בשנים האחרונות ניכר ביקוש גבוה ביותר ללימודי ביטוח וספציפית למסלול הנדרש לצורך קבלת רישיון סוכן ביטוח. גם כאן באקדמיה אנו מקבלים יותר ויותר פניות להרשמה ללימודי ביטוח, ונראה כי רישיון זה הפך לאחד המבוקשים ביותר בעולם הפיננסים בשנים האחרונות. מה הסיבות לעלייה המתמדת בביקוש למסלול לקבלת רישיון סוכן ביטוח? האם הן אכן מצדיקות את ה"הייפ" סביב רישיון זה? ובהתחשב בכל זה – עד כמה באמת נכון ומומלץ להשקיע בתהליך הקבלה של רישיון זה?

מאפייני התקופה והשוק, העלייה בביקוש לשירותי ביטוח ועוד

מהן הסיבות עליהן ניתן להצביע לעלייה המתמדת והניכרת בכמות האנשים הפונים למסלול לקבלת רישיון סוכן ביטוח?

ניתן להצביע על סיבות רבות ושונות, חלקן ברורות וודאיות יותר וחלקן פחות. אם להישאר עם ההשערות ה"שמרניות" והסיבות הברורות והמתבקשות למגמה זו, ניתן להצביע בתור התחלה על מאפייני השוק בארץ ובעולם בשנים האחרונות, ובפרט בתקופה אותה אנו חיים כיום. אחד המאפיינים המרכזיים של העידן הנוכחי הא קצב שינויים גבוה אשר רק הולך וגובר, וכתוצאה מכך רמות גבוהות ומטפסות של אי וודאות בנוגע לעתיד. עבר הרבה מאוד אנשים, מקצועות ותחומי עיסוק אלו זה כמובן מצב בעייתי, אך לא עבור סוכני הביטוח – אלו עוסקים במתן ביטוח וודאות לאנשים פרטיים, בתי עסק וארגונים כאחד, וודאות כנגד מידת אי הוודאות הגבוהה המאפיינת את התקופה. ככל שהמצב הופך פחות צפוי (כמו שקרה במהלך השנה וחצי האחרונות בעקבות מגפת הקורונה, אותה אף משקיע א בעל עסק לא יכול היה לצפות), כך הביקוש לשירותי ביטוח למיניהם רק הולך ועולה.

בנוסף לגורם זה, ניתן להצביע גם על העלייה בביקוש לשירותי ביטוח הנובעת מסיבות אחרות, אשר אינן בהכרח קשורות במצב בעולם או בזעזועים העוברים על המשק והמערכת הפיננסית. דוגמה טובה לכך היא העלייה החדה בביקוש לשירותי ייעוץ ושיווק פנסיוני (אשר רלבנטית כמובן למחזיקים ברישיון סוכן ביטוח ובפרט למתמחים בביטוח פנסיוני) הנרשמת בישראל בשנים האחרונות, בעקבות הרפורמה הרחבה בשוק הפנסיה המיושמת בשנים האחרונות בישראל.

האם כל זה מצדיק את ה"הייפ" סביב רישיון סוכן ביטוח?

האם כל שנכתב לעיל, בצירוף סיבות אפשריות נוספות שלא צוינו כאן, מצדיק את ההתלהבות והעלייה בביקוש לרישיונות סוכן ביטוח בארץ?

קשה כמובן לומר באופן אובייקטיבי, אך כן ניתן לומר כי המציאות בשטח מדברת בעד עצמה – יותר נשים וגברים מאי פעם מעוניינים לגשת לבחינות ולמסלול הנדרש עבור קבלת רישיון סוכן ביטוח, ורבם אינם פונים למסלול זה באופן עיוור או ללא בדיקות מקדימות טובות ומעמיקות.

בנוסף, מדובר בהיגיון בריא – בתקופה בה נראה כי תחומי עיסוק ומקצועות שלמים משתנים או נעלמים בתוך פרקי זמן קצרצרים, מקצוע וותיק ומרכזי בעלם הכספים והפיננסים אשר עוסק באי וודאות ולמעשה ניזון ממנה, צפוי להמשיך להיות אטרקטיבי ורלבנטי מבחינת תעסוקה גם בעתיד הנראה לעין. וזה כבר הרבה יותר ממה שניתן לומר כמעט על כל מקצוע אחר כיום…

אז לאור כל זה – עד כמה נכון וצריך להשקיע ברישיון סוכן ביטוח? התשובה, לדעתנו, היא כי בדיוק את מה שנדרש על מנת לעבור את הבחינות בהצלחה ולקבל את הרישיון כמה שיותר מהר. מאחר ולא מדובר בהשקעה גדולה או כבדה במיוחד, אין כאן יותר מדי התלבטות – הכנה מקדימה למבחני הרשות לני"ע ומשרד האוצר מצריכה מספר קורסים מתומצתים בלבד, אשר מעלים משמעותית את הסיכוי לעבור את הבחינות בהצלחה בניסיון הראשון. השתתפות בקורסים במקומות כמו האקדמיה לפיננסים יכולה גם לסייע משמעותית במציאת מקום התמחות, כמו גם בהתמודדות עם הדרישות הבירוקראטיות הרלבנטיות. מכל הבחינות מדובר בעלות אטרקטיבית ביותר ביחס לתועלת המתקבלת.

המאמר פורסם ב-22.08.2021