים מציעה מספר מקצועות ותחומי עיסוק בהם נראה כי הביקוש לאנשי מקצוע מנוסים ומוסמכים הוא יציב וגבוה יחסית, ונשאר כזה לאורך זמן. אחד מאותם מקצועות הוא תכנון פרישה מקצועי. מהו בדיוק מקצוע זה, מדוע הוא מהווה הימור טוב יחסית לתעסוקה גם בעתיד הקרוב והרחוק וכיצד ניתן לשלבו יחד עם מקצועות ותחומי עיסוק נוספים?

 

לסייע לאדם הפשוט לתכנן באופן מושכל ומקצועי את פרישתו – תכנון פרישה מקצועי

התחום של תכנון פרישה מקצועי אמנם עדיין אינו מוכר להרבה אנשים, אך בפועל מדובר בשירות מקצועי הניתן במסגרת מקצועות הייעוץ של עולם הפיננסים, דוגמת ייעוץ השקעות, ייעוץ פנסיוני וכד'. הצורך בתכנון פרישה מקצועי נובע בראש ובראשונה מהעובדה כי שוק ההון והמערכת הפיננסית כולה הם כיום ישויות מורכבות ומסועפות יותר מאי פעם בעבר, הרבה מעבר ליכולת הבנתם ותפיסתם של מרבית האנשים, בטח ובטח כאלו אשר אינם עוסקים בתחום באופן יומיומי. מכיוון שהכספים והחסכונות של כולנו קשורים כיום באופן הדוק לשוק ההון, למערכת הפיננסית והבנקאית וכו', קיים צורך ממשי בגישור על הפער בין הבקיאות של האדם הממוצע בעולם זה לבין צורכו להתנהל בצורה מושכלת ויעילה בכל הנוגע לחסכונותיו ולדרכים השונות בהן יתפרנס בשנים שלאחר פרישתו מחיי העבודה.

לכן נוצר המקצוע של תכנון פרישה מקצועי – מתכנן פרישה מקצועי הוא איש פיננסים המחזיק בידע הנדרש על מנת לייעץ ללקוחותיו באופן מפורט ולבנות יחד עימם תכנית לשנות הפרישה שלהם בכל הנוגע לממון אשר עומד ויעמוד לרשותם ברגע מכריע זה של החיים. כך, יכול אדם המקבל שירות ייעוץ ותכנון זה לישון בשקט ולדעת כי הכנסה שוטפת בשנות הפרישה שלו מובטחת, וכי הוא ומשפחתו יסתדרו גם לאחר שיסיים לעבוד.

 

שירות נחוץ בעולם בו רמות המורכבות ואי הוודאות הולכות ועולות

בעוד שירות פיננסי מקצועי דוגמת תכנון פרישה הוא כיום מוכר ונפוץ יותר ממה שהיה בעבר, ניתן להמר כי בעתיד הקרוב והרחוק שירות זה יהפוך להיות יותר ויותר רלבנטי ומבוקש. זאת מסיבה פשוטה – הדברים היחידים הבטוחים והוודאיים בעולם של היום ובכלכלה המודרנית הם העלייה המתמדת בקצב השינויים וברמת אי הוודאות. אין שום דרך לדעת כיצד ייראה שוק העבודה בעוד כמה עשורים (או אפילו בעוד עשור אחד בלבד), ולכן קשה עד בלתי אפשרי לתכנן בצורה טובה את הקריירה שלנו עד לגיל הפרישה. מכיוון שאין לנו באמת דרך לדעת היכן נעבוד וכמה נרוויח לאורך מרבית שנות העבודה הצפויות לנו, תכנון מוקדם ומושכל של הפרישה יכול להבטיח לנו רמה מסוימת של שקט וודאות, ובעיקר להבטיח כי אנחנו שמים את הכסף שאנחנו כן חוסכים במקומות בטוחים מצד אחד, ואטרקטיביים מצד שני.

במילים אחרות, נראה כי שירותיו של מתכנן פרישה מקצועי צפויים להיות רלבנטיים ומבוקשים יותר ויותר בעתיד הנראה לעין. זאת, בדומה למספר מקצועות ייחודיים נוספים מעולם הכלכלה והפיננסים, דוגמת יועץ השקעות או סוכן ביטוח פנסיוני. בדומה למתכנן פרישה מקצועי, גם שירותים אלו צפויים להיות יותר ויותר מבוקשים ככל שהשינויים יהפכו להיות מהירים וגדולים יותר ורמת הוודאות בשוק רק תלך ותרד.

 

עבור מי שמתעניין ו/או השתכנע כי מתן שירותי ייעוץ ותכנון פרישה מקצועי הוא אכן מקצוע אטרקטיבי ומבוקש אשר שווה להיכנס אליו על מנת להבטיח פרנסה יציבה לטווח הארוך, מומלץ לשים לב כי מקצוע זה במקרים רבים מצטרף למקצועות שונים אחרים. כלומר, אנשי המקצוע העוסקים בתכנון פרישה מקצועי לרוב מחזיקים גם במספר תעודות או רישיונות תעסוקה נוספים, המאפשרים להם להציע ללקוחותיהם קשת רחבה של שירותים.

תכנון פרישה מקצועי יכול להשתלב בצורה מצוינת עם מקצועות נוספים מעולם הפיננסים, דוגמת ייעוץ השקעות, ניהול תיקים, סוכן ביטוח פנסיוני או רגיל וכו'.

קורס תכנון פרישה מקצועי הוא קורס אותו ניתן ללמוד במקביל לקורסים נוספים מעולם הפיננסים – מדובר בקורס המועבר בשעות אחר הצהריים (עשרים ושניים מפגשים בסך הכל) ולכן ניתן לשלבו עם עבודה במשרה מלאה, לימודים של מקצועות ותחומים אחרים וכו'. בנוסף, אנשים אשר כבר עוסקים בעולם הכלכלה והפיננסים או לומדים קורסים נוספים בתחומים אלו ימצאו הרבה מאוד מכנה משותף עם המקצוע של תכנון פרישה מקצועי, אשר כמובן נשען על תחומי הפיננסים למיניהם, דוגמת אלו שהוזכרו לעיל. זה צפוי להפוך את לימודיו לפשוטים וקלים יותר, ואת מסלול הלימודים כולו למתבקש וכדאי הרבה יותר.