לימודי ביטוח פנסיוני הפכו מבוקשים ופופולאריים יותר ויותר במהלך השנים האחרונות, לפחות עד לתחילתה של מגפת הקורונה אשר טרפה את כל הקלפים והטילה מעטה עבה של אי וודאות על שוק העבודה, המשק והעולם כולו. בעוד הביקוש לשירותי ייעוץ ושיווק פנסיוני, ובהתאמה גם ללימודים לקראת קבלת רישיון פנסיוני, נותרו גבוהים ואף ממשיכים לצמוח מדי שנה, רבים בכל זאת חוששים ותוהים האם עדיין מדובר בתחום אטרקטיבי כל כך להיכנס אליו כאנשי מקצוע. זה, כמובן, תלוי בין השאר גם באופן בו תשפיע המגפה על עולם הפנסיה עצמו.

מה עלול לקרות לשוק הפנסיה וכיצד זה עשוי להשפיע על הביקוש לשירותים פנסיוניים?

אחת התופעות המעניינות (והמטרידות) של השנתיים האחרונות, מה שנחשב כתופעת לווי מובהקת של המגפה והתערערות האמון הציבורי בממסד במדינות רבות, היא חשש משמעותי והולך וגובר מיציבות המערכת הפיננסית והפוליטית בעתיד. יותר ויותר אנשים מטילים ספק במערכת, בפרט בנקודות ההשקה בין המערכת הפוליטית/ממשלתית לבין המערכת הכלכלית המשפיעה על החיים של כולנו. בפרט, חוששים כיום יותר אנשים מאשר בכל נקודת זמן קודמת בהיסטוריה מכך שהנכסים שלהם, בפרט הנכסים הפיננסיים והכספים שהם מנסים לחסוך, לא יהיו בטוחים אל מול הזעזועים חסרי התקדים הפוקדים את העולם בזה אחר זה.

מה ניתן להסיק מכל זה בנוגע לשוק הפנסיה עצמו? כיצד הוא עלול להיות מושפע מהמצב הנוכחי ומהעתיד לבוא? כמובן שקשה לקבוע בוודאות או אפילו להעריך, אך כאן חשוב להפריד בין שתי שאלות קרובות אך נבדלות – "מה תהיה ההשפעה על שוק הפנסיה עצמו?" ו"מה תהיה ההשפעה של הדעות והתחזיות של הציבור הרחב בנוגע למה שיקרה?".

אז כיצד יושפע שוק הפנסיה עצמו? ובכן, למרות שקשה מאוד להעריך את ההשפעות ארוכות הטווח, מרבית הכלכלנים ואנשי המקצוע העוסקים בתחום מעריכים כי ממשלות בכל רחבי העולם (ובפרט בעולם המערבי) לא ייתנו לשוק הפנסיה לקרוס, ויעשו ככל הניתן על מנת לשמור על החסכונות הפנסיוניים וארוכי הטווח של כלל הציבור. זהו אינטרס רחב של כולם, שכן ללא שמירה על כספי החסכונות וקצבאות הפרישה של כל מי שמגיע לגילאים מתקדמים, המשק במהרה יתדרדר לכאוס וייכנס למצב בו כולם יפסידו.

אך גם אם חסכונות פנסיוניים עדיין נראים מנקודת מבט מקצועית כמו אפיק טוב, יציב ובטוח יחסית להפקיד בו כספים מדי חודש, זה לא מבטיח תשובה רצויה לשאלה השנייה – מה יחשוב הציבור הרחב על העתיד לקרות בעולם הפנסיה? כאן התשובה כבר מורכבת הרבה יותר וברורה הרבה פחות. כאמור, אנחנו חיים בעידן של חוסר אמון קיצוני בממסד, מה שעשוי לבוא לכדי ביטוי גם באמונם של אנשים במוסדות פיננסים ובכלי חיסכון מתקדמים, דוגמת חסכונות פנסיוניים. זה צפוי להביא, מעל הכל, בעיקר לבלבול בקנה מידה הולך ומתרחב ובצורך גדל בהכוונה מקצועית.

מהן ההשלכות של כל זה עבור לימודים לרישיון ביטוח פנסיוני?

מה כל מה שנכתב עד כה רומז בנוגע ללימודי ביטוח פנסיוני ולביקוש הנוכחי והצפוי בעתיד הקרוב לרישיון ביטוח פנסיוני?

ובכן, בין תפקידיו העיקריים של יועץ או משווק פנסיוני ניתן למנות כמובן מתן ייעוץ מקצועי ו"הרגעה", במובן מסוים, של לקוחותיו. על סוכן הביטוח הפנסיוני לסייע ללקוחותיו לנווט האת דרכם בתקופה המאתגרת והמאיימת הזו, לענות לשאלותיהם ולהרגיע את חששותיהם.

מבחינה זו, כמו גם מבחינת הניהול בפועל של החסכונות הפנסיוניים בעידן בו השוק תזזיתי ובלתי צפוי במיוחד, הביקוש לשירותי ייעוץ, שיווק וניהול פנסיוניים צפוי רק לגבור. הביקוש למסלול המוליך לקבלת רישיון ביטוח פנסיוני צפוי לגבור בהתאם. מה יהיה בפועל? רק הזמן יגלה. בינתיים, נראה כי זו המגמה הכללית בתחום.

המאמר פורסם ב-20.10.2021