מבחני הרשות לניירות ערך הם המכשול העיקרי העומד בין המעוניינים לעסוק במקצועות הפיננסיים לבין קבלת הרישיונות המאפשרים לעשות זאת. במרבית המקרים ועבור רישיונות כמו ייעוץ/ניהול השקעות, ייעוץ ושיווק פנסיוני ורישיון סוכן ביטוח מדובר בסדרה של שש בחינות שונות, אשר כדרכן של בחינות חשובות עשויות להיות מלחיצות ולהוות חוויה לא נעימה במיוחד. רבות ורבים אשר ניגשו לבחינות אלו בעבר דיווחו כי ללא קשר לתוצאה שקיבלו, החוויה של ההכנה לבחינה וההשתתפות בבחינה עצמה היו חוויות מלחיצות ולא נעימות. אך אין זה אומר כי זה תמיד חייב להיות ככה. אפשר להתכונן ספציפית לפן של הלחץ הנפשי מהבחינה, ולהצליח להוריד את מינון אי הנעימות שהיא גורמת. להלן כמה עצות וטיפים מרכזיים להכנה לבחינה וליום הבחינה עצמו, אשר בתקווה יסייעו לכם/ן לעבור את החוויה בצורה סבירה יחסית, ואולי אפילו ליהנות מכך.

למדו כיצד תיראה הבחינה – אחד הרגעים המלחיצים ביותר בכל בחינה גדולה הוא לקבל את דף הבחינה, להפוך אותו ולגלות מהי הבחינה עצמה – עם מה אתם צריכים להתמודד בפועל? דרך טובה להפחית את הלחץ המגיע לשיאו ברגע זה היא ללמוד מראש כיצד אמורה להיראות הבחינה – אילו סוגי שאלות יופיעו בה? כמה שאלות בדרך כלל כוללת בחינה כזו? מה סדר הפרקים השונים (במידה ויש) ?וכיוצ"ב. כך, תגיעו לבחינה עם מושג כלשהו בנוגע למה שמצפה לכם, ותוכלו להיות פחות לחוצים מהרגע בו הבחינה מתחילה.

להרגיש שעשיתם הכנה מספקת – זה אולי עשוי להישמע טריוויאלי, אבל זה נכון וחשוב – ככל שמגיעים לבחינה מוכנים יותר, כך יכולים יותר להירגע. במידה ועשיתם הכנה טובה, מעמיקה ומספקת, תגיעו ליום הבחינה עם הרגשת סיפוק, הרגשה שעשיתם מה שיכולים הייתם לעשות, לא הזנחתם ולא לקחתם קיצורי דרך. גם אם תקבלו ציון לא טוב או אפילו תיכשלו, עדיין תוכלו להיות שלמים עם עצמכם שעשיתם מה שהייתם יכולים לעשות כדי לעבור. אין כמובן כל סיבה שתיכשלו במידה ובאמת עשיתם הכנה טובה ומעמיקה, אבל זו נקודה שאתם יכולים להגיד לעצמכם ברגעי הלחץ שלפני המבחן, על מנת להרגיע את עצמכם.

שינה, תזונה ופעילות גופנית – במידה ותדאגו לגוף שלכם כמו שצריך תגיעו לבחינה חדים וערניים יותר, וגם עם פחות מתח וסטרס בגוף. במיוחד בימים ובשבועות שלפני כל אחת מהבחינות חשוב להקפיד על תזונה מאוזנת, טובה ומספקת, על שינה טובה ומספיקה ועל פעילות גופנית סדירה, מדי יום. גם אם זה אומר לוותר על עוד חצי שעה של למידה בשביל לצאת לרוץ או לשחות – עשו זאת! הפעילות הגופנית משפרת את היכולות הקוגניטיביות וכך גם תזונה טובה ושינה מספקת.

צרו לעצמכם סביבת למידה שקטה, תומכת ונקייה מגירויים – גירויים רבים שגורמים למחשבה שלנו להתפזר הם מהגורמים העיקריים לתחושות של לחץ ומחסור בזמן בימים שלפני הבחינה. צרו לעצמכם סביבה תומכת ושקטה שתאפשר ללמוד בראש שקט ולהתרכז לאורך זמן. שימו את הפלאפון בצד ועל מצב שקט (כולל התראות…), סדרו לעצמכם מקום שקט יחסית והודיעו לחברים ומשפחה כי בשעות אלו ואלו אתם לא זמינים או פנויים.

השתתפו בקורסי הכנה לבחינות – השתתפות בקורסי הכנה לקראת מבחני הרשות לניירות ערך בעצם כוללת במובן מסוים את כל העצות שלעיל, כמו גם רבות נוספות – מדובר בהכנה המעמיקה, הרחבה והמקצועית ביותר, במסגרת הקורס לומדים כיצד תיראה הבחינה ומתרגלים שאלות רבות שכבר הופיעו באותה בחינה בעבר, שיעורי הקורסים מספקים זמנים נקיים מהפרעות ללמוד ולהתכונן ובנוסף גם פוגשים בהם אנשים נוספים הניגשים לאותה בחינה כך שניתן למצוא שם חברים ללמידה ולהכנה לפני המבחן. הדרך הטובה ביותר להפחית לחץ, וגם לוודא כי תעברו את המבחנים בהצלחה.

המאמר פורסם ב-27.1.2022