תחום הלימודים המכונה בכלליות "לימודי שוק ההון" אמנם זוכה לפופולריות הולכת וגוברת בארץ בעשור או שניים האחרונים, אך במידה רבה עדיין אינו מוכר דיו לרבים המתעניינים בעולם הכלכלה והפיננסים והיו שמחים להשכלה מקצועית ועניינית בתחום. בעוד מדובר בתחום לימודים אשר הופך רלבנטי ומרכזי יותר משנה לשנה, מדובר גם בתחום תוסס ודינמי בו מתחדשים ומשתנים דברים מדי שנה. מהם החידושים האחרונים בעולם לימודי שוק ההון אותם חשוב להכיר לפני שנרשמים לקורס שוק ההון זה או אחר?

קורס שוק ההון במתכונת דיגיטלית

אחד החידושים האחרונים והחשובים ביותר עליהם ניתן להצביע בעולם לימודי שוק ההון, בפרט בקורסי שוק ההון המועברים כאן באקדמיה לפיננסים, הוא האפשרות לרכוש קורס דיגיטלי. אפשרות זו רלבנטית כאמור עבור קורס שוק ההון למתחילים, אך גם למגוון רחב ביותר של קורסים נוספים הן מעולם ההשקעות ולימודי שוק ההון והן מהקטגוריה של לימודי הכנה לרישיונות הפיננסים. קורס דיגיטלי הוא בעצם קורס מקוון, כזה המועבר באופן מלא דרך האינטרנט ומספק לתלמידים גישה מקוונת מלאה לכל חומרי הלימוד, ההרצאות והשיעורים הנכללים בקורס וכו'. מיותר לציין כי ספציפית בימים אלו בהם מגפת הקורונה מקשה על קיום מסגרות לימודים שונות ומצריכה שמירה על כללי ריחוק חברתי, קורסים דיגיטליים הופכים לאופציה מתבקשת ואטרקטיבית במיוחד.

דגש על מסחר מקוון

בעשורים האחרונים המסחר בבורסות ובשוק ההון הולך ועובר יותר ויותר אל המדיום הדיגיטלי והמקוון. מרבית המשקיעים והסוחרים פועלים כיום באמצעות האינטרנט, והצעירים שביניהם לא ממש מבינים איך ניתן היה לפעול אחרת… לכן, קורס שוק ההון או כל מסגרת של לימודי שוק ההון המיועדת ללמד, להסמיך ולהכין את התלמידים לפעול בשוק ולסחור בו חייבים להתייחס לתשתיות המשתנות עליהן מבוסס עולם זה. בקורס שוק ההון כיום ניתן למצוא לא רק התייחסות לנושא זה מצד מורי הקורס, אלא גם שעות רבות הנכללות בתכנית הקורס המוקדשות ללמידת מערכות המחשוב הרלבנטיות למסחר, ותרגול עליהן בפועל (באמצעות מערכות מסחר מדומות).

שוק ההון והקורונה

מבחינות רבות שנת 2020 הייתה שנה יוצאת דופן וחסרת תקדים מבחינת הכלכלה העולמית ושוק ההון, לפחות במהלך המאה האחרונה. בעוד המגפה עצמה עדיין כאן איתנו נכון לרבע האחרון של השנה, המשבר הכלכלי החריף לו היא גורמת צפוי להתגלות במלואו רק בעוד כמה חודשים טובים, וצפוי ללוות את כולנו לאורך שנים קדימה. המצב חסר התקדים שנוצר מחייב גם התייחסות מקצועית ופיננסית, וזו ניתנת במסגרת לימודי שוק ההון המועברים בימים אלו. כיצד בכלל לגשת אל השוק במצב רגיש כל כך המתאפיין ברמות גבוהות כל כך של חוסר וודאות? אילו כלים עומדים לרשותנו על מנת להצליח ולנווט בשלום במים הסוערים של שוק ההון בימי הקורונה? מהם אפיקי ההשקעה והמסחר הרלבנטיים העומדים לרשותנו אשר אמורים להיות בטוחים וודאיים יותר כיום?

אל כל השאלות הללו ועוד מתייחסים המרצים כיום במסגרת קורס שוק ההון מקצועי למתחילים או למתקדמים.

זמינות הלימודים במהלך סגר

בטרם נרשמים לכל מסגרת של לימודי שוק ההון כיום, חשוב במיוחד לברר גם מהי המדיניות של אותו בית ספר או מוסד לימודים בכל הנוגע למגבלות הקורונה, וספציפית להטלה של סגרים או הנחיות אשר אינן מאפשרות להמשיך את הלימודים כסדרם. כבר הזכרנו את האפשרות של קורס דיגיטלי, אשר "עמיד" לחלוטין בפני סגרים וכד', שכן כל אחת ואחד מהתלמידים לומדים מבתיהם בכל מקרה. במידה ואינכם נרשמים לקורס המועבר כולו במתכונת מקוונת, חשוב שתוודאו מה המדיניות של מוסד לימודים זה במקרה של ביטולים שונים הנובעים מהנחיות משרד הבריאות, דוגמת מצב אפשרי של הטלת סגר נוסף. במקרה זה, תרצו לוודא שתקבלו את השיעורים עליהם שילמתם במועד מאוחר יותר כאשר הדבר יתאפשר, או לכל הפחות קורס דיגיטלי במקום.

המאמר נכתב ב-30.11.2020