רישיון עבור ניהול תיקי השקעות מחייבים הצלחה במבחני יסוד ומבחנים מקצועיים של הרשות לניירות ערך. בדומה לתואר במנהל עסקים או בכלכלה, מבחני היסוד מורכבים מנושאים כמו דיני ניירות ערך ואתיקה מקצועית, סטטיסטיקה ומימון, חשבונאות וכלכלה. יש להשיג ציון 60 לפחות יחד עם זאת, רוב התלמידים הניגשים אל בחינות הרשות לניירות ערך נתקלים בבעיות דווקא בשלב הבא של המבחנים: מקצועית א' ומקצועית ב'.

 

מתי תידרשו לעבור את המבחנים המקצועיים?

מקצועית א' הוא מבחן הסמכה רשמי של הרשות לניירות ערך ותנאי לקבלת הרישיון, אך לעומתו מקצועית ב' מיועד למי שמעוניין ברישיון לניהול תיקים בלבד. מנהל השקעות הוא הגורם אשר קובע עם הלקוח את מדיניות ההשקעה ומבצע אותו בפועל. מבחן מקצועית ב' בנוי בצורה פרקטית יותר, ותפקידו לבדוק האם מנהל השקעות אכן מחזיק בידע הדרוש לגבי שימוש בכלים העומדים לרשותו. לעומתו, מבחן מקצועית א' שהוא גם שכיח יותר כולל את כל ההיבטים המקצועיים, דורש הבנה בכל סוגי ניירות הערך ומחייב היכרות עם המוצרים הפיננסים הקיימים.

 

דרישות טכניות המופיעות במבחן מקצועית א

על מנת לעבור בהצלחה מבחן מקצועית א' כדאי לדעת איך הוא בנוי. מבחינה טכנית, אדם יכול לגשת אל הבחינה במקצועית א' רק לאחר שקיבל פטור ממבחני היסוד או לחילופין עבר אותם בהצלחה. הפטור הוא אוטומטי במידה וישנו תואר במנהל עסקים או בכלכלה ממוסד המוכר על ידי המועצה להשכלה גבוהה (גם בוגרי תואר ראשון – בכל מקרה ידרשו לעמוד בבחינה באתיקה ודיני ני"ע). מבחן מקצועית א' נחשב קשה במיוחד, בעיקר בשל היקף החומר הנכלל בו. בתוך המבחן ישנם 20 שאלות בסגנון אמריקאי, כאשר ציון 60 לפחות הוא התנאי המינימאלי.

 

לגזור ולשמור: העצות שיעזרו לכם להצליח במבחן

מספר עקרונות וחוקים יכולים לעזור ולשפר את סיכויי ההצלחה במבחן. ראשית, יש להחזיק במשמעת עצמית גבוהה ובסדר לימודים מעמיק. אין להירשם ליותר משני מבחנים בכל מחזור, משום שמדובר על עומס גבוה אשר עשוי לפגוע בתוצאות. כדאי להירשם לקורס טוב ואיכותי, ואסור להסתמך על ספר משום שאין תחליף לידע של מרצה ולניסיון מקצועי. לאחר מכן יש לפתור כמה שיותר מבחנים משנים קודמות, להכיר את מבנה המבחן ולהבטיח מינימום של הפתעות.

 

סוללים עבורכם את הדרך להצלחה

כדאי להתחיל ללמוד מוקדם ככל האפשר, להיעזר בחברים ולקרוא מידע הניתן על ידי המרצים. קורסים של לימודי שוק ההון מקדישים חלק נכבד לבחינה במקצועית א', לכן לא כדאי להקל ראש. במידה ותגיעו מוכנים תוכלו להבטיח לעצמכם בחינה מוצלחת, אשר תסלול עבורכם את הדרך להשתלבות בשוק ההון.
האקדמיה לפיננסים – היא ההתחלה שלך.