על מנת להצליח לאורך זמן כסוחרים בורסאיים, קיים צורך מהותי בניהול שוטף, בכמה מובנים שונים – ניהול סיכונים מושכל ומחושב וניהול המסחר על פי אסטרטגיות מסוימות ובאמצעות כלים שונים לניתוח השוק הן שתי דוגמאות בולטות וברורות. בעוד כל אחד ואחת מאיתנו, גם מי שאינו קשור כלל לעולם המסחר, יכול להבין מיד מדוע ניהול המסחר וניהול סיכונים שוטף הם הכרחיים עבור מסחר מוצלח לאורך זמן, לא כל סוגי הניהול הנדרשים הם כל כך ברורים ואינטואיטיביים. אחד מסוגי הניהול החשובים ביותר עבור סוחרים הוא ניהול מנטאלי. למה הכוונה ב"ניהול מנטאלי", מדוע הוא כל כך בסיסי וחשוב עד כי הוא זוכה להתייחסות גם במסגרת לימודי שוק ההון ומהן הדרכים השונות לנהל את עצמך מבחינה מנטאלית כסוחר?

 

משקלה העצום של הפסיכולוגיה במסחר

לכל מי שעוסק במסחר בשוק ההון בצורה מקצועית צריך להיות ברור כיום כי הפסיכולוגיה משחקת תפקיד מהותי, ואפילו מרכזי, בפעילות המסחר השוטפת בשוק. אינספור מילים כבר נכתבו על הנושא, קורסים שלמים בלימודי שוק ההון עוסקים בנושא ומספיק ניסיון קצר של כמה דקות במסחר "אמיתי" וממשי על מנת לחוות את תהפוכות הנפש העזות שחווה כל מי שסוחר בכספו, החל מההתרגשות והאדרנלין המאפיינים את השלבים הראשונים ועד לאקסטאזה במקרה של הצלחה וגריפת רווחים או אכזבה עמוקה במקרה של הפסד צורב.

אך השפעתה של הפסיכולוגיה שלנו על תפקודנו במסחר היא הרבה יותר עמוקה ומורכבת מאשר רגשות נפוצים כלליים כמו שמחה או אכזבה. מצבים נפשיים הנפוצים מאוד בתחום זה כמו חוסר ביטחון עצמי או ביטחון עצמי מופרז, פחד, יהירות, עקשנות חסרת צידוק ועוד – כל אלו משפיעים בצורות מורכבות על תהליכי קבלת ההחלטות שלנו, ולכן משפיעות בצורה בסיסית ומהותית על כל התפקוד שלנו כסוחרים. זה נכון לגבי כל סוחר וסוחרת, בין אם מדובר באדם צעיר וחסר ניסיון אשר רק מתנסה במסחר בשוק ובין אם מדובר בסוחרת וותיקה ומנוסה המחזיקה בכמויות עצומות של ידע וניסיון במסחר.

 

ההשפעה המשמעותית הזו של הפסיכולוגיה שלנו על תפקודנו כסוחרים יוצרת צורך בסיסי לסוג כלשהו של ניהול מנטאלי – שיטה מסודרת ומחושבת להתנהלות מנטאלית מודעת ונכונה יותר, כזו אשר תסייע לנו להתמודד עם אותן השפעות פסיכולוגיות חזקות באופן מחושב, בדיוק כפי שניהול סיכונים מסודר מסייע לנו להתמודד עם מגוון הסיכונים המשתנים המצפים לנו בפעילותנו בשוק.

 

לתת מקום נרחב לרציונאל אך לא להתעלם גם מהרגש

במידה והבנו את החשיבות העצומה של ניהול מנטאלי במסגרת המסחר, עולה השאלה – כיצד עושים זאת? הרי כולנו שבויים במידה מסוימת של הפסיכולוגיה והמורכבות של הנפש שלנו, בכל תחום בחיים ולא רק במסחר בשוק ההון. כיצד בכל זאת מתמודדים עם המורכבות הזו ומנהלים עצמנו מבחינה מנטאלית בצורה שתסייע לנו להצליח יותר כסוחרים?

חשוב לומר כי קיימות שיטות רבות ושונות וסוחרים רבים המתייחסים ברצינות לאתגר הפסיכולוגי הכרוך במסחר מאמצים שיטה מסוימת, או מספר שיטות, בהתאם לניסיונם האישי.

אחד הצעדים הראשונים והמהותיים ביותר עבור כל אחת מהשיטות הללו היא יצירת המודעות וההבנה העמוקה של חשיבות הנושא הזה – חשוב לקרוא הרבה ולנסות ולהבין בדיוק עד כמה גדולה השפעתה של הפסיכולוגיה על המסחר, אילו סוגים של השפעות נפוצות קיימות בהקשר זה וכיצד דפוסי החשיבה, התכנון והפעולה שלנו בשוק מושפעות ממצבים נפשיים נפוצים שונים. כאמור, גם במסגרת קורסים שונים בלימודי שוק ההון מקבל נושא זה התייחסות מיוחדת. במיוחד חשוב להבין עד כמה אנו עשויים לסטות מהרציונאל בהשפעת הרגש – כיצד היכולת שלנו לקבל החלטות לוגיות ורציונאליות לחלוטין מושפעת ממצבי רוח ומגורמים פסיכולוגיים מורכבים ועמוקים יותר.

יצירת המודעות הזו היא שלב ראשון הכרחי – רק כאשר מכירים בבעיה ובגודל חשיבותה, ניתן להתפנות לטפל בה בצורה מעמיקה ואפקטיבית. לאחר שמבינים את כובד המשקל של הנושא, ניתן להתחיל לאפיין את הפרופיל הפסיכולוגי שלכם כסוחרים – לאילו מצבי רוח ומצבים נפשיים בכלל אתם נוטים יותר כסוחרים – האם אתם נוטים לפעול ביתר הססנות או בביטחון עצמי מופרז? האם אתם מצליחים ליישם בפועל את האסטרטגיה שהתוויתם או שמה אתם נוטים להתפתות לפעולות פזיזות אשר סוטות מהאסטרטגיה עליה החלטתם? האם אתם מגיעים ליום המסחר עם פחד וחששות או במצב של אקסטאזה ואופוריה הנובעות מציפייה לרווחים קלים?

אפיון הפרופיל הפסיכולוגי שלכם כסוחרים ייתן לכם תמונה טובה יותר בנוגע לדרכים המומלצות עבורכם לניהול מנטאלי שיטתי. שיטות אלו קיימות לרוב, ותוכלו למצוא מידע רב אשר יסייע לכם להתמודד עם פן חשוב זה של הניהול העצמי שלכם כסוחרים. ברגע שתתייחסו לניהול המנטאלי כעוד אספקט חשוב ובסיסי של הניהול שלכם כסוחרים, תגלו שאתם יכולים להפוך את עצמכם לסוחרים מפוכחים ומפוקסים הרבה יותר, וכך להשיג התקדמות מהותית ביכולות המסחר שלכם.