לאחר הצלחה במבחנים של משרד האוצר והרשות לניירות ערך ניתן להשתלב במגוון אפשרויות תעסוקה. מלבד גופים פרטיים וציבוריים, הדרישה לבעלי רישיון ייעוץ פנסיוני או יועצי השקעות קיימת גם בקרב הבנקים וחברות נוספות. באופן כללי, ניתן לחלק את אפשרויות התעסוקה למספר סוגים:עבודה בעולם ההשקעות, עבודה בתחום הפנסיוני או שילוב בין שניהם.

 

התפקידים בעולם ההשקעות

מבחינת עולם ההשקעות, התפקידים העיקריים בשוק ההון הם מנהל תיקי השקעות, יועץ השקעות ומשווק השקעות. שני האחרונים עוסקים בדינאמיקה מול הלקוחות, בעוד מנהל התיק הוא זה המבצע את ההשקעות בפועל על פי מדיניות הנקבעת מול הלקוח מראש. מבחינת שכר, התגמול עבור ניהול תיקי השקעות גבוה יועץ מאשר יועץ השקעות או משווק השקעות, אך הוותק מהווה פקטור משמעותי בכל התפקידים והמשכורת עולה ככל שצוברים ניסיון בחברה.

 

יועץ או משווק פנסיוני

גם בעולם הפנסיוני ניתן למצוא אפשרויות תעסוקה מאתגרות. היועץ הפנסיוני הוא גורם אובייקטיבי אשר תפקידו להעביר מידע ללקוח, לרוב מטעם הבנק, בעוד משווק פנסיוני פועל למען גיוס לקוחות חדשים והוא אף מייצג גוף כגון בית השקעות. משווקים ויועצים פנסיונים פועלים ישירות מול הלקוחות לכן יש צורך ביחסי אנוש ברמה גבוהה, סבלנות, ידע מקצועי והיכרות עמוקה עם התחום.

 

כיצד ניתן לשלב בין שני העולמות?

היתרון הגדול של שוק ההון הוא האפשרות לשלב בין עולם ההשקעות לתחום הפנסיה. הביקוש עבור תפקידים בכל אחד מהעולמות גבוה, בעיקר בזכות רפורמות ושינויים אותם יזם משרד האוצר, אך אדם המחזיק ברישיון כפול רשאי לפנות אל תפקידים נוספים. השילוב נעשה בדרך כלל במסגרת תעסוקה בבתי השקעות ובנקים המפיצים מוצרים פנסיונים ומוצרי השקעות יחד. מבחינתם של גופים אלו, אדם בעל רישיון כפול נחשב מאוד מבוקש מבחינת בתי ההשקעות והבנקים.

 

ההכשרה היא חלק מהתפקיד

המטרה של לימודי שוק ההון היא להכשיר את הבוגרים לתעסוקה באחד התפקידים המבוקשים בתחום, אך הדרך לעשות זאת היא להצליח במבחנים. בחינה מקצועית א' לדוגמא נחשבת קשה, אך היא תנאי לקבלת רישיון לניהול תיקי השקעות. מבחן מקצועית א' שייך לקטגוריה של "מבחנים מקצועיים", אשר אליהם ניגשים התלמידים לאחר הצלחה במבחני הבסיס. כדאי לדעת כי בעוד בחינה מקצועית א'נדרשת מכולם, הבחינה במקצועית ב' היא מבחן ההסמכה המיועד רק לרישיון לניהול תיקי השקעות.

 

כך תמצאו תעסוקה אטרקטיבית בשוק ההון

במהלך לימודי שוק ההון באקדמיה לפיננסים ניתן לקבל כלים לעבור גם את מבחן מקצועית א' וגם את מקצועית ב', אך כדאי להשקיע זמן בהפנמת החומר. כפי שראינו, אפשרויות התעסוקה הן רבות והביקוש גבוה, אך יש צורך בהסמכה וידע על מנת להשתלב בצורה נכונה ואף ליצור בולטות מול דורשי עבודה מקבילים.